Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Kartograficzne metody wizualizacji danych przestrzennych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Kartograficzne metody wizualizacji danych przestrzennych
Specjalność inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 38 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość obsługi oprogramowania GIS lub programów graficznych, podstawowa wiedza dotycząca geodezji, kartografii i statystyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych kartograficznych oraz sposoby edycji map.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Interpolacja danych liczbowych. Generalizacja treści map.2
T-P-2Elementy informacyjne map. Kompozycja map.2
T-P-3Zasady przygotowania kompozycji wydruków kartograficznych. Barwa w kartografii.2
T-P-4Wykorzystanie danych statystycznych z Banku Danych Lokalnych do wykonywania map tematycznych.2
T-P-5Sposoby prezentacji rzeźby terenu oraz Numerycznego Modelu Terenu.2
10
wykłady
T-W-1Pojęcie kartografii i geowizualizacji danych przestrzennych.2
T-W-2Prezentacji obiektów przestrzeni na mapie - skala map i układy współrzędnych.2
T-W-3Mapa jako element GIS, Prezentacja danych w modelach rastrowych i wektorowych.2
T-W-4Źródła danych przestrzennych do wizualizacji kartograficznej.3
T-W-5Metody prezentacji danych jakościowych i ilościowych.2
T-W-6Sposoby przedstawienia rzeźby terenu na mapach analogowych i numerycznych. Metody interpolacji danych.2
T-W-7Wizualizacja danych statystycznych i ekonomicznych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna przy dokończaniu projektów20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury fachowej30
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: projekty
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bISG_W01
Potrafiii wykorzystać w praktycę możliwości prezentacji wyników w formie map
SD_3_W02C-1T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bISG_U01
Potrafi przygotować dowolną wizualizację kartograficzną przy wykorzystaniu oprogramowania GIS, które może wykorzystać w pracy badawczej
SD_3_U02C-1T-P-5, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03bISG_K01
Rozumie problemy współczesnej nauki, zdaje sobie sparwę z ciągłęgo pogłębiania wiedzy
SD_3_K02C-1T-P-5, T-W-5, T-W-6, T-P-3, T-W-4, T-P-4, T-P-1, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bISG_W01
Potrafiii wykorzystać w praktycę możliwości prezentacji wyników w formie map
2,0
3,0Student zna różnicę pomiędzy danymi ilościowymi i jakościowymi i potrafi podać przynajmniej po trzy przykłady ich wizualizacji kartograficznej. Widzi różnicę pomiędzy rasrowym a wektorowym modelem wizualizacji danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bISG_U01
Potrafi przygotować dowolną wizualizację kartograficzną przy wykorzystaniu oprogramowania GIS, które może wykorzystać w pracy badawczej
2,0
3,0Potrafi przygotować mapę temetyczną prezentującą ilościowe i jakościowe dane przestrzenne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03bISG_K01
Rozumie problemy współczesnej nauki, zdaje sobie sparwę z ciągłęgo pogłębiania wiedzy
2,0
3,0Współpracuje w grupie przy tworzeniu projektów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja, PWN, 2011
  2. Kraak M-J. Ormeling F., Kartografia, wizualizacja danych przestrzennych, PWN, 1998

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Interpolacja danych liczbowych. Generalizacja treści map.2
T-P-2Elementy informacyjne map. Kompozycja map.2
T-P-3Zasady przygotowania kompozycji wydruków kartograficznych. Barwa w kartografii.2
T-P-4Wykorzystanie danych statystycznych z Banku Danych Lokalnych do wykonywania map tematycznych.2
T-P-5Sposoby prezentacji rzeźby terenu oraz Numerycznego Modelu Terenu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie kartografii i geowizualizacji danych przestrzennych.2
T-W-2Prezentacji obiektów przestrzeni na mapie - skala map i układy współrzędnych.2
T-W-3Mapa jako element GIS, Prezentacja danych w modelach rastrowych i wektorowych.2
T-W-4Źródła danych przestrzennych do wizualizacji kartograficznej.3
T-W-5Metody prezentacji danych jakościowych i ilościowych.2
T-W-6Sposoby przedstawienia rzeźby terenu na mapach analogowych i numerycznych. Metody interpolacji danych.2
T-W-7Wizualizacja danych statystycznych i ekonomicznych.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Praca własna przy dokończaniu projektów20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury fachowej30
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bISG_W01Potrafiii wykorzystać w praktycę możliwości prezentacji wyników w formie map
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W02Posiada pogłębioną wiedzę na temat metodologii pracy naukowej, przygotowania publikacji i prezentacji wyników prowadzonych badań.
