Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Współczesne metody analizy chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Współczesne metody analizy chemicznej
Specjalność inżynieria chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii nieorganicznej i organicznej oraz fizyki na poziomie studiów inżynierskich- S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami instrumentalnymi stosowanymi w badaniach właściwości różnego typu materiałów
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru metody instrumentalnej do określenia danej właściwości charakteryzowanego materiału

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie wyników badań metodami instrumentalnymi (wykonanych lub dostarczonych przez prowadzącego zajęcia) i ich interpretacja. W oparciu o analizę wyników badań i zebrane dane literaturowe przygotowanie prezentacji charakteryzującej obiekt badań.10
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: Kryteria podziału współczesnych metod i technik analitycznych.1
T-W-2Metoda dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRD), zakres jej zastosowań oraz interpretacja dyfraktogramów rentgenowskich wybranych ciał stałych i ich mieszanin.3
T-W-3Metody analizy termicznej (DTA, TG, DSC), zakres ich zastosowań oraz interpretacja efektów rejestrowanych na krzywych DTA, DSC i TG.3
T-W-4Metoda magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) oraz spektroskopia CP MAS w roztworze i ciele stalym, zakres ich zastosowań oraz interpretacja wyników badań tymi metodami.3
T-W-5Metoda spektroskopii w podczerwieni (IR), zakres jej zastosowania oraz interpretacja widm IR.2
T-W-6Metoda spektroskopii w zakresie ultrafioletu, światła widzialnego i bliskiej podczerwieni (UV-Vis-NIR) w roztworach i ciele stałym (DRS), zakres zastosowań i interpretacja widm UV-Vis-NIR (DRS).2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Opracowanie wyników badań i studia literaturowe10
A-P-3przygotowanie prezentacji10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podająca/wykład informacyjny
M-2praktyczna/projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu na podstawie przygotowanej prezentacji i dokumentacji wyników badań

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aICh_W01
Zna współczesne metody analizy chemicznej ze szczególnym uwzglednieniem metod instrumentalnych
SD_3_W01C-1, C-2T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aICh_U01
Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą do określenia danej właściwości materiałów i wskazać na możliwości wykorzystania uzyskanych wyników
SD_3_U02C-1, C-2T-P-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aICh_K01
Jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym
SD_3_K04C-2T-P-1M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aICh_W01
Zna współczesne metody analizy chemicznej ze szczególnym uwzglednieniem metod instrumentalnych
2,0
3,0Uzyskanie przynajmniej 60% maksymalnej liczby punktów z zaliczenia pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aICh_U01
Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą do określenia danej właściwości materiałów i wskazać na możliwości wykorzystania uzyskanych wyników
2,0
3,0Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą i zinterpretować wyniki badań pozwalające scharakteryzować badany materiał
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aICh_K01
Jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Jest w ograniczonym stopniu otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D. Schultze, Termiczna analiza różnicowa, PWN, Warszawa, 1974
  2. M. E. Brown, Introduction to Thermal Analysis. Techniques and Applications, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2001
  3. D. Senczyk, Polikrystaliczny dyfraktometr rentgenowski, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
  4. Galen W. Ewing, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1980
  5. R.M. Silverstein, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, Warszawa, 2012
  6. Praca zbiorowa, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, WNT, Warszawa, 2000
  7. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000
  8. A. S. Płaziak, 2. A.S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1997., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1997
  9. B. Dziunikowski, Radiometryczne metody analizy chemicznej, WNT, Warszawa, 1991
  10. W. Zielenkiewicz, Pomiary efektów cieplnych, Centrum Upowszechniania Nauki PAN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. J. Dereń, J. Haber, R. Pampuch, Chemia ciała stałego, PWN, Warszawa, 1997
  2. Praca zbiorowa pod redakcją J. Ciby, Poradnik Chemika Analityka, Analiza instrumentalna, Tom 2, WNT, Warszawa, 1998
  3. Z. Bojarski, E. Łągiewka, Rentgenowska analiza strukturalna, Skrypt Uniwersytetu Śląskiego, Gliwice, 1995, 510
  4. S. Berger, S. Braun, 200 and more basic NMR experiments, Wiley VCH, Weinheim, 2004
