Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Biotechnologia rolnicza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologia rolnicza | ||
Specjalność | rolnictwo i ogrodnictwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 42 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy hodowli roślin |
W-2 | podstawy biotechnologii |
W-3 | podstawy biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie doktorantów z najnowszymi zastosowaniami metod biotechnologicznych w rolnictwie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Organizacja laboratorium do prowadzenia produkcji roślinnej in vitro | 2 |
T-P-2 | Technologia produkcji cennego metabolitu roślinnego w kulturze in vitro | 2 |
T-P-3 | Opracowanie sposobu modyfikacji rośliny uprawnej w kierunku poprawienia ważnej cechy użytkowej przy użyciu transgenów | 2 |
T-P-4 | Opracowanie metod i zasad koegzystencji upraw opartych o GMO z uprawami konwencjonalnymi | 2 |
T-P-5 | Wykorzystanie metod biotechnologii w programach hodowli roślin uprawnych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Produkcja roślin i biopreparatów w kulturach in vitro | 2 |
T-W-2 | Metody modyfikacji genetycznej roślin | 3 |
T-W-3 | Cechy roślin uprawnych podlegające modyfikacji genetycznej | 2 |
T-W-4 | Odmiany GMO w rolnictwie światowym | 2 |
T-W-5 | Aspekty biobezpieczeństwa w uprawie i obrocie GMO | 1 |
T-W-6 | Roślina uprawna jako bioreaktor do produkcji cennych białek | 1 |
T-W-7 | Metody detekcji GMO w produktach rolniczych i spożywczych | 1 |
T-W-8 | Hodowla molekularna | 1 |
T-W-9 | Biotechnologie w oczyszczaniu gleby z szkodliwych substancji | 1 |
T-W-10 | Biotechnologia w produkcji biomasy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | kwerenda źródeł pomocnych przy opracowaniu projektu | 6 |
A-P-2 | przygotowanie projektu | 8 |
A-P-3 | przygotowanie prezentacji | 6 |
A-P-4 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca samodzielna z podręcznikiem i dostępnymi źródłami | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersacyjny |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test zaliczeniowy |
S-2 | Ocena formująca: ocena realizacji projektów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02bRO_W01 znajomość metod biotechnologii wykorzystywanych we współczesnym rolnictwie | SD_3_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02bRO_U01 umiejętność oceny produktów rolnictwa pod kątem metod biotechnologii zastosowanych przy ich tworzeniu | SD_3_U01 | — | C-1 | T-P-4, T-P-5, T-P-3, T-P-2, T-P-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02bRO_K01 Porównuje i ocenia metody biotechnologiczne stosowane we współczesnym rolnictwie | SD_3_K01 | — | C-1 | T-P-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-7, T-P-4, T-P-5, T-W-8, T-W-2, T-P-3, T-P-1, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02bRO_W01 znajomość metod biotechnologii wykorzystywanych we współczesnym rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | znajomość podstawowych metod biotechnplogicznych stosowanych w rolnictwie i efektów ich zastosowania w znaczeniu komercyjnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02bRO_U01 umiejętność oceny produktów rolnictwa pod kątem metod biotechnologii zastosowanych przy ich tworzeniu | 2,0 | |
3,0 | umiejętność opracowania projektu w zakresie zastosowania metod biotechnologicznych w rolnictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02bRO_K01 Porównuje i ocenia metody biotechnologiczne stosowane we współczesnym rolnictwie | 2,0 | |
3,0 | Potrafi porównać i ocenić metody biotechnologiczne stosowane w rolnictwie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Malepszy Stefan (red.) praca zbiorowa, Biotechnologia roślin, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Niemirowicz-Szczytt Katarzyna (red.) praca zbiorowa, GMO w świetle najnowszych badań, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2012