Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Współczesne metody analizy chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne metody analizy chemicznej | ||
Specjalność | inżynieria chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii nieorganicznej i organicznej oraz fizyki na poziomie studiów inżynierskich- S1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami instrumentalnymi stosowanymi w badaniach właściwości różnego typu materiałów |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru metody instrumentalnej do określenia danej właściwości charakteryzowanego materiału |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie wyników badań metodami instrumentalnymi (wykonanych lub dostarczonych przez prowadzącego zajęcia) i ich interpretacja. W oparciu o analizę wyników badań i zebrane dane literaturowe przygotowanie prezentacji charakteryzującej obiekt badań. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie: Kryteria podziału współczesnych metod i technik analitycznych. | 1 |
T-W-2 | Metoda dyfrakcji promieniowania rentgenowskiego (XRD), zakres jej zastosowań oraz interpretacja dyfraktogramów rentgenowskich wybranych ciał stałych i ich mieszanin. | 3 |
T-W-3 | Metody analizy termicznej (DTA, TG, DSC), zakres ich zastosowań oraz interpretacja efektów rejestrowanych na krzywych DTA, DSC i TG. | 3 |
T-W-4 | Metoda magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) oraz spektroskopia CP MAS w roztworze i ciele stalym, zakres ich zastosowań oraz interpretacja wyników badań tymi metodami. | 3 |
T-W-5 | Metoda spektroskopii w podczerwieni (IR), zakres jej zastosowania oraz interpretacja widm IR. | 2 |
T-W-6 | Metoda spektroskopii w zakresie ultrafioletu, światła widzialnego i bliskiej podczerwieni (UV-Vis-NIR) w roztworach i ciele stałym (DRS), zakres zastosowań i interpretacja widm UV-Vis-NIR (DRS). | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Opracowanie wyników badań i studia literaturowe | 10 |
A-P-3 | przygotowanie prezentacji | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych. | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podająca/wykład informacyjny |
M-2 | praktyczna/projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: uczestnictwo w wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu na podstawie przygotowanej prezentacji i dokumentacji wyników badań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04aICh_W01 Zna współczesne metody analizy chemicznej ze szczególnym uwzglednieniem metod instrumentalnych | SD_3_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04aICh_U01 Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą do określenia danej właściwości materiałów i wskazać na możliwości wykorzystania uzyskanych wyników | SD_3_U02 | — | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04aICh_K01 Jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym | SD_3_K04 | — | C-2 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04aICh_W01 Zna współczesne metody analizy chemicznej ze szczególnym uwzglednieniem metod instrumentalnych | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie przynajmniej 60% maksymalnej liczby punktów z zaliczenia pisemnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04aICh_U01 Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą do określenia danej właściwości materiałów i wskazać na możliwości wykorzystania uzyskanych wyników | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą i zinterpretować wyniki badań pozwalające scharakteryzować badany materiał | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04aICh_K01 Jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Jest w ograniczonym stopniu otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- D. Schultze, Termiczna analiza różnicowa, PWN, Warszawa, 1974
- M. E. Brown, Introduction to Thermal Analysis. Techniques and Applications, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2001
- D. Senczyk, Polikrystaliczny dyfraktometr rentgenowski, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
- Galen W. Ewing, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1980
- R.M. Silverstein, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, Warszawa, 2012
- Praca zbiorowa, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, WNT, Warszawa, 2000
- Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2000
- A. S. Płaziak, 2. A.S. Płaziak, Spektrometria masowa związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1997., Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 1997
- B. Dziunikowski, Radiometryczne metody analizy chemicznej, WNT, Warszawa, 1991
- W. Zielenkiewicz, Pomiary efektów cieplnych, Centrum Upowszechniania Nauki PAN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- J. Dereń, J. Haber, R. Pampuch, Chemia ciała stałego, PWN, Warszawa, 1997
- Praca zbiorowa pod redakcją J. Ciby, Poradnik Chemika Analityka, Analiza instrumentalna, Tom 2, WNT, Warszawa, 1998
- Z. Bojarski, E. Łągiewka, Rentgenowska analiza strukturalna, Skrypt Uniwersytetu Śląskiego, Gliwice, 1995, 510
- S. Berger, S. Braun, 200 and more basic NMR experiments, Wiley VCH, Weinheim, 2004
- E. Breitmaier, Structure elucidation by NMR in organic chemistry, Wiley, Chichester, 1993
- E. de Hoffmann, J. Charatte, V. Stroobant, Spektrometria mas, WNT, Warszawa, 1998