  5. E. Breitmaier, Structure elucidation by NMR in organic chemistry, Wiley, Chichester, 1993
  6. E. de Hoffmann, J. Charatte, V. Stroobant, Spektrometria mas, WNT, Warszawa, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie wyników badań metodami instrumentalnymi (wykonanych lub dostarczonych przez prowadzącego zajęcia) i ich interpretacja. W oparciu o analizę wyników badań i zebrane dane literaturowe przygotowanie prezentacji charakteryzującej obiekt badań.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: Kryteria podziału współczesnych metod i technik analitycznych.1
T-W-2Metoda dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRD), zakres jej zastosowań oraz interpretacja dyfraktogramów rentgenowskich wybranych ciał stałych i ich mieszanin.3
T-W-3Metody analizy termicznej (DTA, TG, DSC), zakres ich zastosowań oraz interpretacja efektów rejestrowanych na krzywych DTA, DSC i TG.3
T-W-4Metoda magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) oraz spektroskopia CP MAS w roztworze i ciele stalym, zakres ich zastosowań oraz interpretacja wyników badań tymi metodami.3
T-W-5Metoda spektroskopii w podczerwieni (IR), zakres jej zastosowania oraz interpretacja widm IR.2
T-W-6Metoda spektroskopii w zakresie ultrafioletu, światła widzialnego i bliskiej podczerwieni (UV-Vis-NIR) w roztworach i ciele stałym (DRS), zakres zastosowań i interpretacja widm UV-Vis-NIR (DRS).2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Opracowanie wyników badań i studia literaturowe10
A-P-3przygotowanie prezentacji10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aICh_W01Zna współczesne metody analizy chemicznej ze szczególnym uwzglednieniem metod instrumentalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami instrumentalnymi stosowanymi w badaniach właściwości różnego typu materiałów
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru metody instrumentalnej do określenia danej właściwości charakteryzowanego materiału
Treści programoweT-W-6Metoda spektroskopii w zakresie ultrafioletu, światła widzialnego i bliskiej podczerwieni (UV-Vis-NIR) w roztworach i ciele stałym (DRS), zakres zastosowań i interpretacja widm UV-Vis-NIR (DRS).
T-W-4Metoda magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) oraz spektroskopia CP MAS w roztworze i ciele stalym, zakres ich zastosowań oraz interpretacja wyników badań tymi metodami.
T-W-2Metoda dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRD), zakres jej zastosowań oraz interpretacja dyfraktogramów rentgenowskich wybranych ciał stałych i ich mieszanin.
T-W-3Metody analizy termicznej (DTA, TG, DSC), zakres ich zastosowań oraz interpretacja efektów rejestrowanych na krzywych DTA, DSC i TG.
T-W-1Wprowadzenie: Kryteria podziału współczesnych metod i technik analitycznych.
T-W-5Metoda spektroskopii w podczerwieni (IR), zakres jej zastosowania oraz interpretacja widm IR.
Metody nauczaniaM-1podająca/wykład informacyjny
M-2praktyczna/projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie przynajmniej 60% maksymalnej liczby punktów z zaliczenia pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aICh_U01Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą do określenia danej właściwości materiałów i wskazać na możliwości wykorzystania uzyskanych wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami instrumentalnymi stosowanymi w badaniach właściwości różnego typu materiałów
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru metody instrumentalnej do określenia danej właściwości charakteryzowanego materiału
Treści programoweT-P-1Opracowanie wyników badań metodami instrumentalnymi (wykonanych lub dostarczonych przez prowadzącego zajęcia) i ich interpretacja. W oparciu o analizę wyników badań i zebrane dane literaturowe przygotowanie prezentacji charakteryzującej obiekt badań.
Metody nauczaniaM-1podająca/wykład informacyjny
M-2praktyczna/projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu na podstawie przygotowanej prezentacji i dokumentacji wyników badań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą i zinterpretować wyniki badań pozwalające scharakteryzować badany materiał
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aICh_K01Jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru metody instrumentalnej do określenia danej właściwości charakteryzowanego materiału
Treści programoweT-P-1Opracowanie wyników badań metodami instrumentalnymi (wykonanych lub dostarczonych przez prowadzącego zajęcia) i ich interpretacja. W oparciu o analizę wyników badań i zebrane dane literaturowe przygotowanie prezentacji charakteryzującej obiekt badań.
Metody nauczaniaM-1podająca/wykład informacyjny
M-2praktyczna/projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu na podstawie przygotowanej prezentacji i dokumentacji wyników badań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0Jest w ograniczonym stopniu otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym
3,5
4,0
4,5
5,0