Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Chemia środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia środowiska | ||
Specjalność | inżynieria chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 19 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii ogólnej, organicznej i nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykład Zapoznanie doktoranta z: - podstawowymi pojęciami z zakresu chemii środowiska, - głównymi zagadnieniami dotyczącymi chemii atmosfery, litosfery i hydrosfery. |
C-2 | Projekt Zapoznanie doktoranta z: - podstawowymi aktami prawnymi z zakresu ochrony środowiska w Polsce, - obliczeniami niezbędnymi w zbieraniu i interpretacji danych z zakresu chemii środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza wybranych aktów prawnych z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodno-ściekowej, gospodarki odpadami | 4 |
T-P-2 | Obliczenia w chemii środowiska | 6 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do chemii środowiska | 1 |
T-W-2 | Atmosfera: stratyfikacja, skład atmosfery, zanieczyszczenia atmosfery, chemia troposfery (smog, kwaśne deszcze), chemia stratosfery (ozon), powietrze wewnętrzne (wentylacja, klimatyzacja, syndrom chorego budynku), wybrane metody analizy powietrza | 4 |
T-W-3 | Litosfera: powstawanie i skład litosfery, procesy glebotwórcze, właściwości fizykochemiczne gleb, degradacja gleby, zanieczyszczenia gleby, wybrane metody analizy gleby | 3 |
T-W-4 | Hydrosfera: fizyczne i chemiczne właściwości wody, rodzaje i skład wód naturalnych, wskaźniki jakości wód naturalnych (fizyczne, chemiczne, biologiczne), wybrane metody analizy wody | 4 |
T-W-5 | Chemia oczyszczania ścieków: skład ścieków, metody oczyszczania ścieków, wybrane metody analizy ścieków | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | przygotowanie do zajęć projektowych | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca w domu (zapoznanie z literaturą przedmiotu) | 30 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt: Ocena wiedzy i umiejętności doktoranta zdobytych podczas zajęć projektowych. Zaliczenie w postaci: a) prezentacji ustnej opracowanego zagadnienia; b) zaliczenia pisemnego z materiału realizowanego w ramach zajeć: do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04cICh_W01 Zna budowę chemiczną atmosfery, litosfery i hydrosfery oraz procesy w nich zachodzące i relacje między nimi. Zna podstawowe zanieczyszczenia i zagrożenia środowiska oraz ich źródła. Zna podstawowe metody i techniki związane z poborem i analizą próbek środowiskowych. | SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W08 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04cICh_U01 Umie wskazać najważniejsze globalne i regionalne problemy związane z chemią środowiska. Umie ocenić stan środowiska naturalnego na podstawie zebranych danych. Umie powiązać dane o parametrach fizykochemicznych elementów środowiska z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi z Polsce. Umie wykonać obliczenia związane z analizą i interpretacją danych z zakresu chemii środowiska. | SD_3_U06, SD_3_U01 | — | C-2 | T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04cICh_K01 Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych oraz ma świadomość działania na rzecz interesu publicznego w różnych aspektach związanych ze środowiskiem. Rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje, zarówno w aspekcie ich wpływu na środowisko, jak i człowieka. Rozumie obowiązek poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności w kontekście środowiska naturalnego. | SD_3_K03, SD_3_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-P-1, T-W-5, T-P-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04cICh_W01 Zna budowę chemiczną atmosfery, litosfery i hydrosfery oraz procesy w nich zachodzące i relacje między nimi. Zna podstawowe zanieczyszczenia i zagrożenia środowiska oraz ich źródła. Zna podstawowe metody i techniki związane z poborem i analizą próbek środowiskowych. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant zna w dostatecznym stopniu: - podstawowe pojęcia i definicje związane z chemią środowiska, - budowę i podstawowe właściwości atmosfery, litosfery i hydrosfery, - główne zanieczyszczenia środowiska oraz wybrane metody ich analizy, - główne zagrożenia środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04cICh_U01 Umie wskazać najważniejsze globalne i regionalne problemy związane z chemią środowiska. Umie ocenić stan środowiska naturalnego na podstawie zebranych danych. Umie powiązać dane o parametrach fizykochemicznych elementów środowiska z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi z Polsce. Umie wykonać obliczenia związane z analizą i interpretacją danych z zakresu chemii środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi w stopniu dostatecznym: - wskazać najważniejsze globalne problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska, - zinterpretować wyniki badań próbek środowiskowych oraz sformułować na ich podstawie wnioski, - powiązać wyniki badań próbek środowiskowych z podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi w Polsce; - wykonać podstawowe obliczenia związane z analizą danych z zakresu chemii środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04cICh_K01 Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych oraz ma świadomość działania na rzecz interesu publicznego w różnych aspektach związanych ze środowiskiem. Rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje, zarówno w aspekcie ich wpływu na środowisko, jak i człowieka. Rozumie obowiązek poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności w kontekście środowiska naturalnego. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant w dostatecznym stopniu ma świadomość działania na rzecz interesu publicznego w odniesieniu do środowiska naturalnego. Rozumie również konieczność poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne w odniesieniu do środowiska naturalnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gary W. vanLoon, Stephen J. Duffy, Chemia środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Elżbieta Kociołek-Balawejder, Ewa Stanisławska, Chemia środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012
- J.E. Andrews, P. Brimblecombe, T.D. Jickells, P.S. Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000