Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Nanotechnologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Nanotechnologia
Specjalność inżynieria chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej, nieorganicznej, katalizy, metod analitycznych - poziom studiów S2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z podstawowym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniach
C-2Celem projektu jest poznanie metod analizy danych mikroskopowych typowych nanomateriałów uzyskanych metodami: transmisyjnej mikroskopii elektronowej i mikroskopii sił atomowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza danych mikroskopowych typowych nanomateriałów uzyskanych metodami: transmisyjnej mikroskopii elektronowej i mikroskopii sił atomowych.10
10
wykłady
T-W-1Rozwój nanotechnologii - rys historyczny.1
T-W-2Klasyfikacje nanomateriałów - różne kryteria.1
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down. Najnowsze metody - analiza przypadków.4
T-W-4Kluczowe nanomateriały - 0-, 1-, 2-, 3- wymiarowe. Budowa, charakterystyka fizyko-chemiczna.7
T-W-5Przegląd zastosowania nanomateriałów - wdrożone i potencjalne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-P-3przygotowanie sprawozdania z projektu5
A-P-4konsultacje z prowadzącym5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-3zapoznanie się z literaturą przedmiotu13
A-W-4zaliczenie wykładów2
A-W-5konsultacje z prowadzącym15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna
M-2prezentacja multimedialna i praca własna polegajuąca na przygotowaniu sprawozdania z projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego sprawozdania z projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bICh_W01
Student ma wiedzę na temat rozwoju nanotechnologii, podziału nanomateriałów, podstawowych metod otrzymywania nanomateriałów, budowy, charakterystyki oraz najważniejszych zastosowań.
SD_3_W01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bICh_U01
Student potrafi praktycznie wykorzystać techniki i narzędzia badawcze w zakresie charakterystyki nanomateriałoiw oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U02C-2T-P-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bICh_K01
Student rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
SD_3_K02C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bICh_W01
Student ma wiedzę na temat rozwoju nanotechnologii, podziału nanomateriałów, podstawowych metod otrzymywania nanomateriałów, budowy, charakterystyki oraz najważniejszych zastosowań.
2,0
3,0Student posiada w 51 % wiedzę na temat rozwoju nanotechnologii, podziału nanomateriałów, podstawowych metod otrzymywania nanomateriałów, budowy, charakterystyki oraz najważniejszych zastosowań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bICh_U01
Student potrafi praktycznie wykorzystać techniki i narzędzia badawcze w zakresie charakterystyki nanomateriałoiw oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
2,0
3,0Student potrafi w 51 % praktycznie wykorzystać techniki i narzędzia badawcze w zakresie charakterystyki nanomateriałoiw oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bICh_K01
Student rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
2,0
3,0Student w 51 % rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kelsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M, Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2008
  2. K. Kurzydłowski, M. Lewandowska, Nanomateriały inżynierskie konstrukcyjne i funkcjonalne, PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza danych mikroskopowych typowych nanomateriałów uzyskanych metodami: transmisyjnej mikroskopii elektronowej i mikroskopii sił atomowych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój nanotechnologii - rys historyczny.1
T-W-2Klasyfikacje nanomateriałów - różne kryteria.1
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down. Najnowsze metody - analiza przypadków.4
T-W-4Kluczowe nanomateriały - 0-, 1-, 2-, 3- wymiarowe. Budowa, charakterystyka fizyko-chemiczna.7
T-W-5Przegląd zastosowania nanomateriałów - wdrożone i potencjalne.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2zapoznanie się z literaturą przedmiotu10
A-P-3przygotowanie sprawozdania z projektu5
A-P-4konsultacje z prowadzącym5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia15
A-W-3zapoznanie się z literaturą przedmiotu13
A-W-4zaliczenie wykładów2
A-W-5konsultacje z prowadzącym15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bICh_W01Student ma wiedzę na temat rozwoju nanotechnologii, podziału nanomateriałów, podstawowych metod otrzymywania nanomateriałów, budowy, charakterystyki oraz najważniejszych zastosowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z podstawowym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniach
Treści programoweT-W-2Klasyfikacje nanomateriałów - różne kryteria.
T-W-4Kluczowe nanomateriały - 0-, 1-, 2-, 3- wymiarowe. Budowa, charakterystyka fizyko-chemiczna.
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down. Najnowsze metody - analiza przypadków.
T-W-5Przegląd zastosowania nanomateriałów - wdrożone i potencjalne.
T-W-1Rozwój nanotechnologii - rys historyczny.
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładu
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w 51 % wiedzę na temat rozwoju nanotechnologii, podziału nanomateriałów, podstawowych metod otrzymywania nanomateriałów, budowy, charakterystyki oraz najważniejszych zastosowań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bICh_U01Student potrafi praktycznie wykorzystać techniki i narzędzia badawcze w zakresie charakterystyki nanomateriałoiw oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-2Celem projektu jest poznanie metod analizy danych mikroskopowych typowych nanomateriałów uzyskanych metodami: transmisyjnej mikroskopii elektronowej i mikroskopii sił atomowych.
Treści programoweT-P-1Analiza danych mikroskopowych typowych nanomateriałów uzyskanych metodami: transmisyjnej mikroskopii elektronowej i mikroskopii sił atomowych.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna i praca własna polegajuąca na przygotowaniu sprawozdania z projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego sprawozdania z projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w 51 % praktycznie wykorzystać techniki i narzędzia badawcze w zakresie charakterystyki nanomateriałoiw oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bICh_K01Student rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Celem projektu jest poznanie metod analizy danych mikroskopowych typowych nanomateriałów uzyskanych metodami: transmisyjnej mikroskopii elektronowej i mikroskopii sił atomowych.
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studenta z podstawowym stanem wiedzy o nanotechnologii i jej zastosowaniach
Treści programoweT-W-2Klasyfikacje nanomateriałów - różne kryteria.
T-W-5Przegląd zastosowania nanomateriałów - wdrożone i potencjalne.
T-W-4Kluczowe nanomateriały - 0-, 1-, 2-, 3- wymiarowe. Budowa, charakterystyka fizyko-chemiczna.
T-W-3Metody wytwarzania - metody bottom up i top down. Najnowsze metody - analiza przypadków.
T-W-1Rozwój nanotechnologii - rys historyczny.
T-P-1Analiza danych mikroskopowych typowych nanomateriałów uzyskanych metodami: transmisyjnej mikroskopii elektronowej i mikroskopii sił atomowych.
Metody nauczaniaM-2prezentacja multimedialna i praca własna polegajuąca na przygotowaniu sprawozdania z projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w 51 % rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
3,5
4,0
4,5
5,0