Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Specjalne metody badań:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Specjalne metody badań | ||
Specjalność | inżynieria materiałowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 29 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z fizyki ciała stałego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami badań materiałów metalicznych, ceramicznych oraz polimerowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Preparatyka do badań mikroskopowych. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody obrazowania: mikroskopia świetlna, mikroskopia elektronowa skaninigowa, mikroskopia elektronowa transmisyjna, mikroskopia skanującą sondą. | 5 |
T-W-2 | Metody dyfrakcyjne w badaniach strukturalnych. Dyfrakcja elektronowa, dyfrakcja rentgenowska, dyfrakcja elektronów wstecznie rozproszonych | 4 |
T-W-3 | Pomiary właściwości mechanicznych metodą nanoindentacji | 1 |
T-W-4 | Metody analizy składu chemicznego: mikroanaliza rentgenowska EDS, WDS i SXES; spektroskopia optyczna. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie tematyki wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04aIM_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać metody badań i rozumieć podstawy fizyczne tych metod | SD_3_W06 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04aIM_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać metody badawcze oraz interpretować ich wyniki. | SD_3_U02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04aIM_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać metody , zwłaszcza dyfrakcyjne, do badań struktur krystalicznych oraz metody badań powierzchni ciał stałych | SD_3_K02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04aIM_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie dobierać metody badań i rozumieć podstawy fizyczne tych metod | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury | |
4,0 | Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych | |
4,5 | Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04aIM_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać metody badawcze oraz interpretować ich wyniki. | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury | |
4,0 | Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych | |
4,5 | Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04aIM_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dobierać metody , zwłaszcza dyfrakcyjne, do badań struktur krystalicznych oraz metody badań powierzchni ciał stałych | 2,0 | Student nie potrafi dobrać metod badawczych do opisania struktury materiałów konstrukcyjnych |
3,0 | Student wykazuje ogólną orientację w tematyce metod badawczych | |
3,5 | Student potrafi dobrać metodę badawczą do opisania wybranych cech struktury | |
4,0 | Student potrafi dobrać metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych | |
4,5 | Student potrafi wybrać i uzasadnić wybór metod badawczych do opisu struktury | |
5,0 | Student potrafi wybrać, uzasadnić wybór, proponować inne metody badania struktury materiałów konstrukcyjnych |
Literatura podstawowa
- Kozubowski J., Metody transmisyjnej mikroskopii elektronowej, Wyd. Śląsk, Katowice, 1975
- Amelinckx S. et all, Handbook of microscopy, VCH, Weinheim, New York, Basel, Cambridge, Tokyo, 1997
- Bojarski Z., Łągiewka E., Rentgenowska analiza strukturalna, Wyd. Uniw. Śl., Katowice, 1995
- Oleś A., Metody eksperymentalne fizyki ciała stałego, WNT, Warszawa, 1998
- Fischer-Cripps A.C., Nanoindentation, Springer, Berlin, 2004
Literatura dodatkowa
- Jeleńkowski J. Wesołowski K., Ćwiczenia z rentgenowskiej analizy strukturalnej, PWN, Warszawa, 1981
- Lenart S. Kochmański P., Materiały doćwiczeń laboratoryjnych. Opracowania własne, 2008