Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Materiały specjalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Materiały specjalne
Specjalność inżynieria materiałowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>, Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Jacek Przepiórski <Jacek.Przepiorski@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 26 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie
projektyP3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu procesów inżynierii chemicznej lub materiałowej na poziomie S2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prezentacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Krzem, diament, grafit, nowoczesna materiały ceramiczne, wybrane pigmenty - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie2
T-P-2Kompozyty metaliczne, ceramiczne i polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie2
T-P-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej2
T-P-4Projektowanie i zastosowania rozwiązań materiałowych dla opakowalnictwa, dodatkach funkcjonalnych do żywności i kosmetykach2
T-P-5Materiały na bazie metali2
10
wykłady
T-W-1Krzem, diament, grafit, nowoczesna materiały ceramiczne, wybrane pigmenty - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie4
T-W-2Kompozyty metaliczne, ceramiczne i polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie3
T-W-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej3
T-W-4Projektowanie i zastosowania rozwiązań materiałowych dla opakowalnictwa, dodatkach funkcjonalnych do żywności i kosmetykach2
T-W-5Materiały na bazie metali3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2studia własne20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia własne45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01bIM_W01
W wyniku przeprowdzonych zjęć student powinien być w stanie nazywać, opisać, podsumować wskazać, wybrać, zidentyfikować różne materiały i i znać procesy ich otrzymywania.
SD_3_W08, SD_3_W01, SD_3_W07C-1T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-W-5, T-W-1, T-P-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-P-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01bIM_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować metody otrzymywania materiałów, korzystać z posiadanej wiedzy, szacować i interpretować trudności związane z procesem wytwarzania i wykorzystywania materiałów.
SD_3_U02, SD_3_U06C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-P-4, T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-W-4, T-P-5, T-W-2M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE01bIM_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pozyskiwaniu nowej wiedzy, otwartość na nowe obszary wiedzy.
SD_3_K02, SD_3_K04, SD_3_K05C-1T-P-5, T-P-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-P-2, T-W-3, T-P-4, T-P-1M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01bIM_W01
W wyniku przeprowdzonych zjęć student powinien być w stanie nazywać, opisać, podsumować wskazać, wybrać, zidentyfikować różne materiały i i znać procesy ich otrzymywania.
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do prezentacji i w znaczącym stopniu nie rozumie tematyki podejmowanej na zajęciach. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje ze znacznymi trudnościami narzędzia do prezentacji, w minimalnym stopniu podejmuję dyskusję na zajęciach. Na ocenę 3,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej, choć nie zawsze prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i zazwyczaj prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i prawidłowo interpretuje zagadnienia. Potrafi znajdować niektóre zależności pomiędzy materiałami i ich zastosowaniami. Na ocenę 5: Student aktywnie uczetniczy w zajęciach i prawidłowo interpretuje zagadniania poruszane na zajęciach, znajduje związki pomiędzy metodoami stosowanymi do otrzymywania różnych materiałów i ich właściwościami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01bIM_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować metody otrzymywania materiałów, korzystać z posiadanej wiedzy, szacować i interpretować trudności związane z procesem wytwarzania i wykorzystywania materiałów.
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do prezentacji i w znaczącym stopniu nie rozumie tematyki podejmowanej na zajęciach. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje ze znacznymi trudnościami narzędzia do prezentacji, w minimalnym stopniu podejmuję dyskusję na zajęciach. Na ocenę 3,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej, choć nie zawsze prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i zazwyczaj prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i prawidłowo interpretuje zagadnienia. Potrafi znajdować niektóre zależności pomiędzy materiałami i ich zastosowaniami. Na ocenę 5: Student aktywnie uczetniczy w zajęciach i prawidłowo interpretuje zagadniania poruszane na zajęciach, znajduje związki pomiędzy metodoami stosowanymi do otrzymywania różnych materiałów i ich właściwościami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE01bIM_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pozyskiwaniu nowej wiedzy, otwartość na nowe obszary wiedzy.
