Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Modelowanie i symulacja ruchu drogowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie i symulacja ruchu drogowego | ||
Specjalność | inżynieria lądowa i transport | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Kaup <Magdalena.Kaup@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 25 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy algebry i analizy matematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy na temat metod modelowania i symulacji przydatnych w zarządzaniu ruchem drogowym |
C-2 | Opanowanie umiejętności budowy modeli ruchu oraz przeprowadzania wstepnych obliczeń i symulacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Modele ruchu miejskiego (opracowane oprogramowaniem VISUM) - wybrane przykłady | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pomiary i analizy ruchu | 3 |
T-W-2 | Formułowanie problemów decyzyjnych w ruchu drogowym jako problemów programowania matematycznego. Systematyka i przegląd zadań optymalizacji w ruchu drogowym | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja modeli ruchu i ich analiza (model makroskopowe, mikroskopowe, mieszane, fizyczne i matematyczne, symulacyjne, komórkowe | 7 |
T-W-4 | Koszty zewnętrzne transportu jako kryterium oceny układu transportowego miasta | 2 |
T-W-5 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Praca własna doktoranta | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny i wykład problemowy |
M-2 | Metody praktyczne - metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt - ocena końcowa na podstawie oddanego projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05bILT_W01 Student zna metody modelowania, symulacji i optymalizacji systemów sterowania ruchem drogowym | SD_3_W06, SD_3_W01, SD_3_W08 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05bILT_U01 Student potrafi zamodelować ruch drogowy na podstawie danych rzeczywistych oraz przeprowadzić optymalizcaję potoków ruchu z wykorzystaniem komputera | SD_3_U01, SD_3_U02, SD_3_U05 | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05bILT_K01 Student jest świadomy wpływu procesów transportowych na bezpieczeństwo ludzi i srodowiska oraz funcjonownie systemów gospodarczych | SD_3_K02, SD_3_K03 | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05bILT_W01 Student zna metody modelowania, symulacji i optymalizacji systemów sterowania ruchem drogowym | 2,0 | |
3,0 | Doktorant posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu modelownia, symulacji i optymalizaji systemów sterownaia ruchem drogowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05bILT_U01 Student potrafi zamodelować ruch drogowy na podstawie danych rzeczywistych oraz przeprowadzić optymalizcaję potoków ruchu z wykorzystaniem komputera | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zinterpretować i zamodelować ruch drogowy i przedstawić problem o średnim stopniu trudności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05bILT_K01 Student jest świadomy wpływu procesów transportowych na bezpieczeństwo ludzi i srodowiska oraz funcjonownie systemów gospodarczych | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie i interpretuje problemy występujące w ruchu drogowym i ich wpływ na bezpieczeństwo | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jacyna M., Modelowanie i ocena systemów transportowych, OWPW, Warszawa, 2009
- Leszczyński J., Modelowanie systemów i procesów transportowych, OWPW, Warszawa, 1999
- Krych A, Badania kompleksowe, modelowanie i planowanie ruchu Słownik terminologiczny, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Poznaniu, Poznań, 2018
- Nowak A., Optymalizacja. Teoria i zadania, Wydanictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
- Woch J., Teoria potoków ruchu, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Katoice, 2001