Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Nowoczesne metody oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin
Specjalność rolnictwo i ogrodnictwo
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 43 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę z zakresu fizjologii roślin oraz biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami badawczymi, opartymi na pomiarach cech fizjologicznych, biochemicznych i fizykochemicznych, służących ocenie stanu fizjologicznego i rozwoju roślin.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ocena zróżnicowanego stanu fizjologicznego roślin na podstawie parametrów fluorescencji chlorofilu, aktywności wymiany gazowej i zawartości barwników asymilacyjnych3
T-P-2Ocena plonowania oraz stanu odżywienia roślin na podstawie indeksu zazielenienia, wskaźnika pokrycia liściowego LAI oraz zawartości makro- i mikroelementów w różnych organach.3
T-P-3Metody oparte na określaniu zawartości metabolitów wtórnych w ocenie stanu fizjologicznego i rozwoju roślin2
T-P-4Metody biochemiczne oparte między innymi na określaniu aktywności antyoksydacyjnej w ocenie stanu fizjologicznego roslin.2
10
wykłady
T-W-1Wykorzystanie zjawiska fluorescencji chlorofilu w badaniach stanu fizjologicznego roślin2
T-W-2Metody pomiaru aktywności wymiany gazowej roślin, zawartości barwników asymilacyjnych oraz bilansu wodnego roślin2
T-W-3Polowe oraz laboratoryjne metody oceny stanu odżywienia i plonowania roślin3
T-W-4Metody oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin na podstawie zawartości metabolitów wtórnych, w tym polifenoli.4
T-W-5Metody biochemiczne oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2konsultacje5
A-P-3przygotowanie projektu w ramach zaliczenia pisemnego15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-4studiowanie literatury przedmiotu30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aRO_W01
Student posiada poszerzoną wiedzę na temat nowoczesnych metod badawczych służących ocenie stanu fizjologicznego oraz rozwoju roślin, związanych z dyscypliną rolnictwo i ogrodnictwo.
SD_3_W01, SD_3_W06C-1T-W-2, T-W-1, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aRO_U01
Student potrafi wykorzystać w praktyce oraz stosować twórczo nowoczesne metody badawcze do oceny stanu fizjologicznego oraz rozwoju roślin, związane z dyscypliną rolnictwo i ogrodnictwo.
SD_3_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03aRO_K01
Student rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników badań w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo.
SD_3_K01C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aRO_W01
Student posiada poszerzoną wiedzę na temat nowoczesnych metod badawczych służących ocenie stanu fizjologicznego oraz rozwoju roślin, związanych z dyscypliną rolnictwo i ogrodnictwo.
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat nowoczesnych metod oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roslin w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aRO_U01
Student potrafi wykorzystać w praktyce oraz stosować twórczo nowoczesne metody badawcze do oceny stanu fizjologicznego oraz rozwoju roślin, związane z dyscypliną rolnictwo i ogrodnictwo.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi praktycznie wykorzystać i twórczo zastosować nowoczesne metody oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03aRO_K01
Student rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników badań w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników badań w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kalji M. H., Fluorescencja chlorofilu w badaniach stanu fizjologicznego roślin, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ocena zróżnicowanego stanu fizjologicznego roślin na podstawie parametrów fluorescencji chlorofilu, aktywności wymiany gazowej i zawartości barwników asymilacyjnych3
T-P-2Ocena plonowania oraz stanu odżywienia roślin na podstawie indeksu zazielenienia, wskaźnika pokrycia liściowego LAI oraz zawartości makro- i mikroelementów w różnych organach.3
T-P-3Metody oparte na określaniu zawartości metabolitów wtórnych w ocenie stanu fizjologicznego i rozwoju roślin2
T-P-4Metody biochemiczne oparte między innymi na określaniu aktywności antyoksydacyjnej w ocenie stanu fizjologicznego roslin.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie zjawiska fluorescencji chlorofilu w badaniach stanu fizjologicznego roślin2
T-W-2Metody pomiaru aktywności wymiany gazowej roślin, zawartości barwników asymilacyjnych oraz bilansu wodnego roślin2
T-W-3Polowe oraz laboratoryjne metody oceny stanu odżywienia i plonowania roślin3
T-W-4Metody oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin na podstawie zawartości metabolitów wtórnych, w tym polifenoli.4
T-W-5Metody biochemiczne oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin.4
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2konsultacje5
A-P-3przygotowanie projektu w ramach zaliczenia pisemnego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-4studiowanie literatury przedmiotu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aRO_W01Student posiada poszerzoną wiedzę na temat nowoczesnych metod badawczych służących ocenie stanu fizjologicznego oraz rozwoju roślin, związanych z dyscypliną rolnictwo i ogrodnictwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W06Posiada wiedzę dotyczącą najnowszych teorii, zasad i pojęć oraz metod badawczych związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną oraz wiedzę poszerzoną, umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami badawczymi, opartymi na pomiarach cech fizjologicznych, biochemicznych i fizykochemicznych, służących ocenie stanu fizjologicznego i rozwoju roślin.
Treści programoweT-W-2Metody pomiaru aktywności wymiany gazowej roślin, zawartości barwników asymilacyjnych oraz bilansu wodnego roślin
T-W-1Wykorzystanie zjawiska fluorescencji chlorofilu w badaniach stanu fizjologicznego roślin
T-P-1Ocena zróżnicowanego stanu fizjologicznego roślin na podstawie parametrów fluorescencji chlorofilu, aktywności wymiany gazowej i zawartości barwników asymilacyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat nowoczesnych metod oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roslin w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aRO_U01Student potrafi wykorzystać w praktyce oraz stosować twórczo nowoczesne metody badawcze do oceny stanu fizjologicznego oraz rozwoju roślin, związane z dyscypliną rolnictwo i ogrodnictwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami badawczymi, opartymi na pomiarach cech fizjologicznych, biochemicznych i fizykochemicznych, służących ocenie stanu fizjologicznego i rozwoju roślin.
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie zjawiska fluorescencji chlorofilu w badaniach stanu fizjologicznego roślin
T-W-2Metody pomiaru aktywności wymiany gazowej roślin, zawartości barwników asymilacyjnych oraz bilansu wodnego roślin
T-P-1Ocena zróżnicowanego stanu fizjologicznego roślin na podstawie parametrów fluorescencji chlorofilu, aktywności wymiany gazowej i zawartości barwników asymilacyjnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi praktycznie wykorzystać i twórczo zastosować nowoczesne metody oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03aRO_K01Student rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników badań w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K01Rozumie konieczność i jest gotów do krytycznej analizy uzyskanego dorobku naukowego w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami badawczymi, opartymi na pomiarach cech fizjologicznych, biochemicznych i fizykochemicznych, służących ocenie stanu fizjologicznego i rozwoju roślin.
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie zjawiska fluorescencji chlorofilu w badaniach stanu fizjologicznego roślin
T-W-2Metody pomiaru aktywności wymiany gazowej roślin, zawartości barwników asymilacyjnych oraz bilansu wodnego roślin
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, opis, objaśnienie, metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników badań w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo
3,5
4,0
4,5
5,0