Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Nanonapełniacze i nanokompozyty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Nanonapełniacze i nanokompozyty
Specjalność inżynieria materiałowa
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 28 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna, podstawy chemii nieorganicznej, podstawy materiałoznawstwa, podstawy chemii i technologii polimerów, podstawy wytrzymałości materiałów, odlewnictwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie składu, metod komponowania i zastosowania polimerowych, ceramicznych i metalowych materiałów nanokompozytowych
C-2Ukształtowanie umiejętności i kompetencji doktoranta w zakresie stosowania wiedzy dot. składu, metod komponowania i zastosowania polimerowych, ceramicznych i metalowych materiałów nanokompozytowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie instalacji technologicznych dot. wytwarzania nanonapełniaczy i/lub nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych10
10
wykłady
T-W-1Mikronapełniacze i ich analogi nanometryczne: podział, metody otrzymywania, metody organofilizacji i funkcjonalizacji, podstawowe właściwości, zastosowanie, metody badań.5
T-W-2Polimerowe, ceramiczne i metaliczne matryce materiałów nanokompozytowych (podział, metody wytwarzania, właściwości, metody przetwórstwa)6
T-W-3Metody otrzymywania materiałów nanokompozytowych i metody badań ich właściwości (głównie cech termicznych, elektrycznych, barierowych i antykorozyjnych).4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca z literaturą15
A-P-3Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca z literaturą20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Prezentacja multimedialna
M-4Świczenia przedmiotowe
M-5Seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy doktoranta w zakresie rodzajów nanonapełniaczy i nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy doktoranta w zakresie otrzymywania,właściwości, zastosowania i badania nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy doktoranta w zakresie składu, metod komponowania, właściwości, zastosowania i metod badania nanonapełniaczy i nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bIM_W01
Zdobycie wiedzy w zakresie rodzajów, metod wytwarzania i przetwórstwa oraz metod badań nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
SD_3_W07, SD_3_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bIM_U01
Umiejętność doboru nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych do konkretnych zastosowań
SD_3_U02, SD_3_U01C-2T-W-3, T-W-2, T-P-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bIM_K01
Kompetencje w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej rodzajów, metod wytwarzania i przetwórstwa oraz metod badań nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
SD_3_K04, SD_3_K03C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bIM_W01
Zdobycie wiedzy w zakresie rodzajów, metod wytwarzania i przetwórstwa oraz metod badań nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
2,0
3,0Doktorant zna metody wytwarzania nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bIM_U01
Umiejętność doboru nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych do konkretnych zastosowań
2,0
3,0Doktorant posiada umiejętności w zakresie wytwarzania nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bIM_K01
Kompetencje w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej rodzajów, metod wytwarzania i przetwórstwa oraz metod badań nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
2,0
3,0Doktorant wykazuje kreatywność w zakresie stosowania posiadanej wiedzy i umiejetności (w zakresie wytwarzania nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych) w pracy naukowej i/lub zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T. Pinnavaia, G. Beall, Polymer-clay nanocomposites, J. Wiley&Sons, Chichester, 2000
  2. Prowans S., Materiałoznawstwo, PWN, Warszawa Poznań 1984, 1984
  3. Z. Florjańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów, OWPW, Warszawa, 1995
  4. Ashby M.F., Jones D, Materiały inzynierskie, WNT, Warszawa, 1995
  5. W. Szlezyngier, Tworzywa sztuczne, WO FOSZE, Rzeszów, 1998
  6. Blicharski M.;, Wstęp do inżynierii materiałowej, WNT, Warszawa, 2003
  7. F. Bergaya, B. Theng, G. Lagaly, Handbook of clay science Vol. 1, Elsevier, Oxford, 2006
  8. A. Morgan, C. Wilkie, Flame retardant polymer nanocomposites, J. Wiley&Sons, Hoboken, 2007
  9. G. Janowska, W. Przygocki, A. Włochowicz, Palność polimerów i materiałów polimerowych, WNT, Warszawa, 2007
  10. W. Królikowski, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, PWN, Warszawa, 2012
  11. Y. Mai, Z. Yu, Polymer nanocomposites, CRC, Cambridge, 2007

Literatura dodatkowa

  1. T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa, 1995
  2. Woźnica H., Podstawy materiałoznawstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002
  3. Grabski M.W., Istota inżynierii materiałowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995
