Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Analiza egzergetyczna procesów cieplnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza egzergetyczna procesów cieplnych | ||
Specjalność | inżynieria mechaniczna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 34 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rachunek różniczkowy i całkowy. |
W-2 | Termodynamika. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność przeprowadzenia analizy egzergetycznej procesów i urządzeń cieplnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza egzergetyczna wybranych maszyn i urządzeń cieplnych. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: parametry stanu, substancja, masa, energia, energia wewnętrzna, entalpia, ciepło, ciepło właściwe, praca mechaniczna. | 2 |
T-W-2 | Pierwsza zasada termodynamiki. Entropia i druga zasada termodynamiki. Praca maksymalna. | 2 |
T-W-3 | Egzergia i bilans egzergetyczny układów otwartych i zamkniętych. Egzergia fizyczna i chemiczna. | 2 |
T-W-4 | Obliczanie egzergii typowych substancji: powietrza, spalin, wody, pary wodnej, paliw. | 2 |
T-W-5 | Analiza egzergetyczna typowych maszyn i urządzeń cieplnych: wymienniki ciepła, maszyny przepływowe, siłownie turbogazowe, siłownie turboparowe, chłodziarki. | 7 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-P-2 | Praca własna. | 15 |
A-P-3 | Zaliczanie projektu. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Nauka własna. | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa - wykład problemowy. |
M-3 | Metoda praktyczna - metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne wykładu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04bIME_W01 Zna i rozumie pojęcie egzergii. | SD_3_W01 | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04bIME_U01 Potrafi przeprowadzać analizę egzergetyczną procesów i urządzeń cieplnych. | SD_3_U01 | — | C-1 | T-P-1 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE04bIME_K01 Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. | SD_3_K02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04bIME_W01 Zna i rozumie pojęcie egzergii. | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie pojęcie egzergii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04bIME_U01 Potrafi przeprowadzać analizę egzergetyczną procesów i urządzeń cieplnych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przeprowadzać analizę egzergetyczną procesów i urządzeń cieplnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE04bIME_K01 Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość doniosłości problemu racjonalnej gospodarki energią. Zna i rozumie ograniczenia występujące podczas przetwarzania energii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kotas T.J., The exergy method of thermal plant analysis, Krieger Publishing Company, Malabar, Florida, 1995, 1
- Szargut J., Morris D.R., Steward F.R., Exergy analysis of thermal, chemical and metallurgical processes, Hemisphere Publishing Corporation, New York, 1988, 1
- Bejan A., Tsatsaronis G., Moran M., Thermal Design & Optimization, Wiley, New York, 1996, 1