Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Funkcjonowanie biosystemów w warunkach antropopresji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Funkcjonowanie biosystemów w warunkach antropopresji
Specjalność inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 40 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,50zaliczenie
projektyP6 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i procesów z zakresu biologii i ekologii. Orientacja we współczesnych zagrożeniach dotyczących środowiska przyrodniczego w skali regionalnej i globalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie globalnych i lokalnych zagrożeń dla różnorodności biologicznej
C-2Poznanie rodzajów oddziaływań antropogeniczych wpływających degradująco na biosystemy
C-3Poznanie współczesnych metod czynnej ochrony i kompensacji strat w biosystemach spowodowanych antropopresją
C-4Zapoznanie się z metodyką waloryzacji stanu zachowania oraz wyceny strat w środowisku przyrodniczym spowodowanych antropopresją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wpływ oddziaływań antropogenicznych na siedliska przyrodnicze i gatunki na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD na wybranaych przykładach ostoi w wojewodztwie zachodniopomorskim6
T-P-2Ocena niezbędnego zakresu i dobór metod kompensacji przyrodniczej zdegradowanych biosystemów w trakcie działań inwestycyjnych4
10
wykłady
T-W-1Zagrożenia dla różnorodności biologicznej w skali lokalnej i globalnej2
T-W-2Zróżnicowanie i podstawy klasyfikacji siedlisk przyrodniczych, cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowego i UE3
T-W-3System klasyfikacji oddziaływań antropogeniczych na siedliska przyrodnicze i gatunki, stosowany w Polsce i UE2
T-W-4Metody czynnej ochrony i restytucji ekosystemów naturalmnych i zdegradowanych w trakcie działan inwestycyjnych. Zasady kompensacji przyrodniczej.6
T-W-5Przegląd metod wyceny bioróżnorodności w koncepcji świadczeń ekosystemowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2opracowanie wybranego zagadnienia w oparciu o materiały źródłowe - praca indywidualna10
A-P-3przygotowanie do zajęć, analiza literatury przedmiotu i materiałów źródłówych8
A-P-4konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne analizowanie zagadnień prezentowanych na wykładach15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-4zaliczenie wykładów2
A-W-5przygotowanie pytan problemowych na wykłady - materiały do dyskusji13
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja problemowa
M-3analiza materiału źródłowego - studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawozdanie z analizy materiałów źródłowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05bISG_W01
doktorant ma wiedzę z zakresu różnorodności i zmienności biosystemów w warunkach antropopresji
SD_3_W01, SD_3_W07C-1, C-3, C-2, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05bISG_U01
doktorant potrafi dobrać metody czynnej ochrony i restytucji zdegradowanych biosystemów oraz umie zaplanować właściwą dla nich kompensacjeę przyrodniczą
SD_3_U02C-3, C-4T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-P-2M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE05bISG_K01
doktorant ma świadomość globalnych i lokalnych zagrożeń biosystemów spowodowanych oddziaływaniami antropogenicznymi i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy w zakresie ochrony i zachowania różnorodności biologicznej
SD_3_K04, SD_3_K03C-1, C-4, C-3, C-2T-W-2, T-P-1, T-W-3, T-P-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05bISG_W01
doktorant ma wiedzę z zakresu różnorodności i zmienności biosystemów w warunkach antropopresji
2,0
3,0doktorant zna kluczowe zagrożenia dla struktury i funkcjonowania biosystemów w skali lokalnej i globalnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05bISG_U01
doktorant potrafi dobrać metody czynnej ochrony i restytucji zdegradowanych biosystemów oraz umie zaplanować właściwą dla nich kompensacjeę przyrodniczą
2,0
3,0doktorant potrafi wymienić zagrożenia dla struktury i funkcjonowania biosystemów w skali lokalnej i globalnej oraz zaproponować metody czynnej ochrony, kompensacji przyrodniczej lub restytucji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE05bISG_K01
doktorant ma świadomość globalnych i lokalnych zagrożeń biosystemów spowodowanych oddziaływaniami antropogenicznymi i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy w zakresie ochrony i zachowania różnorodności biologicznej
2,0
3,0doktorant ma świadomość znaczenia zagrożeń dla struktury i funkcjonowania biosystemów oraz metod ich minimalizacji, rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy na ten temat, edukacji ekologicznej i kształtowania postaw proekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011, 5
  2. Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Pietrzak M., Podstawy i zastosowania ekologii krajobrazu. Teoria i metodologia., PWSZ im. J.Komenskiego, Leszno, 2010, 1
  2. Obidziński A., Żelazo J., Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza., SGGW, Warszawa, 2011, 2

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wpływ oddziaływań antropogenicznych na siedliska przyrodnicze i gatunki na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD na wybranaych przykładach ostoi w wojewodztwie zachodniopomorskim6
T-P-2Ocena niezbędnego zakresu i dobór metod kompensacji przyrodniczej zdegradowanych biosystemów w trakcie działań inwestycyjnych4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia dla różnorodności biologicznej w skali lokalnej i globalnej2
T-W-2Zróżnicowanie i podstawy klasyfikacji siedlisk przyrodniczych, cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowego i UE3
T-W-3System klasyfikacji oddziaływań antropogeniczych na siedliska przyrodnicze i gatunki, stosowany w Polsce i UE2
T-W-4Metody czynnej ochrony i restytucji ekosystemów naturalmnych i zdegradowanych w trakcie działan inwestycyjnych. Zasady kompensacji przyrodniczej.6
T-W-5Przegląd metod wyceny bioróżnorodności w koncepcji świadczeń ekosystemowych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2opracowanie wybranego zagadnienia w oparciu o materiały źródłowe - praca indywidualna10
A-P-3przygotowanie do zajęć, analiza literatury przedmiotu i materiałów źródłówych8
A-P-4konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne analizowanie zagadnień prezentowanych na wykładach15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów15
A-W-4zaliczenie wykładów2
A-W-5przygotowanie pytan problemowych na wykłady - materiały do dyskusji13
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05bISG_W01doktorant ma wiedzę z zakresu różnorodności i zmienności biosystemów w warunkach antropopresji
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W07Posiada poszerzoną wiedzę umożliwiającą zrozumienie zaawansowanych zależności w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz uwzględnienie interakcji i synergii z innymi dziedzinami i dyscyplinami, jak również na prowadzenie interdyscyplinarnych prac badawczych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie globalnych i lokalnych zagrożeń dla różnorodności biologicznej
C-3Poznanie współczesnych metod czynnej ochrony i kompensacji strat w biosystemach spowodowanych antropopresją
C-2Poznanie rodzajów oddziaływań antropogeniczych wpływających degradująco na biosystemy
C-4Zapoznanie się z metodyką waloryzacji stanu zachowania oraz wyceny strat w środowisku przyrodniczym spowodowanych antropopresją
Treści programoweT-W-3System klasyfikacji oddziaływań antropogeniczych na siedliska przyrodnicze i gatunki, stosowany w Polsce i UE
T-W-5Przegląd metod wyceny bioróżnorodności w koncepcji świadczeń ekosystemowych
T-W-1Zagrożenia dla różnorodności biologicznej w skali lokalnej i globalnej
T-W-4Metody czynnej ochrony i restytucji ekosystemów naturalmnych i zdegradowanych w trakcie działan inwestycyjnych. Zasady kompensacji przyrodniczej.
