Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Metody i techniki badań w inżynierii materiałowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody i techniki badań w inżynierii materiałowej | ||
Specjalność | inżynieria lądowa i transport | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kochmańska <Agnieszka.Kochmanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 22 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka; chemia ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych metod i technik badań właściwości materiałów oraz struktury tworzyw konstrukcyjnych: metalicznych, ceramicznych, tworzyw polimerowych (umiejętność planowania, przygotowanie próbek, interpretacji uzyskanych wyników). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Mikroskopia optyczna: obserwacje w polu jasnym, ciemnym, w świetle spolaryzowanym i przy zastosowaniu kontrastu interferencyjnego. | 2 |
T-P-2 | Mikroskopia elektronowa skaningowa: budowa i obsługa mikroskopu, preparatyka, rodzaje obrazów. | 2 |
T-P-3 | Mikroanaliza rentgenowska: budowa analizatorów EDS i WDS, interpretacja wyników. | 2 |
T-P-4 | Dylatometria: budowa i obsługa dylatometru bezpośredniego, próba nagrzewania i chłodzenia, interpretacja wyników badań. | 1 |
T-P-5 | Analiza składu fazowego XRD. Informacje, jakie można uzyskać metodami XRD. Interpretacja wyników. | 1 |
T-P-6 | Badania odporności korozyjnej w komorze solnej, interpretacja wyników. | 1 |
T-P-7 | Testy tribologiczne. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Makroskopia, mikroskopia świetlna, preparatyka, metodyka badań. | 3 |
T-W-2 | Mikroskopia elektronowa: podstawy fizyczne, rodzaje mikroskopów, preparatyka, metodyka badan. | 3 |
T-W-3 | Mikroanaliza rentgenowska: podstawy fizyczne, spektroskopia EDS i WDS, metodyka badań. | 2 |
T-W-4 | Analiza składu fazowego XRD. Metody doświadczalne dyfraktometrii rentgenowskiej. Współczesna dyfraktometria polikryształów. | 2 |
T-W-5 | Właściwości cieplne ciał stałych (przewodnictwo, rozszerzalność cieplna). Metodyka badań dylatometrycznych. Metody analizy termicznej – DSC, TG, DMTA. | 2 |
T-W-6 | Badania właściwości mechanicznych tworzyw, tj. wytrzymałość przy statycznym rozciąganiu, zginaniu, skręcaniu; twardość, udarność, zużycie ścierne. | 2 |
T-W-7 | Badania odporności korozyjnej. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Obecność na zajęciach | 10 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-P-3 | Studiowanie literatury | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do kolokwium | 15 |
A-W-3 | Praca własna studenta, analiza literatury | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Praktyczne zajęcia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aILT_W01 Poznanie podstawowych metod badań właściwości materiałów oraz struktury tworzyw konstrukcyjnych: metalicznych, ceramicznych, polimerowych. | SD_3_W06 | — | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aILT_U01 Umiejętność planowania i realizacji badań właściwości materiałów oraz struktury tworzyw konstrukcyjnych: metalicznych, ceramicznych, polimerowych; przygotowanie próbek; interpretacjia uzyskanych wyników. | SD_3_U02 | — | C-1 | T-P-4, T-P-1, T-P-5, T-P-7, T-P-3, T-P-2, T-P-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aILT_K01 Zdolność do planowania i realizacjii badań właściwości materiałów oraz struktury tworzyw konstrukcyjnych: metalicznych, ceramicznych, polimerowych; zdolność do własciwego przygotowania próbek; zdolność w interpretacji uzyskanych wyników badań. | SD_3_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aILT_W01 Poznanie podstawowych metod badań właściwości materiałów oraz struktury tworzyw konstrukcyjnych: metalicznych, ceramicznych, polimerowych. | 2,0 | |
3,0 | Znajomość podstaw fizycznych badań materiałów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aILT_U01 Umiejętność planowania i realizacji badań właściwości materiałów oraz struktury tworzyw konstrukcyjnych: metalicznych, ceramicznych, polimerowych; przygotowanie próbek; interpretacjia uzyskanych wyników. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność doboru metody badawczej oraz interpretacji wyników badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aILT_K01 Zdolność do planowania i realizacjii badań właściwości materiałów oraz struktury tworzyw konstrukcyjnych: metalicznych, ceramicznych, polimerowych; zdolność do własciwego przygotowania próbek; zdolność w interpretacji uzyskanych wyników badań. | 2,0 | |
3,0 | Ogólna orientacja w technikach badań materiałów inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kozubowski J., Metody transmisyjnej mikroskopii elektronowej, Wyd. Śląsk, 1975
- Prowans S., Metody techniki badan materiałów, Skrypt PS, Szczecin, 1981
- Dobrzański L., Hajduczek E., Mikroskopia świetlna i elektronowa, WNT, 1987
- Praca zbiorowa., Podstawy ilościowej mikroanalizy rentgenowskiej, WNT, 1994
- Oleś A., Metody doświadczalne fizyki ciała stałego, WNT, 1998
- Broniewski T., Metody badan i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Baranowska J., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jędrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych pod red. : B. Piekarskiego, ZUT, Szczecin, 2013