Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Współczesne zagadnienia chemii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Współczesne zagadnienia chemii
Specjalność inżynieria chemiczna
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Mateusz Piz <Mateusz.Piz@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii oraz fizyki na poziomie studiów inżynierskich- S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami badań naukowych w dyscyplinie chemia na ZUT, w Polsce i na świecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zebranie dostępnych informacji, przygotowanie w formie pisemnej referatu oraz prezentacji na wskazany temat związany ze współczesnymi zagadnieniami chemii.10
10
wykłady
T-W-1Najważniejsze odkrycia i Nagrody Nobla w chemii i ich znaczenie.2
T-W-2Główne kierunki badań w chemii i ich interdyscyplinarność.4
T-W-3Wyzwania dla chemii wobec globalnych zagrożeń.2
T-W-4Współczesne znaczenie chemii. Najważniejsze surowce i produkty chemiczne.2
T-W-5Zagrożenia ze strony chemii: narkotyki, materiały wybuchowe, terroryzm chemiczny, katastrofy chemiczne, środki bojowe, itp.2
T-W-6Badania naukowe w dziedzinie chemii prowadzone na ZUT.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studia literaturowe10
A-P-3przygotowanie referatu i prezentacji10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1podająca/wykład informacyjny
M-2praktyczna/projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu na podstawie przygotowanego referatu i prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bICh_W01
Zna współczesne zagadnienia w dziedzinie nauk chemicznych i ich znaczenie.
SD_3_W01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bICh_U01
Potrafi przeanalizować dostępne informacje dotyczące współczesnych zagadnień chemii i przedstawić w formie referatu i prezentacji.
SD_3_U02C-1T-P-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bICh_K01
Jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym
SD_3_K04C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-P-1, T-W-6, T-W-4M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bICh_W01
Zna współczesne zagadnienia w dziedzinie nauk chemicznych i ich znaczenie.
2,0
3,0Uzyskanie przynajmniej 60% maksymalnej liczby punktów z zaliczenia pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bICh_U01
Potrafi przeanalizować dostępne informacje dotyczące współczesnych zagadnień chemii i przedstawić w formie referatu i prezentacji.
2,0
3,0Potrafi krytycznie przeanalizować dostępne informacje i ocenić ich wiarygodność oraz przedstawić je w wymaganej na zaliczenie formie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bICh_K01
Jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym
2,0
3,0Jest w ograniczonym stopniu otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marciniec, B. (praca zbiorowa), Misja Chemii, Poznańskie, Poznań, 2004
  2. Lautenschlager K.H., Schroter W., Teschner J., Nowoczesne kompendium chemii, PWN, Warszawa, 2007
  3. A. K. Haghi, Modern Trends in Chemistry and Chemical Engineering, Academic Press, 2011
  4. E. Croddy, C. Perez-Armendariz, J. Hart, Broń chemiczna i biologiczna. Raport dla obywatela, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2017
  2. L. Jones, P.Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszwa, 2018
  3. J.Baker, Fizyka. 50 idei, które powinieneś znać, PWN, Warszawa, 2019
  4. Aspra Narkotyki i nowe substancje psychoaktywne Zjawisko, zagrożenia, profilaktyka Jędrzejko Mariusz Z., Białas Tomasz, Narkotyki i nowe substancje psychoaktywne Zjawisko, zagrożenia, profilaktyka, Aspra

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zebranie dostępnych informacji, przygotowanie w formie pisemnej referatu oraz prezentacji na wskazany temat związany ze współczesnymi zagadnieniami chemii.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Najważniejsze odkrycia i Nagrody Nobla w chemii i ich znaczenie.2
T-W-2Główne kierunki badań w chemii i ich interdyscyplinarność.4
T-W-3Wyzwania dla chemii wobec globalnych zagrożeń.2
T-W-4Współczesne znaczenie chemii. Najważniejsze surowce i produkty chemiczne.2
T-W-5Zagrożenia ze strony chemii: narkotyki, materiały wybuchowe, terroryzm chemiczny, katastrofy chemiczne, środki bojowe, itp.2
T-W-6Badania naukowe w dziedzinie chemii prowadzone na ZUT.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Studia literaturowe10
A-P-3przygotowanie referatu i prezentacji10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bICh_W01Zna współczesne zagadnienia w dziedzinie nauk chemicznych i ich znaczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami badań naukowych w dyscyplinie chemia na ZUT, w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-W-2Główne kierunki badań w chemii i ich interdyscyplinarność.
T-W-4Współczesne znaczenie chemii. Najważniejsze surowce i produkty chemiczne.
T-W-3Wyzwania dla chemii wobec globalnych zagrożeń.
T-W-1Najważniejsze odkrycia i Nagrody Nobla w chemii i ich znaczenie.
T-W-6Badania naukowe w dziedzinie chemii prowadzone na ZUT.
T-W-5Zagrożenia ze strony chemii: narkotyki, materiały wybuchowe, terroryzm chemiczny, katastrofy chemiczne, środki bojowe, itp.
T-P-1Zebranie dostępnych informacji, przygotowanie w formie pisemnej referatu oraz prezentacji na wskazany temat związany ze współczesnymi zagadnieniami chemii.
Metody nauczaniaM-1podająca/wykład informacyjny
M-2praktyczna/projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie przynajmniej 60% maksymalnej liczby punktów z zaliczenia pisemnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bICh_U01Potrafi przeanalizować dostępne informacje dotyczące współczesnych zagadnień chemii i przedstawić w formie referatu i prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami badań naukowych w dyscyplinie chemia na ZUT, w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-P-1Zebranie dostępnych informacji, przygotowanie w formie pisemnej referatu oraz prezentacji na wskazany temat związany ze współczesnymi zagadnieniami chemii.
Metody nauczaniaM-1podająca/wykład informacyjny
M-2praktyczna/projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu na podstawie przygotowanego referatu i prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi krytycznie przeanalizować dostępne informacje i ocenić ich wiarygodność oraz przedstawić je w wymaganej na zaliczenie formie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bICh_K01Jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami badań naukowych w dyscyplinie chemia na ZUT, w Polsce i na świecie.
Treści programoweT-W-2Główne kierunki badań w chemii i ich interdyscyplinarność.
T-W-5Zagrożenia ze strony chemii: narkotyki, materiały wybuchowe, terroryzm chemiczny, katastrofy chemiczne, środki bojowe, itp.
T-W-1Najważniejsze odkrycia i Nagrody Nobla w chemii i ich znaczenie.
T-W-3Wyzwania dla chemii wobec globalnych zagrożeń.
T-P-1Zebranie dostępnych informacji, przygotowanie w formie pisemnej referatu oraz prezentacji na wskazany temat związany ze współczesnymi zagadnieniami chemii.
T-W-6Badania naukowe w dziedzinie chemii prowadzone na ZUT.
T-W-4Współczesne znaczenie chemii. Najważniejsze surowce i produkty chemiczne.
Metody nauczaniaM-1podająca/wykład informacyjny
M-2praktyczna/projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu na podstawie przygotowanego referatu i prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w ograniczonym stopniu otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu innowacji w tematyce przedmiotu i przekazywanie swoich umiejętności innym.
3,5
4,0
4,5
5,0