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. Na ocenę 3: Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Na ocenę 3,5: Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. Na ocenę 4: Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Na ocenę 4,5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. Na ocenę 5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w sposobie prowadzenia prac badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ullmanns Encyclopedia of Chemical Technology, 2011
  2. W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 2012
  3. Piotr Tabero, Synteza i niektóre właściwości faz o strukturze blokowej, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2010
  4. T. Burchell, ed., Carbon Materials for Advaced Technology, 2011
  5. Studia własne prowadzących

Literatura dodatkowa

  1. ULLMANN'S Encyclopedia of Industrial Chemistry, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Krzem, diament, grafit, nowoczesna materiały ceramiczne, wybrane pigmenty - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie2
T-P-2Kompozyty metaliczne, ceramiczne i polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie2
T-P-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej2
T-P-4Projektowanie i zastosowania rozwiązań materiałowych dla opakowalnictwa, dodatkach funkcjonalnych do żywności i kosmetykach2
T-P-5Materiały na bazie metali2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Krzem, diament, grafit, nowoczesna materiały ceramiczne, wybrane pigmenty - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie4
T-W-2Kompozyty metaliczne, ceramiczne i polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie3
T-W-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej3
T-W-4Projektowanie i zastosowania rozwiązań materiałowych dla opakowalnictwa, dodatkach funkcjonalnych do żywności i kosmetykach2
T-W-5Materiały na bazie metali3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2studia własne20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia własne45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01bIM_W01W wyniku przeprowdzonych zjęć student powinien być w stanie nazywać, opisać, podsumować wskazać, wybrać, zidentyfikować różne materiały i i znać procesy ich otrzymywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prezentacji
Treści programoweT-P-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-P-4Projektowanie i zastosowania rozwiązań materiałowych dla opakowalnictwa, dodatkach funkcjonalnych do żywności i kosmetykach
T-P-2Kompozyty metaliczne, ceramiczne i polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
T-W-5Materiały na bazie metali
T-W-1Krzem, diament, grafit, nowoczesna materiały ceramiczne, wybrane pigmenty - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
T-P-1Krzem, diament, grafit, nowoczesna materiały ceramiczne, wybrane pigmenty - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
T-W-4Projektowanie i zastosowania rozwiązań materiałowych dla opakowalnictwa, dodatkach funkcjonalnych do żywności i kosmetykach
T-W-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-W-2Kompozyty metaliczne, ceramiczne i polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
T-P-5Materiały na bazie metali
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do prezentacji i w znaczącym stopniu nie rozumie tematyki podejmowanej na zajęciach. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje ze znacznymi trudnościami narzędzia do prezentacji, w minimalnym stopniu podejmuję dyskusję na zajęciach. Na ocenę 3,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej, choć nie zawsze prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i zazwyczaj prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i prawidłowo interpretuje zagadnienia. Potrafi znajdować niektóre zależności pomiędzy materiałami i ich zastosowaniami. Na ocenę 5: Student aktywnie uczetniczy w zajęciach i prawidłowo interpretuje zagadniania poruszane na zajęciach, znajduje związki pomiędzy metodoami stosowanymi do otrzymywania różnych materiałów i ich właściwościami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01bIM_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć analizować metody otrzymywania materiałów, korzystać z posiadanej wiedzy, szacować i interpretować trudności związane z procesem wytwarzania i wykorzystywania materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prezentacji
Treści programoweT-W-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-W-5Materiały na bazie metali
T-W-1Krzem, diament, grafit, nowoczesna materiały ceramiczne, wybrane pigmenty - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
T-P-4Projektowanie i zastosowania rozwiązań materiałowych dla opakowalnictwa, dodatkach funkcjonalnych do żywności i kosmetykach
T-P-2Kompozyty metaliczne, ceramiczne i polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
T-P-1Krzem, diament, grafit, nowoczesna materiały ceramiczne, wybrane pigmenty - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
T-P-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-W-4Projektowanie i zastosowania rozwiązań materiałowych dla opakowalnictwa, dodatkach funkcjonalnych do żywności i kosmetykach
T-P-5Materiały na bazie metali
T-W-2Kompozyty metaliczne, ceramiczne i polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
Metody nauczaniaM-3dyskusja tematyczna
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi do prezentacji i w znaczącym stopniu nie rozumie tematyki podejmowanej na zajęciach. Na ocenę 3: Student poprawnie wykorzystuje ze znacznymi trudnościami narzędzia do prezentacji, w minimalnym stopniu podejmuję dyskusję na zajęciach. Na ocenę 3,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej, choć nie zawsze prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i zazwyczaj prawidłowo interpretuje zagadnienia. Na ocenę 4,5: Student podejmuje częste próby dyskusji tematycznej i prawidłowo interpretuje zagadnienia. Potrafi znajdować niektóre zależności pomiędzy materiałami i ich zastosowaniami. Na ocenę 5: Student aktywnie uczetniczy w zajęciach i prawidłowo interpretuje zagadniania poruszane na zajęciach, znajduje związki pomiędzy metodoami stosowanymi do otrzymywania różnych materiałów i ich właściwościami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE01bIM_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa w pozyskiwaniu nowej wiedzy, otwartość na nowe obszary wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetności z zakresu tworzenia prezentacji
Treści programoweT-P-5Materiały na bazie metali
T-P-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-W-2Kompozyty metaliczne, ceramiczne i polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
T-W-1Krzem, diament, grafit, nowoczesna materiały ceramiczne, wybrane pigmenty - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
T-W-5Materiały na bazie metali
T-W-4Projektowanie i zastosowania rozwiązań materiałowych dla opakowalnictwa, dodatkach funkcjonalnych do żywności i kosmetykach
T-P-2Kompozyty metaliczne, ceramiczne i polimerowe - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
T-W-3Materiały o różnych wartościach współczynników rozszerzalności termicznej
T-P-4Projektowanie i zastosowania rozwiązań materiałowych dla opakowalnictwa, dodatkach funkcjonalnych do żywności i kosmetykach
T-P-1Krzem, diament, grafit, nowoczesna materiały ceramiczne, wybrane pigmenty - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na ocenę 2: Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. Na ocenę 3: Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. Na ocenę 3,5: Student prezentuje wyniki z umiejętności ich efektywnej analizy. Na ocenę 4: Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Na ocenę 4,5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. Na ocenę 5: Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w sposobie prowadzenia prac badawczych.
3,5
4,0
4,5
5,0