Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Analiza systemowa w technice pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza systemowa w technice pojazdów
Specjalność inżynieria mechaniczna
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 33 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o zagrożeniach związanych z rozwojem transportu i przemysłu motoryzacyjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw systemowej analizy wpływu samochodu na otoczenie w ujęciu całego cyklu życia
C-2Nabycie umiejętności tworzenia modeli cyklu życia pojazdów i interpretacji uzyskanych wyników badań LCA
C-3Nabycie umiejętności wykorzystania oprogramowania SimaPro do tworzenia modeli środowiskowych pojazdów
C-4Wypracowanie świadomości społecznej i środowiskowej rozwoju motoryzacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Systemowa ocena wpływu na otoczenie różnych rodzajów napędu w ujęciu cyklu cyklu życia pojazdu10
10
wykłady
T-W-1Metodologia analizy systemowej2
T-W-2Interakcja między systemem transportowym a otoczeniem1
T-W-3Dekompozycja systemu transportowego. Obiekty warstwy technicznej systemu1
T-W-4Pojazd samochodowy w ujęciu systemowym1
T-W-5Energetyczno ekologiczna ocena oddziaływania pojazdu na otoczenie1
T-W-6Analiza i ocena cyklu życia pojazdu samochodowego9
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach10
A-P-2konsultacje20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury30
A-W-3Konsultacje15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące trzy wybrane zagadnienia problemowe z treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie i ustne zaliczenie indywidualnego zadania prolektowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aIME_W01
Posiada wiedzę umożliwiającą rozumienie złożoności systemu transportowego, a w szczególności interakcji między pojazdem a otoczeniem
SD_3_W07, SD_3_W08C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aIME_U01
Potrafi praktycznie wykorzystać metodę LCA do kompleksowej oceny wpływu pojazdu na otoczenie
SD_3_U02C-3, C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aIME_K01
Rozumie społeczne i środowiskowe skutki oddziaływania pojazu na otoczenie
SD_3_K04C-4T-P-1, T-W-6M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aIME_W01
Posiada wiedzę umożliwiającą rozumienie złożoności systemu transportowego, a w szczególności interakcji między pojazdem a otoczeniem
2,0
3,0Znajomość zagadnień problemówych wykładów w stopniu podstawowym umożliwiającym weryfikację zakładanych efektów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aIME_U01
Potrafi praktycznie wykorzystać metodę LCA do kompleksowej oceny wpływu pojazdu na otoczenie
2,0
3,0Wykonanie projektu oraz znajomość interpretacji wyników w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aIME_K01
Rozumie społeczne i środowiskowe skutki oddziaływania pojazu na otoczenie
2,0
3,0Rozumienie w stopniu podstawowym społecznych skutków niezrównoważonego rozwoju transpostu samochodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. W. Findeisena, Analiza systemowa – podstawy i metodologia, PWN, Warszawa, 1985
  2. Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych LCA, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Jan Górzyński, Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Marianna Jacyna, Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Systemowa ocena wpływu na otoczenie różnych rodzajów napędu w ujęciu cyklu cyklu życia pojazdu10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metodologia analizy systemowej2
T-W-2Interakcja między systemem transportowym a otoczeniem1
T-W-3Dekompozycja systemu transportowego. Obiekty warstwy technicznej systemu1
T-W-4Pojazd samochodowy w ujęciu systemowym1
T-W-5Energetyczno ekologiczna ocena oddziaływania pojazdu na otoczenie1
T-W-6Analiza i ocena cyklu życia pojazdu samochodowego9
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach10
A-P-2konsultacje20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury30
A-W-3Konsultacje15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aIME_W01Posiada wiedzę umożliwiającą rozumienie złożoności systemu transportowego, a w szczególności interakcji między pojazdem a otoczeniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstaw systemowej analizy wpływu samochodu na otoczenie w ujęciu całego cyklu życia
Treści programoweT-W-2Interakcja między systemem transportowym a otoczeniem
T-W-5Energetyczno ekologiczna ocena oddziaływania pojazdu na otoczenie
T-W-3Dekompozycja systemu transportowego. Obiekty warstwy technicznej systemu
T-W-4Pojazd samochodowy w ujęciu systemowym
T-W-6Analiza i ocena cyklu życia pojazdu samochodowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące trzy wybrane zagadnienia problemowe z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość zagadnień problemówych wykładów w stopniu podstawowym umożliwiającym weryfikację zakładanych efektów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aIME_U01Potrafi praktycznie wykorzystać metodę LCA do kompleksowej oceny wpływu pojazdu na otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności wykorzystania oprogramowania SimaPro do tworzenia modeli środowiskowych pojazdów
C-2Nabycie umiejętności tworzenia modeli cyklu życia pojazdów i interpretacji uzyskanych wyników badań LCA
Treści programoweT-P-1Systemowa ocena wpływu na otoczenie różnych rodzajów napędu w ujęciu cyklu cyklu życia pojazdu
Metody nauczaniaM-2Metoda projektowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie i ustne zaliczenie indywidualnego zadania prolektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie projektu oraz znajomość interpretacji wyników w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aIME_K01Rozumie społeczne i środowiskowe skutki oddziaływania pojazu na otoczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-4Wypracowanie świadomości społecznej i środowiskowej rozwoju motoryzacji
Treści programoweT-P-1Systemowa ocena wpływu na otoczenie różnych rodzajów napędu w ujęciu cyklu cyklu życia pojazdu
T-W-6Analiza i ocena cyklu życia pojazdu samochodowego
Metody nauczaniaM-2Metoda projektowa
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie i ustne zaliczenie indywidualnego zadania prolektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumienie w stopniu podstawowym społecznych skutków niezrównoważonego rozwoju transpostu samochodowego
3,5
4,0
4,5
5,0