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych kartograficznych oraz sposoby edycji map.
Treści programoweT-W-3Mapa jako element GIS, Prezentacja danych w modelach rastrowych i wektorowych.
T-W-2Prezentacji obiektów przestrzeni na mapie - skala map i układy współrzędnych.
T-W-6Sposoby przedstawienia rzeźby terenu na mapach analogowych i numerycznych. Metody interpolacji danych.
T-W-5Metody prezentacji danych jakościowych i ilościowych.
T-W-4Źródła danych przestrzennych do wizualizacji kartograficznej.
T-W-7Wizualizacja danych statystycznych i ekonomicznych.
T-W-1Pojęcie kartografii i geowizualizacji danych przestrzennych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna różnicę pomiędzy danymi ilościowymi i jakościowymi i potrafi podać przynajmniej po trzy przykłady ich wizualizacji kartograficznej. Widzi różnicę pomiędzy rasrowym a wektorowym modelem wizualizacji danych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bISG_U01Potrafi przygotować dowolną wizualizację kartograficzną przy wykorzystaniu oprogramowania GIS, które może wykorzystać w pracy badawczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych kartograficznych oraz sposoby edycji map.
Treści programoweT-P-5Sposoby prezentacji rzeźby terenu oraz Numerycznego Modelu Terenu.
T-P-3Zasady przygotowania kompozycji wydruków kartograficznych. Barwa w kartografii.
T-P-2Elementy informacyjne map. Kompozycja map.
T-P-4Wykorzystanie danych statystycznych z Banku Danych Lokalnych do wykonywania map tematycznych.
T-P-1Interpolacja danych liczbowych. Generalizacja treści map.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przygotować mapę temetyczną prezentującą ilościowe i jakościowe dane przestrzenne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03bISG_K01Rozumie problemy współczesnej nauki, zdaje sobie sparwę z ciągłęgo pogłębiania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K02Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy wkładu wyników własnej działalności badawczej w rozwój reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Student zna podstawowe i zaawansowane metody wizualizacji danych kartograficznych oraz sposoby edycji map.
Treści programoweT-P-5Sposoby prezentacji rzeźby terenu oraz Numerycznego Modelu Terenu.
T-W-5Metody prezentacji danych jakościowych i ilościowych.
T-W-6Sposoby przedstawienia rzeźby terenu na mapach analogowych i numerycznych. Metody interpolacji danych.
T-P-3Zasady przygotowania kompozycji wydruków kartograficznych. Barwa w kartografii.
T-W-4Źródła danych przestrzennych do wizualizacji kartograficznej.
T-P-4Wykorzystanie danych statystycznych z Banku Danych Lokalnych do wykonywania map tematycznych.
T-P-1Interpolacja danych liczbowych. Generalizacja treści map.
T-W-7Wizualizacja danych statystycznych i ekonomicznych.
T-W-3Mapa jako element GIS, Prezentacja danych w modelach rastrowych i wektorowych.
T-W-2Prezentacji obiektów przestrzeni na mapie - skala map i układy współrzędnych.
T-P-2Elementy informacyjne map. Kompozycja map.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: projekty
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Współpracuje w grupie przy tworzeniu projektów
3,5
4,0
4,5
5,0