Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Specjalne metody badań:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Specjalne metody badań
Specjalność inżynieria materiałowa
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 29 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań materiałów metalicznych, ceramicznych oraz polimerowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Preparatyka do badań mikroskopowych.10
10
wykłady
T-W-1Metody obrazowania: mikroskopia świetlna, mikroskopia elektronowa skaninigowa, mikroskopia elektronowa transmisyjna, mikroskopia skanującą sondą.5
T-W-2Metody dyfrakcyjne w badaniach strukturalnych. Dyfrakcja elektronowa, dyfrakcja rentgenowska, dyfrakcja elektronów wstecznie rozproszonych4
T-W-3Pomiary właściwości mechanicznych metodą nanoindentacji1
T-W-4Metody analizy składu chemicznego: mikroanaliza rentgenowska EDS, WDS i SXES; spektroskopia optyczna.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie do zajęć20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zajęć45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aIM_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać metody badań i rozumieć podstawy fizyczne tych metod
SD_3_W06C-1T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-W-1, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aIM_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać metody badawcze oraz interpretować ich wyniki.
SD_3_U02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-P-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04aIM_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać metody , zwłaszcza dyfrakcyjne, do badań struktur krystalicznych oraz metody badań powierzchni ciał stałych
SD_3_K02C-1T-W-2, T-W-3M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aIM_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać metody badań i rozumieć podstawy fizyczne tych metod
2,0Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych
3,5Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury
4,0Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych
4,5Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aIM_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać metody badawcze oraz interpretować ich wyniki.
2,0Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych
3,5Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury
4,0Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych
4,5Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04aIM_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać metody , zwłaszcza dyfrakcyjne, do badań struktur krystalicznych oraz metody badań powierzchni ciał stałych
2,0Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych
3,5Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury
4,0Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych
4,5Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych

Literatura podstawowa

  1. Kozubowski J., Metody transmisyjnej mikroskopii elektronowej, Wyd. Śląsk, Katowice, 1975
  2. Amelinckx S. et all, Handbook of microscopy, VCH, Weinheim, New York, Basel, Cambridge, Tokyo, 1997
  3. Bojarski Z., Łągiewka E., Rentgenowska analiza strukturalna, Wyd. Uniw. Śl., Katowice, 1995
  4. Oleś A., Metody eksperymentalne fizyki ciała stałego, WNT, Warszawa, 1998
  5. Fischer-Cripps A.C., Nanoindentation, Springer, Berlin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Jeleńkowski J. Wesołowski K., Ćwiczenia z rentgenowskiej analizy strukturalnej, PWN, Warszawa, 1981
  2. Lenart S. Kochmański P., Materiały doćwiczeń laboratoryjnych. Opracowania własne, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Preparatyka do badań mikroskopowych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody obrazowania: mikroskopia świetlna, mikroskopia elektronowa skaninigowa, mikroskopia elektronowa transmisyjna, mikroskopia skanującą sondą.5
T-W-2Metody dyfrakcyjne w badaniach strukturalnych. Dyfrakcja elektronowa, dyfrakcja rentgenowska, dyfrakcja elektronów wstecznie rozproszonych4
T-W-3Pomiary właściwości mechanicznych metodą nanoindentacji1
T-W-4Metody analizy składu chemicznego: mikroanaliza rentgenowska EDS, WDS i SXES; spektroskopia optyczna.5
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie do zajęć20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zajęć45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aIM_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać metody badań i rozumieć podstawy fizyczne tych metod
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań materiałów metalicznych, ceramicznych oraz polimerowych.
Treści programoweT-W-2Metody dyfrakcyjne w badaniach strukturalnych. Dyfrakcja elektronowa, dyfrakcja rentgenowska, dyfrakcja elektronów wstecznie rozproszonych
T-W-3Pomiary właściwości mechanicznych metodą nanoindentacji
T-P-1Preparatyka do badań mikroskopowych.
T-W-1Metody obrazowania: mikroskopia świetlna, mikroskopia elektronowa skaninigowa, mikroskopia elektronowa transmisyjna, mikroskopia skanującą sondą.
T-W-4Metody analizy składu chemicznego: mikroanaliza rentgenowska EDS, WDS i SXES; spektroskopia optyczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych
3,5Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury
4,0Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych
4,5Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aIM_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać metody badawcze oraz interpretować ich wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań materiałów metalicznych, ceramicznych oraz polimerowych.
Treści programoweT-W-2Metody dyfrakcyjne w badaniach strukturalnych. Dyfrakcja elektronowa, dyfrakcja rentgenowska, dyfrakcja elektronów wstecznie rozproszonych
T-W-3Pomiary właściwości mechanicznych metodą nanoindentacji
T-W-1Metody obrazowania: mikroskopia świetlna, mikroskopia elektronowa skaninigowa, mikroskopia elektronowa transmisyjna, mikroskopia skanującą sondą.
T-W-4Metody analizy składu chemicznego: mikroanaliza rentgenowska EDS, WDS i SXES; spektroskopia optyczna.
T-P-1Preparatyka do badań mikroskopowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych
3,5Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury
4,0Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych
4,5Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04aIM_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać metody , zwłaszcza dyfrakcyjne, do badań struktur krystalicznych oraz metody badań powierzchni ciał stałych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań materiałów metalicznych, ceramicznych oraz polimerowych.
Treści programoweT-W-2Metody dyfrakcyjne w badaniach strukturalnych. Dyfrakcja elektronowa, dyfrakcja rentgenowska, dyfrakcja elektronów wstecznie rozproszonych
T-W-3Pomiary właściwości mechanicznych metodą nanoindentacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych
3,0Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych
3,5Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury
4,0Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych
4,5Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury
5,0Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych