Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Analiza egzergetyczna procesów cieplnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza egzergetyczna procesów cieplnych
Specjalność inżynieria mechaniczna
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 34 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rachunek różniczkowy i całkowy.
W-2Termodynamika.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność przeprowadzenia analizy egzergetycznej procesów i urządzeń cieplnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza egzergetyczna wybranych maszyn i urządzeń cieplnych.10
10
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia, ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna.2
T-W-2Pierwsza zasada termodynamiki. Entropia i druga zasada termodynamiki. Praca maksymalna.2
T-W-3Egzergia i bilans egzergetyczny układów otwartych i zamkniętych. Egzergia fizyczna i chemiczna.2
T-W-4Obliczanie egzergii typowych substancji: powietrza, spalin, wody, pary wodnej, paliw.2
T-W-5Analiza egzergetyczna typowych maszyn i urządzeń cieplnych: wymienniki ciepła, maszyny przepływowe, siłownie turbogazowe, siłownie turboparowe, chłodziarki.7
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Praca własna.15
A-P-3Zaliczanie projektu.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Nauka własna.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy.
M-3Metoda praktyczna - metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne wykładu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bIME_W01
Zna i rozumie pojęcie egzergii.
SD_3_W01C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bIME_U01
Potrafi przeprowadzać analizę egzergetyczną procesów i urządzeń cieplnych.
SD_3_U01C-1T-P-1M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE04bIME_K01
Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
SD_3_K02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bIME_W01
Zna i rozumie pojęcie egzergii.
2,0
3,0Zna i rozumie pojęcie egzergii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bIME_U01
Potrafi przeprowadzać analizę egzergetyczną procesów i urządzeń cieplnych.
2,0
3,0Potrafi przeprowadzać analizę egzergetyczną procesów i urządzeń cieplnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE04bIME_K01
Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
2,0
3,0Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kotas T.J., The exergy method of thermal plant analysis, Krieger Publishing Company, Malabar, Florida, 1995, 1
  2. Szargut J., Morris D.R., Steward F.R., Exergy analysis of thermal, chemical and metallurgical processes, Hemisphere Publishing Corporation, New York, 1988, 1
  3. Bejan A., Tsatsaronis G., Moran M., Thermal Design & Optimization, Wiley, New York, 1996, 1

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza egzergetyczna wybranych maszyn i urządzeń cieplnych.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia, ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna.2
T-W-2Pierwsza zasada termodynamiki. Entropia i druga zasada termodynamiki. Praca maksymalna.2
T-W-3Egzergia i bilans egzergetyczny układów otwartych i zamkniętych. Egzergia fizyczna i chemiczna.2
T-W-4Obliczanie egzergii typowych substancji: powietrza, spalin, wody, pary wodnej, paliw.2
T-W-5Analiza egzergetyczna typowych maszyn i urządzeń cieplnych: wymienniki ciepła, maszyny przepływowe, siłownie turbogazowe, siłownie turboparowe, chłodziarki.7
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Praca własna.15
A-P-3Zaliczanie projektu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Nauka własna.30
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bIME_W01Zna i rozumie pojęcie egzergii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność przeprowadzenia analizy egzergetycznej procesów i urządzeń cieplnych.
Treści programoweT-W-5Analiza egzergetyczna typowych maszyn i urządzeń cieplnych: wymienniki ciepła, maszyny przepływowe, siłownie turbogazowe, siłownie turboparowe, chłodziarki.
T-W-3Egzergia i bilans egzergetyczny układów otwartych i zamkniętych. Egzergia fizyczna i chemiczna.
T-W-4Obliczanie egzergii typowych substancji: powietrza, spalin, wody, pary wodnej, paliw.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa - wykład problemowy.
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne wykładu.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie pojęcie egzergii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bIME_U01Potrafi przeprowadzać analizę egzergetyczną procesów i urządzeń cieplnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U01Potrafi określać problemy naukowe w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny poprzez: definiowanie celu i przedmiotu badań, formułowanie hipotez badawczych, sądów analitycznych, syntetycznych i oceniających na temat proponowanych rozwiązań w odniesieniu do istniejącego stanu wiedzy, proponowanie metod, technik i narzędzi badawczych, służących do rozwiązania problemu badawczego.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność przeprowadzenia analizy egzergetycznej procesów i urządzeń cieplnych.
Treści programoweT-P-1Analiza egzergetyczna wybranych maszyn i urządzeń cieplnych.
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna - metoda projektów.
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne wykładu.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzać analizę egzergetyczną procesów i urządzeń cieplnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE04bIME_K01Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność przeprowadzenia analizy egzergetycznej procesów i urządzeń cieplnych.
Treści programoweT-W-2Pierwsza zasada termodynamiki. Entropia i druga zasada termodynamiki. Praca maksymalna.
T-W-4Obliczanie egzergii typowych substancji: powietrza, spalin, wody, pary wodnej, paliw.
T-W-3Egzergia i bilans egzergetyczny układów otwartych i zamkniętych. Egzergia fizyczna i chemiczna.
T-W-5Analiza egzergetyczna typowych maszyn i urządzeń cieplnych: wymienniki ciepła, maszyny przepływowe, siłownie turbogazowe, siłownie turboparowe, chłodziarki.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii.
3,5
4,0
4,5
5,0