Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Współczesne zagadnienia chemii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne zagadnienia chemii | ||
Specjalność | inżynieria chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii oraz fizyki na poziomie studiów inżynierskich- S1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami badań naukowych w dyscyplinie chemia na ZUT, w Polsce i na świecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zebranie dostępnych informacji, przygotowanie w formie pisemnej referatu oraz prezentacji na wskazany temat związany ze współczesnymi zagadnieniami chemii. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Najważniejsze odkrycia i Nagrody Nobla w chemii i ich znaczenie. | 2 |
T-W-2 | Główne kierunki badań w chemii i ich interdyscyplinarność. | 4 |
T-W-3 | Wyzwania dla chemii wobec globalnych zagrożeń. | 2 |
T-W-4 | Współczesne znaczenie chemii. Najważniejsze surowce i produkty chemiczne. | 2 |
T-W-5 | Zagrożenia ze strony chemii: narkotyki, materiały wybuchowe, terroryzm chemiczny, katastrofy chemiczne, środki bojowe, itp. | 2 |
T-W-6 | Badania naukowe w dziedzinie chemii prowadzone na ZUT. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Studia literaturowe | 10 |
A-P-3 | przygotowanie referatu i prezentacji | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych. | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | podająca/wykład informacyjny |
M-2 | praktyczna/projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: uczestnictwo w wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu na podstawie przygotowanego referatu i prezentacji. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04bICh_W01 Zna współczesne zagadnienia w dziedzinie nauk chemicznych i ich znaczenie. | SD_3_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04bICh_U01 Potrafi przeanalizować dostępne informacje dotyczące współczesnych zagadnień chemii i przedstawić w formie referatu i prezentacji. | SD_3_U02 | — | C-1 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04bICh_K01 Jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym | SD_3_K04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-P-1, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04bICh_W01 Zna współczesne zagadnienia w dziedzinie nauk chemicznych i ich znaczenie. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie przynajmniej 60% maksymalnej liczby punktów z zaliczenia pisemnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04bICh_U01 Potrafi przeanalizować dostępne informacje dotyczące współczesnych zagadnień chemii i przedstawić w formie referatu i prezentacji. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi krytycznie przeanalizować dostępne informacje i ocenić ich wiarygodność oraz przedstawić je w wymaganej na zaliczenie formie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04bICh_K01 Jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym | 2,0 | |
3,0 | Jest w ograniczonym stopniu otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Marciniec, B. (praca zbiorowa), Misja Chemii, Poznańskie, Poznań, 2004
- Lautenschlager K.H., Schroter W., Teschner J., Nowoczesne kompendium chemii, PWN, Warszawa, 2007
- A. K. Haghi, Modern Trends in Chemistry and Chemical Engineering, Academic Press, 2011
- E. Croddy, C. Perez-Armendariz, J. Hart, Broń chemiczna i biologiczna. Raport dla obywatela, WNT, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2017
- L. Jones, P.Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszwa, 2018
- J.Baker, Fizyka. 50 idei, które powinieneś znać, PWN, Warszawa, 2019
- Aspra Narkotyki i nowe substancje psychoaktywne Zjawisko, zagrożenia, profilaktyka Jędrzejko Mariusz Z., Białas Tomasz, Narkotyki i nowe substancje psychoaktywne Zjawisko, zagrożenia, profilaktyka, Aspra