Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Metoda elementów skończonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Metoda elementów skończonych
Specjalność inżynieria mechaniczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Berczyński <Stefan.Berczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Grzejda <Rafal.Grzejda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 31 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50zaliczenie
projektyP3 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mechaniki, wytrzymałości materiałów, dynamiki układów mechanicznych, numerycznych metod obliczeniowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodą elementów skończonych w sensie założeń i podstaw matematycznych metody, metodyki budowy modeli dyskretnych oraz ograniczeń stosowania metody.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do oprogramowania realizującego obliczenia z zastosowaniem metody elementó skończonych2
T-P-2Algorytmy dyskretyzacji obszarów obliczeniowych z zastosowaniem elementów jedno-, dwu- oraz trójwymiarowych4
T-P-3Definiowanie kontaktów, umocowań oraz obciążeń modeli elementów skończonych2
T-P-4Obliczenia w zakresie statyki liniowej i nieliniowej, analizy modalnej oraz analizy częstotliwościowych funkcji przejścia2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Podstawowe założenia, definicje, metodyka modelowania4
T-W-2Jednowymiarowe elementy skończone. Defilicja pręta, belki.2
T-W-3Dwuwymiarowe elementy skończone: płyty2
T-W-4Trójwymiarowe elementy skończone: elementy czworościenne, elementy prostopadłoscienne.2
T-W-5Definiowanie kontaktów oraz warunków brzegowych: umocowania i obciążenia.2
T-W-6Analizy właściwości statycznych i dynamiczncyh. Obliczenia w zakresie: statyki liniowej oraz nieliniowej, analizy modalnej oraz charakterystyk amplidudowo częstotliwościowych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Wykonanie projektu20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykonanie projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wygłoszenie referatu na wybrany temat dotyczący metody elementów skończoncyh
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu - zbudowanie modelu elementów skończoncyh wybranej maszyny lub jej elementu a następnie przeprowadzenie analizy modelu z punktu widzenia modelowanego problemu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_4-_SzDE01aIME_W01
Stundet posiada wiedzę dotyczącą metody elementów skończoncyh. Zna jej podstawowe założenia, aparat matematyczny oraz ograniczenia metody.
SD_3_W01, SD_3_W02, SD_3_W03C-1T-P-3, T-P-1, T-W-4, T-P-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-P-2, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_4-_SzDE01aIME_U01
Potrafi zdefiniować ograniczenia metody elementów skończonych. Protrafi zbudować model elementów skończonych maszyny lub jej elementu oraz przeprwoadzić jego analizę.
SD_3_U01, SD_3_U02C-1T-W-4, T-P-4, T-P-2, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-P-1, T-P-3, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_4-_SzDE01aIME_K01
Zna ograniczenia metody elementów skóńczonych oraz potrafi krytycznie ocenić wyniki modelowania.
SD_3_K02C-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_4-_SzDE01aIME_W01
Stundet posiada wiedzę dotyczącą metody elementów skończoncyh. Zna jej podstawowe założenia, aparat matematyczny oraz ograniczenia metody.
2,0
3,0Student zna podstawowe założenia metody elementów skóńczoncyh, potrafi przytoczyć definicje elementu skończonego, węzła, funkcji kształtu. Student zna ograniczenia metody oraz solverów obliczeniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. G. Rakowski, Z. Kacprzyk, Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2016
  2. O. C. Zienkiewicz, Metoda elementów skończonych, Arkady, Warszawa, 1972
  3. K.J. Bathe, Finite element procedures, Prentice Hall, Pearson Education, Inc., Stany Zjednoczone, 2006

Literatura dodatkowa

  1. K.J. Bathe, Finite element method, Wiley, 2007
  2. S.S. Rao, The finite element method in engineering, Butterworth-heinemann, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do oprogramowania realizującego obliczenia z zastosowaniem metody elementó skończonych2
T-P-2Algorytmy dyskretyzacji obszarów obliczeniowych z zastosowaniem elementów jedno-, dwu- oraz trójwymiarowych4
T-P-3Definiowanie kontaktów, umocowań oraz obciążeń modeli elementów skończonych2
T-P-4Obliczenia w zakresie statyki liniowej i nieliniowej, analizy modalnej oraz analizy częstotliwościowych funkcji przejścia2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Podstawowe założenia, definicje, metodyka modelowania4
T-W-2Jednowymiarowe elementy skończone. Defilicja pręta, belki.2
T-W-3Dwuwymiarowe elementy skończone: płyty2
T-W-4Trójwymiarowe elementy skończone: elementy czworościenne, elementy prostopadłoscienne.2
T-W-5Definiowanie kontaktów oraz warunków brzegowych: umocowania i obciążenia.2
T-W-6Analizy właściwości statycznych i dynamiczncyh. Obliczenia w zakresie: statyki liniowej oraz nieliniowej, analizy modalnej oraz charakterystyk amplidudowo częstotliwościowych.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Wykonanie projektu20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE01aIME_W01Stundet posiada wiedzę dotyczącą metody elementów skończoncyh. Zna jej podstawowe założenia, aparat matematyczny oraz ograniczenia metody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodą elementów skończonych w sensie założeń i podstaw matematycznych metody, metodyki budowy modeli dyskretnych oraz ograniczeń stosowania metody.
