Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Analiza ryzyka w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza ryzyka w transporcie
Specjalność inżynieria lądowa i transport
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 21 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie
projektyP3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstaowową wiedzę z zakresu niezawodności i bezpieczeństwa systemów technicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką bezpieczeństwa procesów transportowych.
C-2Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie praowadzenia analiz ryzyka i wykorzystania ich wyników w procesie zarządzania bezpieczeństwem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Identyfikacja, analiza i ocena wpływu czynników ryzyka w wybranych procesach transportu.6
T-P-2Budowa rankingu czynników ryzyka. Opracowanie matrycy ryzyka.3
T-P-3Zaliczenie projektu.1
10
wykłady
T-W-1Analiza podstawowych pojęć i unormowań w zakresie analizy ryzyka i bezpieczeństwa transportu.2
T-W-2Modelowanie ryzyka (modelowanie niezawodności, modelowanie strat).4
T-W-3Metody jakościowe i ilościowe analizy ryzyka w transporcie.4
T-W-4Zarządzanie ryzkiem w łańcuchu dostaw.3
T-W-5Problematyka badań wypadków.1
T-W-6Zaliczenie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.10
A-P-2Prace wspomagające przygotowanie projektu (w tym studiowanie literatury przedmiotu).17
A-P-3Udział w konsultacjach.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Praca własna (w tym m.in. studiowanie literatury przedmiotu).42
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metoda projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena posumowująca.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01bILT_W01
Student potrafi zdefiniowac i zidentyfikować czynniki ryzyka dla wybranych procesów transportowych oraz dokonać dyskusji ich wpływu na poziom ryzyka tych procesów.
SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W06, SD_3_W08C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01bILT_U01
Student potrafi ocenić wpływ czynników ryzyka na bezpieczeństwo procesu transportowego. Umie przygotować ranking czynników.
SD_3_U02, SD_3_U05, SD_3_U01C-2T-P-1, T-P-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01bILT_K01
Student postrzega interakcje zachodzące w otoczeniu systemów technicznych mające wpływ na poziom bezpieczeństwa.
SD_3_K01, SD_3_K03C-1T-W-5, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01bILT_W01
Student potrafi zdefiniowac i zidentyfikować czynniki ryzyka dla wybranych procesów transportowych oraz dokonać dyskusji ich wpływu na poziom ryzyka tych procesów.
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować najistotniejsze czynniki ryzyka oraz dokonać dyskusji ich wpływu na poziom ryzyka z wykorzystaniem podejścia podstawowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01bILT_U01
Student potrafi ocenić wpływ czynników ryzyka na bezpieczeństwo procesu transportowego. Umie przygotować ranking czynników.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym ocenić wpływ istotnych czynników ryzyka na bezpieczeństwo procesu transportowego. Umie przygotować ranking tych czynników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01bILT_K01
Student postrzega interakcje zachodzące w otoczeniu systemów technicznych mające wpływ na poziom bezpieczeństwa.
2,0
3,0Student postrzega najstotniejsze interakcje zachodzące w otoczeniu systemów technicznych mające wpływ na poziom bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szopa, T., Niezawodnośc i bezpieczeństwo, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2009
  2. Vilko, J., Hallikas J., Risk assessment in multimodal supply chains, Int. J. Production Economics, 2012, 140

Literatura dodatkowa

  1. Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy 3/2012, 19-21., CIOP, 2012, 3
  2. Rosochacki, W., The problem of evaluating the expiration of the service life of the supporting structure of secondhand cranes, Archives of Transport, Warszawa, 2019, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Identyfikacja, analiza i ocena wpływu czynników ryzyka w wybranych procesach transportu.6
T-P-2Budowa rankingu czynników ryzyka. Opracowanie matrycy ryzyka.3
T-P-3Zaliczenie projektu.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza podstawowych pojęć i unormowań w zakresie analizy ryzyka i bezpieczeństwa transportu.2
T-W-2Modelowanie ryzyka (modelowanie niezawodności, modelowanie strat).4
T-W-3Metody jakościowe i ilościowe analizy ryzyka w transporcie.4
T-W-4Zarządzanie ryzkiem w łańcuchu dostaw.3
T-W-5Problematyka badań wypadków.1
T-W-6Zaliczenie.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.10
A-P-2Prace wspomagające przygotowanie projektu (w tym studiowanie literatury przedmiotu).17
A-P-3Udział w konsultacjach.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Praca własna (w tym m.in. studiowanie literatury przedmiotu).42
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01bILT_W01Student potrafi zdefiniowac i zidentyfikować czynniki ryzyka dla wybranych procesów transportowych oraz dokonać dyskusji ich wpływu na poziom ryzyka tych procesów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką bezpieczeństwa procesów transportowych.
Treści programoweT-W-4Zarządzanie ryzkiem w łańcuchu dostaw.
T-W-5Problematyka badań wypadków.
T-W-2Modelowanie ryzyka (modelowanie niezawodności, modelowanie strat).
T-W-1Analiza podstawowych pojęć i unormowań w zakresie analizy ryzyka i bezpieczeństwa transportu.
T-W-3Metody jakościowe i ilościowe analizy ryzyka w transporcie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena posumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować najistotniejsze czynniki ryzyka oraz dokonać dyskusji ich wpływu na poziom ryzyka z wykorzystaniem podejścia podstawowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01bILT_U01Student potrafi ocenić wpływ czynników ryzyka na bezpieczeństwo procesu transportowego. Umie przygotować ranking czynników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
SD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejetności w zakresie praowadzenia analiz ryzyka i wykorzystania ich wyników w procesie zarządzania bezpieczeństwem
Treści programoweT-P-1Identyfikacja, analiza i ocena wpływu czynników ryzyka w wybranych procesach transportu.
T-P-2Budowa rankingu czynników ryzyka. Opracowanie matrycy ryzyka.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena posumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym ocenić wpływ istotnych czynników ryzyka na bezpieczeństwo procesu transportowego. Umie przygotować ranking tych czynników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01bILT_K01Student postrzega interakcje zachodzące w otoczeniu systemów technicznych mające wpływ na poziom bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
SD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką bezpieczeństwa procesów transportowych.
Treści programoweT-W-5Problematyka badań wypadków.
T-P-1Identyfikacja, analiza i ocena wpływu czynników ryzyka w wybranych procesach transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena posumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postrzega najstotniejsze interakcje zachodzące w otoczeniu systemów technicznych mające wpływ na poziom bezpieczeństwa.
3,5
4,0
4,5
5,0