Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Niezawodność i bezpieczeństwo konstrukcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niezawodność i bezpieczeństwo konstrukcji | ||
Specjalność | inżynieria lądowa i transport | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Iwankiewicz <riwankiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 21 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Kursy z dziedziny matematyki wg I i II stopnia kształcenia. |
W-2 | Mechanika Budowli. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność użycia metod teorii prawdopodobieństwa, w szczególności metod rachunku zmiennych losowych w problemach niezawodności konstrukcji. |
C-2 | Umiejętność sformułowania i rozwiązania problemu niezawodności dla liniowej funkcji stanu granicznego i zmiennych podstawowych o rozkładzie normalnym. |
C-3 | Umiejętność sformułowania i rozwiązania problemu niezawodności dla nieliniowej funkcji stanu granicznego i zmiennych podstawowych o rozkładzie normalnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przykłady: wyznaczenie prawdopodobieństwa zniszczenia i przetrwania (niezawodność) pojedynczych elementów konstrukcyjnych i ich połączeń (np. szeregowe, równoległe). | 2 |
T-P-2 | Przykłady: wyznaczenie dyskretnego rozkładu prawdopodobieństwa, dystrybuanty oraz momentów statystycznych dla pewnych dyskretnych zmiennych losowych. | 2 |
T-P-3 | Przykłady: wyznaczenie gęstości, dystrybuanty oraz momentów rozkładu dla pewnych ciągłych zmiennych losowych. | 2 |
T-P-4 | Przykłady: wyznaczenie przybliżonego wskaźnika niezawodności dla nieliniowej funkcji stanu granicznego metodą Cornella. | 2 |
T-P-5 | Przykłady: iteracyjne wyznaczenie wskaźnika niezawodności dla nieliniowej funkcji stanu granicznego metodą Hasofera-Linda. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie niepewności w Mechanice Konstrukcji. Zdarzenia zniszczenia i przetrwania. | 1 |
T-W-2 | Podstawy teorii prawdopodobieństwa (przypomnienie). Przestrzeń zdarzeń elementarnych oraz zdarzenia. Aksjomaty i twierdzenia teorii prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo zniszczenia i przetrwania (niezawodność) pojedynczych elementów konstrukcyjnych i ich połączeń. | 2 |
T-W-3 | Zmienne losowe: dyskretne i ciągłe rozkłady prawdopodobieństwa, gęstość i dystrybuanta oraz momenty rozkładu. Przekształcanie zmiennych losowych . Przykładowe rozkłady prawdopodobieństwa, np. rozkład Gaussa (normalny), lognormalny, rozkłady wartości ekstremalnych typu I (Gumbela), typu II (Frecheta), typu III (Weibula). | 4 |
T-W-4 | Margines bezpieczeństwa oraz indeks (wskaźnik) niezawodności dla liniowej funkcji stanu granicznego i zmiennych podstawowych o rozkładzie normalnym. | 2 |
T-W-5 | Indeks (wskaźnik) niezawodności dla nieliniowej funkcji stanu granicznego i zmiennych podstawowych o rozkładzie normalnym. Linearyzacja (rozwinięcie w szereg Taylora) względem wartości średnich - metoda Cornella. Przybliżony wskaźnik niezawodności. | 2 |
T-W-6 | Nieliniowa funkcja stanu granicznego i zmienne podstawowe o rozkładzie normalnym. Linearyzacja (rozwinięcie w szereg Taylora) względem tzw. punktu projektowego metoda.– Hasofera-Linda. | 2 |
T-W-7 | Proces liczący Poissona oraz niezawodność jako funkcja czasu. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Prace wspomagające przygotowanie projektu (w tym studiowanie literatury przedmiotu). | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczęszczanie na wykłady. | 15 |
A-W-2 | Praca własna. | 40 |
A-W-3 | Końcowe przygotowanie się do egzaminu. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady. |
M-2 | Rozwiązywanie zadań i wykonanie ćwiczeń projektowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Końcowy pisemny egzamin. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania ćwiczeń projektowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01aILT_W01 Doktorant powinien umieć zbudować proste modele matematyczne dla analizy niezawodności konstrukcji. | SD_3_W01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-P-5, T-W-7, T-P-4, T-W-3, T-W-4, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-P-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01aILT_U01 Doktorant powinien umieć rozwiązać numerycznie równania występujące w zagadnieniach niezawodności konstrukcji. | SD_3_U01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-5, T-P-3, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-P-4, T-P-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-P-5, T-P-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01aILT_K01 Doktorant powinien wykazać się umiejętnością zaplanowania podjętego problemu badawczego/obliczeniowego oraz wykonania go w terminie. | SD_3_K01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-P-4, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-P-2, T-P-1, T-W-6, T-P-5, T-W-7, T-P-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01aILT_W01 Doktorant powinien umieć zbudować proste modele matematyczne dla analizy niezawodności konstrukcji. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada dobrą wiedzę w zakresie matematycznych narzędzi potrzebnych w analizie niezawodności konstrukcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01aILT_U01 Doktorant powinien umieć rozwiązać numerycznie równania występujące w zagadnieniach niezawodności konstrukcji. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant wykazuje się umiejętnością numerycznego rozwiązania równań występujących w zagadnieniach niezawodności konstrukcji oraz interpretacji wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01aILT_K01 Doktorant powinien wykazać się umiejętnością zaplanowania podjętego problemu badawczego/obliczeniowego oraz wykonania go w terminie. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi ułożyć plan pracy dla podjętego problemu adawczego/obliczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Robert E. Melchers, Structural Reliability Analysis and Prediction, John Wiley and Sons, 1999
- P. Thoft-Christensen, Y. Murotsu, Application of Structural SystemsReliability Theory, Springer, Berlin, 1986