Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Analiza systemowa w energetyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza systemowa w energetyce | ||
Specjalność | inżynieria mechaniczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Kujawa <Tomasz.Kujawa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 32 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka, fizyka, podstawy termodynamiki technicznej, energetyka, zarządzanie energią |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami stosowanymi w analizie systemowej w energetyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Praktyczne wykorzystanie treści wykładowych do zamodelowania dostaw paliwa, produkcji energii dla wybranego zakładu pracy. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Długoterminowa prognoza rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego. Zapewnienie równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa. Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Minimalizacja kosztów dostaw paliw i produkcji energii. Utrzymanie właściwego stanu środowiska przyrodniczego. Modele systemów energetycznych. Modele energetyczno-ekonomiczne. Zintegrowane modele energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe. Zaliczenie wykładów. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-P-3 | Praca własna | 10 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-W-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładu | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny Metody problemowe: wykład problemowy |
M-2 | Metody praktyczne: wykonanie projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. System punktowy oceny sprawdzianu: ocena pozytywna uzyskanie ponad 60% punktów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt: poprawne wykonanie zadania projektowego wg ustalonych założeń początkowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aIME_W01 W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie dysponował wiedzą na temat analizy systemowej w energetyce | SD_3_W08 | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aIME_U01 Student zna zagadnienia związane: z długoterminową prognozą rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego; z zapewnieniem równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa; z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego; z minimalizacją kosztów dostaw paliw i produkcji energii; z utrzymaniem właściwego stanu środowiska przyrodniczego; z modelami systemów energetycznych, energetyczno-ekonomicznych oraz zintegrowanych modeli energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe. | SD_3_U06 | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02aIME_K01 Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającej z analizy systemowej w energetyce. | SD_3_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aIME_W01 W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie dysponował wiedzą na temat analizy systemowej w energetyce | 2,0 | |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 61-100% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aIME_U01 Student zna zagadnienia związane: z długoterminową prognozą rozwoju krajowego sektora paliwowo-energetycznego; z zapewnieniem równowagi rynkowej w zakresie dostaw i popytu na paliwa; z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego; z minimalizacją kosztów dostaw paliw i produkcji energii; z utrzymaniem właściwego stanu środowiska przyrodniczego; z modelami systemów energetycznych, energetyczno-ekonomicznych oraz zintegrowanych modeli energetyczno-ekonomiczno-środowiskowe. | 2,0 | |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 61-100% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02aIME_K01 Student ma świadomość korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającej z analizy systemowej w energetyce. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant rozumie w stopniu podstawowym społeczne skutki i korzyści wykorzystania analizy systemowej w energetyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wojciech Suwała, Modelowanie systemów paliwowo-energetycznych, Wydawnictwo Instytutu GSMiE PA, Kraków, 2011, ISBN: 978-83-60195-74-1
- Klima Grzegorz, Poznańska Dorota (red), Model optymalnego miksu energetycznegodla Polski do roku 2060, Kancelaria Prezeza Rady Ministrów, Departament Analiz Strategicznych, Warszawa, 2015, https://www.premier.gov.pl/files/files/energymix_das_1.pdf
Literatura dodatkowa
- Kamiński J., Modelowanie systemów energetycznych – ogólna metodyka budowy modeli, Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal t. 13, z. 2, s. 219–226, 2010
- Kudełko M., Znaczenie analizy systemowej w prognozowaniu rozwoju sektorów paliwowo- -energetycznych. Polski, Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal t. 8, z. spec., s. 245–260., 2005
- Szczerbowski R., Modelowanie systemów energetycznych – charakterystyka wybranych modeli, Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal, t.17, zeszyt 3, s.147–156, 2014