Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Kartograficzne metody wizualizacji danych przestrzennych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kartograficzne metody wizualizacji danych przestrzennych | ||
Specjalność | inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 38 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość obsługi oprogramowania GIS lub programów graficznych, podstawowa wiedza dotycząca geodezji, kartografii i statystyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zna podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych kartograficznych oraz sposoby edycji map. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Interpolacja danych liczbowych. Generalizacja treści map. | 2 |
T-P-2 | Elementy informacyjne map. Kompozycja map. | 2 |
T-P-3 | Zasady przygotowania kompozycji wydruków kartograficznych. Barwa w kartografii. | 2 |
T-P-4 | Wykorzystanie danych statystycznych z Banku Danych Lokalnych do wykonywania map tematycznych. | 2 |
T-P-5 | Sposoby prezentacji rzeźby terenu oraz Numerycznego Modelu Terenu. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie kartografii i geowizualizacji danych przestrzennych. | 2 |
T-W-2 | Prezentacji obiektów przestrzeni na mapie - skala map i układy współrzędnych. | 2 |
T-W-3 | Mapa jako element GIS, Prezentacja danych w modelach rastrowych i wektorowych. | 2 |
T-W-4 | Źródła danych przestrzennych do wizualizacji kartograficznej. | 3 |
T-W-5 | Metody prezentacji danych jakościowych i ilościowych. | 2 |
T-W-6 | Sposoby przedstawienia rzeźby terenu na mapach analogowych i numerycznych. Metody interpolacji danych. | 2 |
T-W-7 | Wizualizacja danych statystycznych i ekonomicznych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Praca własna przy dokończaniu projektów | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: projekty |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03bISG_W01 Potrafiii wykorzystać w praktycę możliwości prezentacji wyników w formie map | SD_3_W02 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03bISG_U01 Potrafi przygotować dowolną wizualizację kartograficzną przy wykorzystaniu oprogramowania GIS, które może wykorzystać w pracy badawczej | SD_3_U02 | — | C-1 | T-P-5, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03bISG_K01 Rozumie problemy współczesnej nauki, zdaje sobie sparwę z ciągłęgo pogłębiania wiedzy | SD_3_K02 | — | C-1 | T-P-5, T-W-5, T-W-6, T-P-3, T-W-4, T-P-4, T-P-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03bISG_W01 Potrafiii wykorzystać w praktycę możliwości prezentacji wyników w formie map | 2,0 | |
3,0 | Student zna różnicę pomiędzy danymi ilościowymi i jakościowymi i potrafi podać przynajmniej po trzy przykłady ich wizualizacji kartograficznej. Widzi różnicę pomiędzy rasrowym a wektorowym modelem wizualizacji danych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03bISG_U01 Potrafi przygotować dowolną wizualizację kartograficzną przy wykorzystaniu oprogramowania GIS, które może wykorzystać w pracy badawczej | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przygotować mapę temetyczną prezentującą ilościowe i jakościowe dane przestrzenne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03bISG_K01 Rozumie problemy współczesnej nauki, zdaje sobie sparwę z ciągłęgo pogłębiania wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Współpracuje w grupie przy tworzeniu projektów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja, PWN, 2011
- Kraak M-J. Ormeling F., Kartografia, wizualizacja danych przestrzennych, PWN, 1998