Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Współczesne problemy geotechniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Współczesne problemy geotechniki
Specjalność inżynieria lądowa i transport
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 23 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest podstawowa znajomość mechaniki gruntów.
W-2Znajomość metod analizy matematycznej podstawowych równań.
W-3Umiejętność interpretacji wyników badań.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność wyboru matematycznego opisu analizowanego zjawiska.
C-2Uzyskiwanie analitycznych rozwiązań badanych problemów.
C-3Weryfikacja modeli matematycznych w oparciu o badania eksperymentalne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia płyty na palach w oparciu o testy statyczne pali.10
10
wykłady
T-W-1Matematyczny opis procesów fizycznych w gruncie podczas obciążania w warunkach laboratoryjnych.2
T-W-2Analiza współpracy płyty fundamentowej z podłożem gruntowym z założeniem nieliniowej teorii obciążenie-osiadanie.2
T-W-3Współpraca pala z podłożem gruntowym, mobilizacja oporu podstawy i pobocznicy wraz z osiadaniem, krzywa M-K, testy statyczne, interpretacje wyników.2
T-W-4Współpraca płyty fundamentowej ze sprężystym podłożem na fundamencie palowym.2
T-W-5Analiza mechanizmu mobilizacji oporu pobocznicy i podstawy pala.2
T-W-6Kolumny w otulinie z geotkaniny2
T-W-7Zastosowanie georur w konstrukcjach geotechnicznych.2
T-W-8Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Konsultacje5
A-P-3Wykonanie projektu.15
A-P-4Zaliczenie zajęć1
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady przedstawiające problem.
M-2Dyskusja na temat elementów modeli i ich zastosowania.
M-3Projekty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aILT_W03
Posiada wiedzę, która pozwala na samodzielnie przygotowanie programu badań naukowych i realizację tego programu badań
SD_3_W01C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aILT_U03
Potrafi uzyskiwać rozwiązania analityczne sformułowanych problemów oraz przeprowadzać odpowiednie badania eksperymentalne
SD_3_U01C-3T-W-5, T-P-1, T-W-4M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aILT_K03
Ma świadomość wagi prowadzonych badań, odpowiedzialności za uzyskane wyniki i ich wdrożenie w działalności inżynierskiej oraz ich wpływu na środowisko i zrównoważony rozwój w budownictwie.
SD_3_K01C-1T-W-6, T-W-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aILT_W03
Posiada wiedzę, która pozwala na samodzielnie przygotowanie programu badań naukowych i realizację tego programu badań
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę we współczesnych problemach geotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aILT_U03
Potrafi uzyskiwać rozwiązania analityczne sformułowanych problemów oraz przeprowadzać odpowiednie badania eksperymentalne
2,0
3,0Potrafi formułować i rozwiązywać podstawowe zagadnienia w modelowaniu procesów we współczesnej geotechnice.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aILT_K03
Ma świadomość wagi prowadzonych badań, odpowiedzialności za uzyskane wyniki i ich wdrożenie w działalności inżynierskiej oraz ich wpływu na środowisko i zrównoważony rozwój w budownictwie.
2,0
3,0Student ma świadomość ważności i rzetelności wykorzystywanych metod w tworzeniu opisu analizowanych zjawisk.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wiłun Z., Zarys Geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2013
  2. Pisarczyk S., Odkształcalność gruntów i osiadanie fundamentów., OWPW, Warszawa, 2017
  3. Briaud J.-L., Unsaturated and saturated soils, J. Wiley and Sons, Cambridge, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Furtak K., Kądracki M., Podstawy budowy tuneli, Politechnika Krakowska, Kraków, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia płyty na palach w oparciu o testy statyczne pali.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Matematyczny opis procesów fizycznych w gruncie podczas obciążania w warunkach laboratoryjnych.2
T-W-2Analiza współpracy płyty fundamentowej z podłożem gruntowym z założeniem nieliniowej teorii obciążenie-osiadanie.2
T-W-3Współpraca pala z podłożem gruntowym, mobilizacja oporu podstawy i pobocznicy wraz z osiadaniem, krzywa M-K, testy statyczne, interpretacje wyników.2
T-W-4Współpraca płyty fundamentowej ze sprężystym podłożem na fundamencie palowym.2
T-W-5Analiza mechanizmu mobilizacji oporu pobocznicy i podstawy pala.2
T-W-6Kolumny w otulinie z geotkaniny2
T-W-7Zastosowanie georur w konstrukcjach geotechnicznych.2
T-W-8Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Konsultacje5
A-P-3Wykonanie projektu.15
A-P-4Zaliczenie zajęć1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury dotyczącej omówionych na wykładzie metod badawczych.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aILT_W03Posiada wiedzę, która pozwala na samodzielnie przygotowanie programu badań naukowych i realizację tego programu badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-2Uzyskiwanie analitycznych rozwiązań badanych problemów.
Treści programoweT-W-3Współpraca pala z podłożem gruntowym, mobilizacja oporu podstawy i pobocznicy wraz z osiadaniem, krzywa M-K, testy statyczne, interpretacje wyników.
T-W-2Analiza współpracy płyty fundamentowej z podłożem gruntowym z założeniem nieliniowej teorii obciążenie-osiadanie.
T-W-1Matematyczny opis procesów fizycznych w gruncie podczas obciążania w warunkach laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady przedstawiające problem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę we współczesnych problemach geotechniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aILT_U03Potrafi uzyskiwać rozwiązania analityczne sformułowanych problemów oraz przeprowadzać odpowiednie badania eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-3Weryfikacja modeli matematycznych w oparciu o badania eksperymentalne.
Treści programoweT-W-5Analiza mechanizmu mobilizacji oporu pobocznicy i podstawy pala.
T-P-1Projekt posadowienia płyty na palach w oparciu o testy statyczne pali.
T-W-4Współpraca płyty fundamentowej ze sprężystym podłożem na fundamencie palowym.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja na temat elementów modeli i ich zastosowania.
M-3Projekty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi formułować i rozwiązywać podstawowe zagadnienia w modelowaniu procesów we współczesnej geotechnice.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aILT_K03Ma świadomość wagi prowadzonych badań, odpowiedzialności za uzyskane wyniki i ich wdrożenie w działalności inżynierskiej oraz ich wpływu na środowisko i zrównoważony rozwój w budownictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Umiejętność wyboru matematycznego opisu analizowanego zjawiska.
Treści programoweT-W-6Kolumny w otulinie z geotkaniny
T-W-7Zastosowanie georur w konstrukcjach geotechnicznych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja na temat elementów modeli i ich zastosowania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uczestnictwo w wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość ważności i rzetelności wykorzystywanych metod w tworzeniu opisu analizowanych zjawisk.
3,5
4,0
4,5
5,0