Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Nowoczesne technologie materiałowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Nowoczesne technologie materiałowe
Specjalność inżynieria materiałowa
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Baranowska <Jolanta.Baranowska@zut.edu.pl>, Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 28 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień inżynierii materiałowej na poziomie S2 i/lub fizykochemii materiałów i technologii chemicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy na temat trendów rozwojowych wybranych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów inżynierskich, konstrukacyjnych i funkcjonalnych.
C-2Student zdobywa wiedzę na temat nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów konwencjonalnych i zaawansowanych i/lub będących przedmiotem rozwoju w wielu gałeziach przemysłu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza stanu wiedzy wraz z aktualną oceną potencjału i możliwości rozwoju technologii wytwarzania wskazanego/wybranego materiału.10
10
wykłady
T-W-11. Metody wytwarzania mikro- i nanocząstek: proszki, włókna, nanorurki, puste sfery (kapsułki), układy hybrydowe -1h 2. Technologie wytwarzania mikro- i nanokompozytów metalicznych i ceramicznych - 3h. 3. Technologie oparte na syntezie zol-żel - 2h. 4. Technologie w inżynierii powierzchni-metody oparte na procesach chemicznych i elektrochemicznych- 2h. 5. Nowoczesne technologie kształtowania właściwości materiałow na drodze obróbki cieplnej, cieplnochemicznej i plastycznej - 6h 6. Technologie w inżynierii materiałowej - nowczesne metody spajania materiałów - 1h.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Opracowanie projektu w formie referatu i prezentacji20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studia literaturowe.40
A-W-3Konsultacje.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy, prezentacje komputerowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zalicznie projektu w oparciu o dokumentację pisemną będącą prezentującą stan wiedzy, trendy rozwojowe i potencjał aplikacyjny technologii wytwarzania materiału we wskazanym obszarze badawczo-rozwojowym.
S-2Ocena formująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aIM_W01
Student ma wiedzę w zakresie nowoczesnych technologii wytwarzania konwencjonalnych i zaawansowanych materiałów stosowanych i/lub będących przedmiotem rozwoju w wielu gałęziach przemysłu.
SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W07, SD_3_W08C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aIM_U01
Student potrafi korzystac ze zródeł literatury, poszukiwać i śledzić rozwój technologii konwencjonalnych, nowych, zaawansowanych materiałów.
SD_3_U01, SD_3_U03, SD_3_U04, SD_3_U06C-2, C-1T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aIM_K01
Student jest otwarty na przekazywanie oraz wykorzystanie wiedzy na temat nowoczesnych technologii w procesie rozwiazywania problemów inżynierskich i naukowych.
SD_3_K01, SD_3_K02, SD_3_K04C-2T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aIM_W01
Student ma wiedzę w zakresie nowoczesnych technologii wytwarzania konwencjonalnych i zaawansowanych materiałów stosowanych i/lub będących przedmiotem rozwoju w wielu gałęziach przemysłu.
2,0
3,0Mnimum 50 % wymaganej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aIM_U01
Student potrafi korzystac ze zródeł literatury, poszukiwać i śledzić rozwój technologii konwencjonalnych, nowych, zaawansowanych materiałów.
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji w oparciu o analizę stanu wiedzy obejmującej minimum ostatnie 5 lat.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aIM_K01
Student jest otwarty na przekazywanie oraz wykorzystanie wiedzy na temat nowoczesnych technologii w procesie rozwiazywania problemów inżynierskich i naukowych.
2,0
3,0Pozytywna ocena z testu i prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. K.J.Kurzydłowski, M.Lewandowska, Nanomateriały inżynierskie, konstrukcyjne i funkcjonalne, Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. M.Hosokawa, K.Nogi, M. naito, T. Yokoyama, Nanoparticle Technology Handbook, Elsevier, Oxford, London, 2007
  3. L.C. Klein, Sol-gel technology for thin films, fibers, performs, electronics and speciality shapes, Noyes Publications, USA, 1998
  4. S.C.Tjong, Nanocrystalline materials: their synthesis-structure-property relationships and applications, Elsevier, Oxford, UK, 2006
  5. Ed. Hari Singh Nalwa, Handbook of Organic-Inorganic Hybrid Materials and Nanocomposites, American Scientific Publishers, California, USA, 2003
  6. Bikramjit Basu, Mitjan Kalin, Tribology of Ceramics and Composites, Materials Science Perspective, Wiley, 2011
  7. Ed. F.Czerwinski, Heat treatment conventional and nowel applications, INTECH, Rijeka, Chorwacja, 2012
  8. 1. T.Burakowski, T. Wierzchoń, Inżynieria powierzchni metali, WNT, Warszawa, 1995
  9. M.Ohring, The materials science of thin films, Academic Press, Inc., Boston, San Diego, New york, 1992

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma krajowe i międzynarodowe, minimum ostatnie 5 lat
  2. Materiały konerencyjne

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza stanu wiedzy wraz z aktualną oceną potencjału i możliwości rozwoju technologii wytwarzania wskazanego/wybranego materiału.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Metody wytwarzania mikro- i nanocząstek: proszki, włókna, nanorurki, puste sfery (kapsułki), układy hybrydowe -1h 2. Technologie wytwarzania mikro- i nanokompozytów metalicznych i ceramicznych - 3h. 3. Technologie oparte na syntezie zol-żel - 2h. 4. Technologie w inżynierii powierzchni-metody oparte na procesach chemicznych i elektrochemicznych- 2h. 5. Nowoczesne technologie kształtowania właściwości materiałow na drodze obróbki cieplnej, cieplnochemicznej i plastycznej - 6h 6. Technologie w inżynierii materiałowej - nowczesne metody spajania materiałów - 1h.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Opracowanie projektu w formie referatu i prezentacji20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studia literaturowe.40
A-W-3Konsultacje.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aIM_W01Student ma wiedzę w zakresie nowoczesnych technologii wytwarzania konwencjonalnych i zaawansowanych materiałów stosowanych i/lub będących przedmiotem rozwoju w wielu gałęziach przemysłu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy na temat trendów rozwojowych wybranych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów inżynierskich, konstrukacyjnych i funkcjonalnych.
