Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Zrównoważone gospodarowanie wodą w rolnictwie i ogrodnictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważone gospodarowanie wodą w rolnictwie i ogrodnictwie | ||
Specjalność | rolnictwo i ogrodnictwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 41 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień dotyczących gospodarki wodnej gleby i rośliny, jak rówież elementów składowych klimatu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących projektowania rozwiazań zmierzających do realizacji zasady zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Charakterystyka systemów nawadniania, kryteria wyboru, metody sterowania. | 4 |
T-P-2 | Porównanie potrzeb wodnych i nawadniania różnych grup roślin. | 2 |
T-P-3 | Omówienie ogólnych założeń przy projektowaniu systemu nawadniania dla wybranego gatunku rośliny. | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja, cele i zadania gospodarki wodnej, uwarunkowania prawne. | 2 |
T-W-2 | Zrównoważony rozwój w aspekcie gospodarki wodnej. | 2 |
T-W-3 | Problemy zrównoważonego gospodarowania wodami w obszarach naturalnych i zurbanizowanych. Bilansownie zasobów wodnych w produkcji rolniczej. | 6 |
T-W-4 | Melioracje a ochrona zasobów wodnych i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego | 4 |
T-W-5 | Zaliczenie treści wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Wykonanie projektu systemu nawadniania wraz z opisem. | 15 |
A-P-3 | Konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 40 |
A-W-3 | Konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne/ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykonany projekt |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01aRO_W01 Objaśnia pojęcia, cele i zasady zrównowazonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. Rozpoznaje główne problemy gospodarki wodnej kraju. Wskazuje sposoby ich rozwiązania. Tłumaczy i objaśnia zależności i powiązania gospodarki wodnej w rolnictwie z innymi działami gospodarki narodowej. Wymienia podstawowe systemy nawadniania oraz zasady ich stosowania w rolnictwie i ogrodnictwie. | SD_3_W07 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01aRO_U06 Na podstawie przeprowadzonych zajęć student analizuje uzyskane informacje, pod kątem ich nowoczesności i pozytywnego wpływu na środowisko naturlane. Nastepnie dobiera najbardziej optymalne rozwiązanie i opracowuje, na tej podstawie, końcowy projekt. | SD_3_U06 | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01aRO_K04 Ma świadomość roli, jaką może spełnić w przypadku aktywnej działalności społecznej i zawodowej na rzecz ochrony środowiska naturalnego poprzez przestrzeganie zasad zrównoważonego gospodarowania jego zasobami wodnymi. | SD_3_K04 | — | C-1 | T-P-1, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-P-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01aRO_W01 Objaśnia pojęcia, cele i zasady zrównowazonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. Rozpoznaje główne problemy gospodarki wodnej kraju. Wskazuje sposoby ich rozwiązania. Tłumaczy i objaśnia zależności i powiązania gospodarki wodnej w rolnictwie z innymi działami gospodarki narodowej. Wymienia podstawowe systemy nawadniania oraz zasady ich stosowania w rolnictwie i ogrodnictwie. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zdefiniować cele i zadania oraz zasady zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. Rozpoznaje główne problemy gospodarowania wodą Objaśnia znaczenie zabiegów melioracyjnych dla ochrony zasobów wodnych środowiska przyrodniczo-rolniczego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01aRO_U06 Na podstawie przeprowadzonych zajęć student analizuje uzyskane informacje, pod kątem ich nowoczesności i pozytywnego wpływu na środowisko naturlane. Nastepnie dobiera najbardziej optymalne rozwiązanie i opracowuje, na tej podstawie, końcowy projekt. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić kryteria stosowania nawodnień oraz zna niektóre metody sterowania tym zabiegiem. Jedną z nich umie scharakteryzować. Ponadto rozwiązuje kilka, z wymaganych do pełnej realizacji projektu, założeń wstępnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01aRO_K04 Ma świadomość roli, jaką może spełnić w przypadku aktywnej działalności społecznej i zawodowej na rzecz ochrony środowiska naturalnego poprzez przestrzeganie zasad zrównoważonego gospodarowania jego zasobami wodnymi. | 2,0 | |
3,0 | Student formułuje podstatwowe cele i zadania, jakie społeczeństwo powinno zrealizować aby spełnić zasady zrównoważonego gospodarowania wodą w rolnictwie i ogrodnictwie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Waldemar Mioduszewski, Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, IMUZ, Falenty
- Ewa Wojciechowska, Magdalena Gajewska, Nadia Żurkowska, Magdalena Surówka, Hanna Obarska-Pempkowiak, Zrównoważone systemy gospodarowania wodą deszczową., Uczelniane, Politechnika Gdańska, 2011
- praca zbiorowa,redakcja naukowa Stanisław Karczmarczyk, Lech Nowak, Nawadnianie roślin uprawnych, PWRiL, Poznań, 2006
- Mieczysław Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, Warszawa
- Stanisław Żakowicz, Piotr Hewelke, Podstawy Inżynierii Środowiska, Uczelniane, SSGW Warszawa
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 20 lipca 2017 - Prawo Wodne
- Praca zbiorowa - redakcja Stanisław Bieszczad i Jerzy Sobota, Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego., Uczelniane, Akademia Rolnicza we Wrocławiu
- Praca zbiorowa - redakcja Józef Dzieżyc, Potrzeby wodne roślin uprawnych, PWN, Warszawa
- Ziemowit Suligowski, Zaopatrzenie w wodę, Uczelniane, ATR - Olsztyn
- Praca zbiorowa - redakcja Marek Gromiec, Systemy wspomagania decyzji w gospodarce wodnej, IMGW, Warszawa
- Praca zbiorowa - redakcja Aleksandra Macioszczyk, Podstawy hydrologii stosowanej, PWN, Warszawa