  4. Detlef Gysau, Fillers for paints, Vincentz, Hanower, 2006
  5. Gunter Buxbaum, Industrial inorganic pigments, Wiley, Weinheim, 2005
  6. Marino Xantos, Functional fillers for plastics, Wiley, Weinheim, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie instalacji technologicznych dot. wytwarzania nanonapełniaczy i/lub nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mikronapełniacze i ich analogi nanometryczne: podział, metody otrzymywania, metody organofilizacji i funkcjonalizacji, podstawowe właściwości, zastosowanie, metody badań.5
T-W-2Polimerowe, ceramiczne i metaliczne matryce materiałów nanokompozytowych (podział, metody wytwarzania, właściwości, metody przetwórstwa)6
T-W-3Metody otrzymywania materiałów nanokompozytowych i metody badań ich właściwości (głównie cech termicznych, elektrycznych, barierowych i antykorozyjnych).4
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca z literaturą15
A-P-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca z literaturą20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bIM_W01Zdobycie wiedzy w zakresie rodzajów, metod wytwarzania i przetwórstwa oraz metod badań nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
SD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie składu, metod komponowania i zastosowania polimerowych, ceramicznych i metalowych materiałów nanokompozytowych
Treści programoweT-W-1Mikronapełniacze i ich analogi nanometryczne: podział, metody otrzymywania, metody organofilizacji i funkcjonalizacji, podstawowe właściwości, zastosowanie, metody badań.
T-W-2Polimerowe, ceramiczne i metaliczne matryce materiałów nanokompozytowych (podział, metody wytwarzania, właściwości, metody przetwórstwa)
T-W-3Metody otrzymywania materiałów nanokompozytowych i metody badań ich właściwości (głównie cech termicznych, elektrycznych, barierowych i antykorozyjnych).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy doktoranta w zakresie rodzajów nanonapełniaczy i nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
S-2Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy doktoranta w zakresie otrzymywania,właściwości, zastosowania i badania nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
S-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy doktoranta w zakresie składu, metod komponowania, właściwości, zastosowania i metod badania nanonapełniaczy i nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant zna metody wytwarzania nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bIM_U01Umiejętność doboru nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych do konkretnych zastosowań
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
SD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności i kompetencji doktoranta w zakresie stosowania wiedzy dot. składu, metod komponowania i zastosowania polimerowych, ceramicznych i metalowych materiałów nanokompozytowych
Treści programoweT-W-3Metody otrzymywania materiałów nanokompozytowych i metody badań ich właściwości (głównie cech termicznych, elektrycznych, barierowych i antykorozyjnych).
T-W-2Polimerowe, ceramiczne i metaliczne matryce materiałów nanokompozytowych (podział, metody wytwarzania, właściwości, metody przetwórstwa)
T-P-1Projektowanie instalacji technologicznych dot. wytwarzania nanonapełniaczy i/lub nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy doktoranta w zakresie składu, metod komponowania, właściwości, zastosowania i metod badania nanonapełniaczy i nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada umiejętności w zakresie wytwarzania nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bIM_K01Kompetencje w zakresie stosowania zdobytej wiedzy dotyczącej rodzajów, metod wytwarzania i przetwórstwa oraz metod badań nanonapełniaczy oraz nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności i kompetencji doktoranta w zakresie stosowania wiedzy dot. składu, metod komponowania i zastosowania polimerowych, ceramicznych i metalowych materiałów nanokompozytowych
Treści programoweT-W-1Mikronapełniacze i ich analogi nanometryczne: podział, metody otrzymywania, metody organofilizacji i funkcjonalizacji, podstawowe właściwości, zastosowanie, metody badań.
T-W-2Polimerowe, ceramiczne i metaliczne matryce materiałów nanokompozytowych (podział, metody wytwarzania, właściwości, metody przetwórstwa)
T-W-3Metody otrzymywania materiałów nanokompozytowych i metody badań ich właściwości (głównie cech termicznych, elektrycznych, barierowych i antykorozyjnych).
T-P-1Projektowanie instalacji technologicznych dot. wytwarzania nanonapełniaczy i/lub nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy doktoranta w zakresie składu, metod komponowania, właściwości, zastosowania i metod badania nanonapełniaczy i nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje kreatywność w zakresie stosowania posiadanej wiedzy i umiejetności (w zakresie wytwarzania nanokompozytów polimerowych, ceramicznych i metalowych) w pracy naukowej i/lub zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0