Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Systemy informacji przestrzennej
Specjalność inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kurnatowski <Marek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 38 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość obsługi komuterów, podstawowa znajomość oprogramowania GIS

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień technicznych z pomocą systemów informacji przestrzennej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną - wektoryzacja10
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i definicje map - analogowa, cyfrowa, numeryczna1
T-W-2Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne1
T-W-3Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego1
T-W-4Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty1
T-W-5NMZ jako mapa warstwowa, podział danych, warstwy tematyczne1
T-W-6Wektorowy model danych: prosty i topologiczny1
T-W-7Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych1
T-W-8Źródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych1
T-W-9Metody terenowe pozyskiwania danych: pomiary z wykorzystaniem odbiorników GPS, monitoring, zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne1
T-W-10Metody kameralnego pozyskiwania danych: digitalizacja, skanowanie, kalibracja, rasteryzacja i transfer danych1
T-W-11Podstawowe funkcje systemów GIS: wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych2
T-W-12Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie1
T-W-13Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych10
A-P-2udział w konsultacjach2
A-P-3Praca samodzielna i utrwalanie treści programowych18
30
wykłady
A-W-1Udział w wykladach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Samodziene utrwalanie i pogłębanie treści programowych - studia literaturowe44
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci sprawdzianu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych w postaci sprawdzenia poprawności wykonanych ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aISG_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu tworzenia map numerycznych oraz rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu SIP
SD_3_W02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-12, T-W-11M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aISG_U01
Ma umiejętność odczytywania geodezyjnych map cyfrowych. Ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy.
SD_3_U02C-1T-P-1, T-W-13, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-12M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aISG_K01
Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
SD_3_K01C-1T-W-11, T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-2, T-W-3, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aISG_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu tworzenia map numerycznych oraz rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu SIP
2,0
3,0Student zna podsatwowe terminy stosowane w SIP, zna źródła pozyskiwanie danych SIP, wie jak wykorzystać systemy informacji przestrzennej w badaniach naukowych na wybranych przykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aISG_U01
Ma umiejętność odczytywania geodezyjnych map cyfrowych. Ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy.
2,0
3,0Studnet potrafi, przy wykorzystaniu oprogramowania, przygotować mapę tematyczną prezentującą interesujące go zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aISG_K01
Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
2,0
3,0Potrafi współpracowac w grupie przy tworzeniu dowolnego projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kwietniewski M., GIS w wodociągach i kanalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., GIS: Obszary zastosowań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Olszewski R., Kartograficzne modelowanie rzeźby terenu metodami inteligencji obliczeniowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną - wektoryzacja10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i definicje map - analogowa, cyfrowa, numeryczna1
T-W-2Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne1
T-W-3Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego1
T-W-4Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty1
T-W-5NMZ jako mapa warstwowa, podział danych, warstwy tematyczne1
T-W-6Wektorowy model danych: prosty i topologiczny1
T-W-7Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych1
T-W-8Źródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych1
T-W-9Metody terenowe pozyskiwania danych: pomiary z wykorzystaniem odbiorników GPS, monitoring, zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne1
T-W-10Metody kameralnego pozyskiwania danych: digitalizacja, skanowanie, kalibracja, rasteryzacja i transfer danych1
T-W-11Podstawowe funkcje systemów GIS: wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych2
T-W-12Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie1
T-W-13Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu1
T-W-14Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych10
A-P-2udział w konsultacjach2
A-P-3Praca samodzielna i utrwalanie treści programowych18
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykladach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Samodziene utrwalanie i pogłębanie treści programowych - studia literaturowe44
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aISG_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu tworzenia map numerycznych oraz rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu SIP
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień technicznych z pomocą systemów informacji przestrzennej
Treści programoweT-W-3Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego
T-W-4Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty
T-W-7Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych
T-W-1Klasyfikacja i definicje map - analogowa, cyfrowa, numeryczna
T-W-2Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne
T-W-5NMZ jako mapa warstwowa, podział danych, warstwy tematyczne
T-W-6Wektorowy model danych: prosty i topologiczny
T-W-8Źródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych
T-W-12Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie
T-W-11Podstawowe funkcje systemów GIS: wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych w postaci sprawdzenia poprawności wykonanych ćwiczeń projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podsatwowe terminy stosowane w SIP, zna źródła pozyskiwanie danych SIP, wie jak wykorzystać systemy informacji przestrzennej w badaniach naukowych na wybranych przykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aISG_U01Ma umiejętność odczytywania geodezyjnych map cyfrowych. Ma umiejętność samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień technicznych z pomocą systemów informacji przestrzennej
Treści programoweT-P-1Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną - wektoryzacja
T-W-13Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu
T-W-11Podstawowe funkcje systemów GIS: wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych
T-W-10Metody kameralnego pozyskiwania danych: digitalizacja, skanowanie, kalibracja, rasteryzacja i transfer danych
T-W-9Metody terenowe pozyskiwania danych: pomiary z wykorzystaniem odbiorników GPS, monitoring, zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne
T-W-12Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych w postaci sprawdzenia poprawności wykonanych ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studnet potrafi, przy wykorzystaniu oprogramowania, przygotować mapę tematyczną prezentującą interesujące go zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aISG_K01Rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy. Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień technicznych z pomocą systemów informacji przestrzennej
Treści programoweT-W-11Podstawowe funkcje systemów GIS: wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych
T-P-1Praca w środowisku CAD z mapą numeryczną - wektoryzacja
T-W-4Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty
T-W-5NMZ jako mapa warstwowa, podział danych, warstwy tematyczne
T-W-13Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu
T-W-14Zaliczenie wykładów
T-W-2Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne
T-W-3Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego
T-W-9Metody terenowe pozyskiwania danych: pomiary z wykorzystaniem odbiorników GPS, monitoring, zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne
T-W-10Metody kameralnego pozyskiwania danych: digitalizacja, skanowanie, kalibracja, rasteryzacja i transfer danych
T-W-12Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie
T-W-1Klasyfikacja i definicje map - analogowa, cyfrowa, numeryczna
T-W-6Wektorowy model danych: prosty i topologiczny
T-W-8Źródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych
T-W-7Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w postaci sprawdzianu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych w postaci sprawdzenia poprawności wykonanych ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współpracowac w grupie przy tworzeniu dowolnego projektu
3,5
4,0
4,5
5,0