Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy informacji przestrzennej | ||
Specjalność | inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 38 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość obsługi komuterów, podstawowa znajomość oprogramowania GIS |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień technicznych z pomocą systemów informacji przestrzennej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną - wektoryzacja | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i definicje map - analogowa, cyfrowa, numeryczna | 1 |
T-W-2 | Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne | 1 |
T-W-3 | Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego | 1 |
T-W-4 | Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty | 1 |
T-W-5 | NMZ jako mapa warstwowa, podział danych, warstwy tematyczne | 1 |
T-W-6 | Wektorowy model danych: prosty i topologiczny | 1 |
T-W-7 | Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych | 1 |
T-W-8 | Źródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych | 1 |
T-W-9 | Metody terenowe pozyskiwania danych: pomiary z wykorzystaniem odbiorników GPS, monitoring, zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne | 1 |
T-W-10 | Metody kameralnego pozyskiwania danych: digitalizacja, skanowanie, kalibracja, rasteryzacja i transfer danych | 1 |
T-W-11 | Podstawowe funkcje systemów GIS: wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych | 2 |
T-W-12 | Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie | 1 |
T-W-13 | Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu | 1 |
T-W-14 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w ćwiczeniach projektowych | 10 |
A-P-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-P-3 | Praca samodzielna i utrwalanie treści programowych | 18 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykladach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Samodziene utrwalanie i pogłębanie treści programowych - studia literaturowe | 44 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci sprawdzianu pisemnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych w postaci sprawdzenia poprawności wykonanych ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03aISG_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu tworzenia map numerycznych oraz rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu SIP | SD_3_W02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-12, T-W-11 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03aISG_U01 Ma umiejętność odczytywania geodezyjnych map cyfrowych. Ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy. | SD_3_U02 | — | C-1 | T-P-1, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-12 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03aISG_K01 Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | SD_3_K01 | — | C-1 | T-W-11, T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03aISG_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu tworzenia map numerycznych oraz rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu SIP | 2,0 | |
3,0 | Student zna podsatwowe terminy stosowane w SIP, zna źródła pozyskiwanie danych SIP, wie jak wykorzystać systemy informacji przestrzennej w badaniach naukowych na wybranych przykładach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03aISG_U01 Ma umiejętność odczytywania geodezyjnych map cyfrowych. Ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Studnet potrafi, przy wykorzystaniu oprogramowania, przygotować mapę tematyczną prezentującą interesujące go zagadnienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03aISG_K01 Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi współpracowac w grupie przy tworzeniu dowolnego projektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kwietniewski M., GIS w wodociągach i kanalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS: Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Olszewski R., Kartograficzne modelowanie rzeźby terenu metodami inteligencji obliczeniowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009