Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Modelowanie i symulacja ruchu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Modelowanie i symulacja ruchu drogowego
Specjalność inżynieria lądowa i transport
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 25 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
projektyP6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy algebry i analizy matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy na temat metod modelowania i symulacji przydatnych w zarządzaniu ruchem drogowym
C-2Opanowanie umiejętności budowy modeli ruchu oraz przeprowadzania wstepnych obliczeń i symulacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Modele ruchu miejskiego (opracowane oprogramowaniem VISUM) - wybrane przykłady10
10
wykłady
T-W-1Pomiary i analizy ruchu3
T-W-2Formułowanie problemów decyzyjnych w ruchu drogowym jako problemów programowania matematycznego. Systematyka i przegląd zadań optymalizacji w ruchu drogowym2
T-W-3Klasyfikacja modeli ruchu i ich analiza (model makroskopowe, mikroskopowe, mieszane, fizyczne i matematyczne, symulacyjne, komórkowe7
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu jako kryterium oceny układu transportowego miasta2
T-W-5Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna doktoranta20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny i wykład problemowy
M-2Metody praktyczne - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt - ocena końcowa na podstawie oddanego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05bILT_W01
Student zna metody modelowania, symulacji i optymalizacji systemów sterowania ruchem drogowym
SD_3_W06, SD_3_W01, SD_3_W08C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05bILT_U01
Student potrafi zamodelować ruch drogowy na podstawie danych rzeczywistych oraz przeprowadzić optymalizcaję potoków ruchu z wykorzystaniem komputera
SD_3_U01, SD_3_U02, SD_3_U05C-2T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05bILT_K01
Student jest świadomy wpływu procesów transportowych na bezpieczeństwo ludzi i srodowiska oraz funcjonownie systemów gospodarczych
SD_3_K02, SD_3_K03C-2, C-1T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05bILT_W01
Student zna metody modelowania, symulacji i optymalizacji systemów sterowania ruchem drogowym
2,0
3,0Doktorant posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu modelownia, symulacji i optymalizaji systemów sterownaia ruchem drogowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05bILT_U01
Student potrafi zamodelować ruch drogowy na podstawie danych rzeczywistych oraz przeprowadzić optymalizcaję potoków ruchu z wykorzystaniem komputera
2,0
3,0Student potrafi zinterpretować i zamodelować ruch drogowy i przedstawić problem o średnim stopniu trudności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05bILT_K01
Student jest świadomy wpływu procesów transportowych na bezpieczeństwo ludzi i srodowiska oraz funcjonownie systemów gospodarczych
2,0
3,0Student rozumie i interpretuje problemy występujące w ruchu drogowym i ich wpływ na bezpieczeństwo
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jacyna M., Modelowanie i ocena systemów transportowych, OWPW, Warszawa, 2009
  2. Leszczyński J., Modelowanie systemów i procesów transportowych, OWPW, Warszawa, 1999
  3. Krych A, Badania kompleksowe, modelowanie i planowanie ruchu Słownik terminologiczny, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Poznaniu, Poznań, 2018
  4. Nowak A., Optymalizacja. Teoria i zadania, Wydanictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
  5. Woch J., Teoria potoków ruchu, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Katoice, 2001

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Modele ruchu miejskiego (opracowane oprogramowaniem VISUM) - wybrane przykłady10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pomiary i analizy ruchu3
T-W-2Formułowanie problemów decyzyjnych w ruchu drogowym jako problemów programowania matematycznego. Systematyka i przegląd zadań optymalizacji w ruchu drogowym2
T-W-3Klasyfikacja modeli ruchu i ich analiza (model makroskopowe, mikroskopowe, mieszane, fizyczne i matematyczne, symulacyjne, komórkowe7
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu jako kryterium oceny układu transportowego miasta2
T-W-5Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna doktoranta20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05bILT_W01Student zna metody modelowania, symulacji i optymalizacji systemów sterowania ruchem drogowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności budowy modeli ruchu oraz przeprowadzania wstepnych obliczeń i symulacji
C-1Przekazanie wiedzy na temat metod modelowania i symulacji przydatnych w zarządzaniu ruchem drogowym
Treści programoweT-W-1Pomiary i analizy ruchu
T-W-2Formułowanie problemów decyzyjnych w ruchu drogowym jako problemów programowania matematycznego. Systematyka i przegląd zadań optymalizacji w ruchu drogowym
T-P-1Modele ruchu miejskiego (opracowane oprogramowaniem VISUM) - wybrane przykłady
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu jako kryterium oceny układu transportowego miasta
T-W-3Klasyfikacja modeli ruchu i ich analiza (model makroskopowe, mikroskopowe, mieszane, fizyczne i matematyczne, symulacyjne, komórkowe
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny i wykład problemowy
M-2Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Projekt - ocena końcowa na podstawie oddanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu modelownia, symulacji i optymalizaji systemów sterownaia ruchem drogowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05bILT_U01Student potrafi zamodelować ruch drogowy na podstawie danych rzeczywistych oraz przeprowadzić optymalizcaję potoków ruchu z wykorzystaniem komputera
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
SD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności budowy modeli ruchu oraz przeprowadzania wstepnych obliczeń i symulacji
Treści programoweT-P-1Modele ruchu miejskiego (opracowane oprogramowaniem VISUM) - wybrane przykłady
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt - ocena końcowa na podstawie oddanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zinterpretować i zamodelować ruch drogowy i przedstawić problem o średnim stopniu trudności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05bILT_K01Student jest świadomy wpływu procesów transportowych na bezpieczeństwo ludzi i srodowiska oraz funcjonownie systemów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności budowy modeli ruchu oraz przeprowadzania wstepnych obliczeń i symulacji
C-1Przekazanie wiedzy na temat metod modelowania i symulacji przydatnych w zarządzaniu ruchem drogowym
Treści programoweT-P-1Modele ruchu miejskiego (opracowane oprogramowaniem VISUM) - wybrane przykłady
T-W-2Formułowanie problemów decyzyjnych w ruchu drogowym jako problemów programowania matematycznego. Systematyka i przegląd zadań optymalizacji w ruchu drogowym
T-W-4Koszty zewnętrzne transportu jako kryterium oceny układu transportowego miasta
T-W-1Pomiary i analizy ruchu
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektów
M-1Metody podające - wykład informacyjny i wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Projekt - ocena końcowa na podstawie oddanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie i interpretuje problemy występujące w ruchu drogowym i ich wpływ na bezpieczeństwo
3,5
4,0
4,5
5,0