Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Komputerowo wspomagane modelowanie procesów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowo wspomagane modelowanie procesów | ||
Specjalność | inżynieria chemiczna | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 20 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matemtatyki na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z symulatorami procesowymi stosowanymi w inżynierii chemicznej. |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejetności stosowania symulatorów do symulacji i projektowania procesów |
C-3 | Ukształtowanie u studentów umiejętności pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, niezbędnych do przeprowadzenia symulacji |
C-4 | Ukształtowanie u studentów świadomości potrzeby ciągłego kształcenia w zakresie znajomości symulatorów procesowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie i optymalizacja wybranych aparatów lub instalacji. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zastosowanie metod numerycznych w modelowaniu procesów. | 2 |
T-W-2 | Obliczanie właściwości fizycznych czystych płynów i ich mieszanin. Estymacja parametrów. | 3 |
T-W-3 | Modelowanie i projektowanie procesów ustalonych. | 4 |
T-W-4 | Wprowadzenie do obsługi wybranego symulatora. | 2 |
T-W-5 | Modelowanie i projektowanie procesów nieustalonych z użyciem wybranego symulatora. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 20 |
A-P-2 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 42 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny i objaśnienia podczas konsultacji |
M-2 | Metoda praktyczna - projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05aICh_W01 Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów inżynierii chemicznej przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania. | SD_3_W07 | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
SD_3-_SzDE05aICh_W02 Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów. | SD_3_W01 | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05aICh_U01 Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących zastosowania symulatorów procesowych. | SD_3_U06, SD_3_U02 | — | C-3 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
SD_3-_SzDE05aICh_U02 Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | SD_3_U02 | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
SD_3-_SzDE05aICh_U03 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów. | SD_3_U01 | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05aICh_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych. | SD_3_K01 | — | C-4 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
SD_3-_SzDE05aICh_K02 Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | SD_3_K02 | — | C-4 | T-P-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05aICh_W01 Student ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącą procesów inżynierii chemicznej przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma przyswojoną wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych i symulacji dotyczącących procesów, przydatną do rozwiązywania złożonych zagadnień projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE05aICh_W02 Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę związaną z zastosowaniem symulatorów procesowych do symulacji i projektowania procesów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05aICh_U01 Student posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących zastosowania symulatorów procesowych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w stopniu podstawowym umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów dotyczących procesów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE05aICh_U02 Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE05aICh_U03 Student potrafi wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać metody symulacyjne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05aICh_K01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma w stopniu podstawowym wyrobioną świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego w zakresie znajomości symulatorów procesowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE05aICh_K02 Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | 2,0 | |
3,0 | Przy rozwiązywaniu problemów związanych z symulacją komputerową student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Luyben W.L., Distillation design and control using Aspen simulation, Wiley, New York, 2006
- Dhurjati P., Shiflett M., Modeling and simulation in chemical engineering using Aspen and Matlab, CRC Press, 2014
- Sandler S. I., Using Aspen Plus in Thermodynamics Instruction: A Step-by-Step Guide, Wiley, New York, 2015
- Luyben W.L., Chemical reactor design and control, Wiley, New York, 2007
Literatura dodatkowa
- Finlayson B. A., Introduction to Chemical Engineering Computing, Wiley, New Jersey, 2006