Treści programoweT-P-3Definiowanie kontaktów, umocowań oraz obciążeń modeli elementów skończonych
T-P-1Wprowadzenie do oprogramowania realizującego obliczenia z zastosowaniem metody elementó skończonych
T-W-4Trójwymiarowe elementy skończone: elementy czworościenne, elementy prostopadłoscienne.
T-P-4Obliczenia w zakresie statyki liniowej i nieliniowej, analizy modalnej oraz analizy częstotliwościowych funkcji przejścia
T-W-1Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Podstawowe założenia, definicje, metodyka modelowania
T-W-5Definiowanie kontaktów oraz warunków brzegowych: umocowania i obciążenia.
T-W-2Jednowymiarowe elementy skończone. Defilicja pręta, belki.
T-W-6Analizy właściwości statycznych i dynamiczncyh. Obliczenia w zakresie: statyki liniowej oraz nieliniowej, analizy modalnej oraz charakterystyk amplidudowo częstotliwościowych.
T-P-2Algorytmy dyskretyzacji obszarów obliczeniowych z zastosowaniem elementów jedno-, dwu- oraz trójwymiarowych
T-W-3Dwuwymiarowe elementy skończone: płyty
Metody nauczaniaM-2Wykonanie projektu
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wygłoszenie referatu na wybrany temat dotyczący metody elementów skończoncyh
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu - zbudowanie modelu elementów skończoncyh wybranej maszyny lub jej elementu a następnie przeprowadzenie analizy modelu z punktu widzenia modelowanego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe założenia metody elementów skóńczoncyh, potrafi przytoczyć definicje elementu skończonego, węzła, funkcji kształtu. Student zna ograniczenia metody oraz solverów obliczeniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE01aIME_U01Potrafi zdefiniować ograniczenia metody elementów skończonych. Protrafi zbudować model elementów skończonych maszyny lub jej elementu oraz przeprwoadzić jego analizę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
SD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodą elementów skończonych w sensie założeń i podstaw matematycznych metody, metodyki budowy modeli dyskretnych oraz ograniczeń stosowania metody.
Treści programoweT-W-4Trójwymiarowe elementy skończone: elementy czworościenne, elementy prostopadłoscienne.
T-P-4Obliczenia w zakresie statyki liniowej i nieliniowej, analizy modalnej oraz analizy częstotliwościowych funkcji przejścia
T-P-2Algorytmy dyskretyzacji obszarów obliczeniowych z zastosowaniem elementów jedno-, dwu- oraz trójwymiarowych
T-W-6Analizy właściwości statycznych i dynamiczncyh. Obliczenia w zakresie: statyki liniowej oraz nieliniowej, analizy modalnej oraz charakterystyk amplidudowo częstotliwościowych.
T-W-5Definiowanie kontaktów oraz warunków brzegowych: umocowania i obciążenia.
T-W-1Wprowadzenie do metody elementów skończonych. Podstawowe założenia, definicje, metodyka modelowania
T-W-2Jednowymiarowe elementy skończone. Defilicja pręta, belki.
T-P-1Wprowadzenie do oprogramowania realizującego obliczenia z zastosowaniem metody elementó skończonych
T-P-3Definiowanie kontaktów, umocowań oraz obciążeń modeli elementów skończonych
T-W-3Dwuwymiarowe elementy skończone: płyty
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykonanie projektu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wygłoszenie referatu na wybrany temat dotyczący metody elementów skończoncyh
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu - zbudowanie modelu elementów skończoncyh wybranej maszyny lub jej elementu a następnie przeprowadzenie analizy modelu z punktu widzenia modelowanego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_4-_SzDE01aIME_K01Zna ograniczenia metody elementów skóńczonych oraz potrafi krytycznie ocenić wyniki modelowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodą elementów skończonych w sensie założeń i podstaw matematycznych metody, metodyki budowy modeli dyskretnych oraz ograniczeń stosowania metody.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykonanie projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie projektu - zbudowanie modelu elementów skończoncyh wybranej maszyny lub jej elementu a następnie przeprowadzenie analizy modelu z punktu widzenia modelowanego problemu.
S-1Ocena podsumowująca: Wygłoszenie referatu na wybrany temat dotyczący metody elementów skończoncyh