T-W-2Zróżnicowanie i podstawy klasyfikacji siedlisk przyrodniczych, cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowego i UE
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3analiza materiału źródłowego - studium przypadku
M-2dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów
S-1Ocena formująca: sprawozdanie z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant zna kluczowe zagrożenia dla struktury i funkcjonowania biosystemów w skali lokalnej i globalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05bISG_U01doktorant potrafi dobrać metody czynnej ochrony i restytucji zdegradowanych biosystemów oraz umie zaplanować właściwą dla nich kompensacjeę przyrodniczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-3Poznanie współczesnych metod czynnej ochrony i kompensacji strat w biosystemach spowodowanych antropopresją
C-4Zapoznanie się z metodyką waloryzacji stanu zachowania oraz wyceny strat w środowisku przyrodniczym spowodowanych antropopresją
Treści programoweT-P-1Wpływ oddziaływań antropogenicznych na siedliska przyrodnicze i gatunki na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD na wybranaych przykładach ostoi w wojewodztwie zachodniopomorskim
T-W-4Metody czynnej ochrony i restytucji ekosystemów naturalmnych i zdegradowanych w trakcie działan inwestycyjnych. Zasady kompensacji przyrodniczej.
T-W-5Przegląd metod wyceny bioróżnorodności w koncepcji świadczeń ekosystemowych
T-P-2Ocena niezbędnego zakresu i dobór metod kompensacji przyrodniczej zdegradowanych biosystemów w trakcie działań inwestycyjnych
Metody nauczaniaM-3analiza materiału źródłowego - studium przypadku
M-2dyskusja problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdanie z analizy materiałów źródłowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant potrafi wymienić zagrożenia dla struktury i funkcjonowania biosystemów w skali lokalnej i globalnej oraz zaproponować metody czynnej ochrony, kompensacji przyrodniczej lub restytucji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE05bISG_K01doktorant ma świadomość globalnych i lokalnych zagrożeń biosystemów spowodowanych oddziaływaniami antropogenicznymi i rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy w zakresie ochrony i zachowania różnorodności biologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K03Rozumie obowiązek wypełniania zobowiązań społecznych, badawczych i twórczych oraz ma świadomość inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.
Cel przedmiotuC-1Poznanie globalnych i lokalnych zagrożeń dla różnorodności biologicznej
C-4Zapoznanie się z metodyką waloryzacji stanu zachowania oraz wyceny strat w środowisku przyrodniczym spowodowanych antropopresją
C-3Poznanie współczesnych metod czynnej ochrony i kompensacji strat w biosystemach spowodowanych antropopresją
C-2Poznanie rodzajów oddziaływań antropogeniczych wpływających degradująco na biosystemy
Treści programoweT-W-2Zróżnicowanie i podstawy klasyfikacji siedlisk przyrodniczych, cennej flory i fauny w przepisach prawa krajowego i UE
T-P-1Wpływ oddziaływań antropogenicznych na siedliska przyrodnicze i gatunki na obszarach Natura 2000 - analiza dokumentacji SFD na wybranaych przykładach ostoi w wojewodztwie zachodniopomorskim
T-W-3System klasyfikacji oddziaływań antropogeniczych na siedliska przyrodnicze i gatunki, stosowany w Polsce i UE
T-P-2Ocena niezbędnego zakresu i dobór metod kompensacji przyrodniczej zdegradowanych biosystemów w trakcie działań inwestycyjnych
T-W-4Metody czynnej ochrony i restytucji ekosystemów naturalmnych i zdegradowanych w trakcie działan inwestycyjnych. Zasady kompensacji przyrodniczej.
T-W-5Przegląd metod wyceny bioróżnorodności w koncepcji świadczeń ekosystemowych
T-W-1Zagrożenia dla różnorodności biologicznej w skali lokalnej i globalnej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja problemowa
M-3analiza materiału źródłowego - studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdanie z analizy materiałów źródłowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant ma świadomość znaczenia zagrożeń dla struktury i funkcjonowania biosystemów oraz metod ich minimalizacji, rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy na ten temat, edukacji ekologicznej i kształtowania postaw proekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0