Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Modelowanie i analiza sieci złożonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie i analiza sieci złożonych | ||
Specjalność | informatyka techniczna i telekomunikacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność programowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami i algorytmami analizy sieci złożnych |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami modelowania procesów w sieciach złożonych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie modelu symulacyjnego dla wybranego zagadnienia powiązanego z modelowaniem i analizą sieci złożonych, przeprowadzenie badań symulacyjnych oraz analizy wyników. Umiejscowienie rezultatów na tle aktualnych badań w tym obszarze. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Matematyczne podstawy sieci złożonych i modele teoretyczne | 2 |
T-W-2 | Algorytmy wyznaczania metryk i miar centralności sieci | 2 |
T-W-3 | Algorytmy rozpoznawania motywów w sieciach | 2 |
T-W-4 | Modele sieci dynamicznych | 2 |
T-W-5 | Modele sieci wielowarstwowych | 2 |
T-W-6 | Dyfuzja informacji w sieciach złożonych | 2 |
T-W-7 | Modelowanie współbieżnych procesów propagacji informacji | 2 |
T-W-8 | Analizy sieci złożonych w systemach socjo-technicznych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach projektowych | 10 |
A-P-2 | Praca własna | 17 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
A-P-4 | Zaleczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 37 |
A-W-3 | Konsultacje | 6 |
A-W-4 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacjami i przykładami |
M-2 | Zajęcia projektowe i realizacja zadań praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: ocena podsumowująca. Zaliczenie pisemne z pytaniami praktycznymi, pytaniami w formie wyboru i opisu. |
S-2 | Ocena formująca: Projekt: ocena na podstawie sprawozdań i obecności. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05ITT_W01 Wiedza w zakresie modelowania i analizy sieci złożonych | SD_3_W08, SD_3_W01, SD_3_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
SD_3-_SzDE05ITT_W02 Wiedza w zakresie modelowania procesów w sieciach złożonych | SD_3_W03, SD_3_W08, SD_3_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05ITT_U01 Umiejętność modelowania i analizy sieci złożonych | SD_3_U01, SD_3_U05, SD_3_U04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
SD_3-_SzDE05ITT_U02 Posiada umiejętność modelowania procesów w sieciach złożonych | SD_3_U02, SD_3_U05, SD_3_U06 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05ITT_K01 Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego. | SD_3_K04, SD_3_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05ITT_W01 Wiedza w zakresie modelowania i analizy sieci złożonych | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia związane z tematyką sieci złożonych. Zna podstawowe metody analizy sieci złożonych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE05ITT_W02 Wiedza w zakresie modelowania procesów w sieciach złożonych | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe pojęcia związane z tematyką modelowania procesów w sieciach złożnych. Zna podstawowe metody modelowania procesów w sieciach złożnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05ITT_U01 Umiejętność modelowania i analizy sieci złożonych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykorzystać podstawowe metody analizy sieci złożonych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE05ITT_U02 Posiada umiejętność modelowania procesów w sieciach złożonych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykorzystać podstawowe metody modelowania procesów w sieciach złożonych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05ITT_K01 Aktywna postawa poznawcza, umocnienie świadomości potrzeby pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów i wzmocnienie chęci rozwoju zawodowego. | 2,0 | |
3,0 | Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fronczak A., Fronczak P., Świat sieci złożonych, PWN, Warszawa, 2009
- Zuhair M., Kadry S., Python for Graph and Network Analysis, Springer, Berlin, 2017
- Hanneman R.A., Riddle M., Introduction to social network methods, Riverside, Los Angeles, 2005
- Barabási A.L., Network science, Cambridge university press, Cambridge, 2016
Literatura dodatkowa
- Newman M., Barabasi A.L., Watts D. J., The structure and dynamics of networks, Princeton University Press, Princeton, 2011
- Newman M., Networks, Oxford University Press, Oxford, 2018
- Kiss I.Z., Miller J.C., Simon P.L., Mathematics of Epidemics on Networks: From Exact to Approximate Models, Springer, Berlin, 2017