C-2Student zdobywa wiedzę na temat nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów konwencjonalnych i zaawansowanych i/lub będących przedmiotem rozwoju w wielu gałeziach przemysłu
Treści programoweT-P-1Analiza stanu wiedzy wraz z aktualną oceną potencjału i możliwości rozwoju technologii wytwarzania wskazanego/wybranego materiału.
T-W-11. Metody wytwarzania mikro- i nanocząstek: proszki, włókna, nanorurki, puste sfery (kapsułki), układy hybrydowe -1h 2. Technologie wytwarzania mikro- i nanokompozytów metalicznych i ceramicznych - 3h. 3. Technologie oparte na syntezie zol-żel - 2h. 4. Technologie w inżynierii powierzchni-metody oparte na procesach chemicznych i elektrochemicznych- 2h. 5. Nowoczesne technologie kształtowania właściwości materiałow na drodze obróbki cieplnej, cieplnochemicznej i plastycznej - 6h 6. Technologie w inżynierii materiałowej - nowczesne metody spajania materiałów - 1h.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicznie projektu w oparciu o dokumentację pisemną będącą prezentującą stan wiedzy, trendy rozwojowe i potencjał aplikacyjny technologii wytwarzania materiału we wskazanym obszarze badawczo-rozwojowym.
S-2Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Mnimum 50 % wymaganej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aIM_U01Student potrafi korzystac ze zródeł literatury, poszukiwać i śledzić rozwój technologii konwencjonalnych, nowych, zaawansowanych materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
SD_3_U03Potrafi dokumentować wyniki prowadzonych prac badawczych w formie opracowań naukowych, które będą przekazywane różnym grupom odbiorców, w szczególności międzynarodowemu środowisku naukowemu.
SD_3_U04Potrafi przekazać i prezentować uzyskane wyniki, w szczególności w międzynarodowym środowisku badawczym oraz inicjować debatę i prowadzić dyskusję związaną z prezentacją koncepcji i osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę na temat nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów konwencjonalnych i zaawansowanych i/lub będących przedmiotem rozwoju w wielu gałeziach przemysłu
C-1Przekazanie wiedzy na temat trendów rozwojowych wybranych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów inżynierskich, konstrukacyjnych i funkcjonalnych.
Treści programoweT-P-1Analiza stanu wiedzy wraz z aktualną oceną potencjału i możliwości rozwoju technologii wytwarzania wskazanego/wybranego materiału.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicznie projektu w oparciu o dokumentację pisemną będącą prezentującą stan wiedzy, trendy rozwojowe i potencjał aplikacyjny technologii wytwarzania materiału we wskazanym obszarze badawczo-rozwojowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie prezentacji w oparciu o analizę stanu wiedzy obejmującej minimum ostatnie 5 lat.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aIM_K01Student jest otwarty na przekazywanie oraz wykorzystanie wiedzy na temat nowoczesnych technologii w procesie rozwiazywania problemów inżynierskich i naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
SD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-2Student zdobywa wiedzę na temat nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów konwencjonalnych i zaawansowanych i/lub będących przedmiotem rozwoju w wielu gałeziach przemysłu
Treści programoweT-P-1Analiza stanu wiedzy wraz z aktualną oceną potencjału i możliwości rozwoju technologii wytwarzania wskazanego/wybranego materiału.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicznie projektu w oparciu o dokumentację pisemną będącą prezentującą stan wiedzy, trendy rozwojowe i potencjał aplikacyjny technologii wytwarzania materiału we wskazanym obszarze badawczo-rozwojowym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pozytywna ocena z testu i prezentacji.
3,5
4,0
4,5
5,0