Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nowoczesne metody oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin | ||
Specjalność | rolnictwo i ogrodnictwo | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 43 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę z zakresu fizjologii roślin oraz biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi metodami badawczymi, opartymi na pomiarach cech fizjologicznych, biochemicznych i fizykochemicznych, służących ocenie stanu fizjologicznego i rozwoju roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ocena zróżnicowanego stanu fizjologicznego roślin na podstawie parametrów fluorescencji chlorofilu, aktywności wymiany gazowej i zawartości barwników asymilacyjnych | 3 |
T-P-2 | Ocena plonowania oraz stanu odżywienia roślin na podstawie indeksu zazielenienia, wskaźnika pokrycia liściowego LAI oraz zawartości makro- i mikroelementów w różnych organach. | 3 |
T-P-3 | Metody oparte na określaniu zawartości metabolitów wtórnych w ocenie stanu fizjologicznego i rozwoju roślin | 2 |
T-P-4 | Metody biochemiczne oparte między innymi na określaniu aktywności antyoksydacyjnej w ocenie stanu fizjologicznego roslin. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie zjawiska fluorescencji chlorofilu w badaniach stanu fizjologicznego roślin | 2 |
T-W-2 | Metody pomiaru aktywności wymiany gazowej roślin, zawartości barwników asymilacyjnych oraz bilansu wodnego roślin | 2 |
T-W-3 | Polowe oraz laboratoryjne metody oceny stanu odżywienia i plonowania roślin | 3 |
T-W-4 | Metody oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin na podstawie zawartości metabolitów wtórnych, w tym polifenoli. | 4 |
T-W-5 | Metody biochemiczne oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | konsultacje | 5 |
A-P-3 | przygotowanie projektu w ramach zaliczenia pisemnego | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, opis, objaśnienie, metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03aRO_W01 Student posiada poszerzoną wiedzę na temat nowoczesnych metod badawczych służących ocenie stanu fizjologicznego oraz rozwoju roślin, związanych z dyscypliną rolnictwo i ogrodnictwo. | SD_3_W01, SD_3_W06 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03aRO_U01 Student potrafi wykorzystać w praktyce oraz stosować twórczo nowoczesne metody badawcze do oceny stanu fizjologicznego oraz rozwoju roślin, związane z dyscypliną rolnictwo i ogrodnictwo. | SD_3_U02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03aRO_K01 Student rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników badań w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo. | SD_3_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03aRO_W01 Student posiada poszerzoną wiedzę na temat nowoczesnych metod badawczych służących ocenie stanu fizjologicznego oraz rozwoju roślin, związanych z dyscypliną rolnictwo i ogrodnictwo. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat nowoczesnych metod oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roslin w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03aRO_U01 Student potrafi wykorzystać w praktyce oraz stosować twórczo nowoczesne metody badawcze do oceny stanu fizjologicznego oraz rozwoju roślin, związane z dyscypliną rolnictwo i ogrodnictwo. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi praktycznie wykorzystać i twórczo zastosować nowoczesne metody oceny stanu fizjologicznego i rozwoju roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03aRO_K01 Student rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników badań w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie konieczność wnikliwej i krytycznej analizy uzyskanych wyników badań w zakresie dyscypliny rolnictwo i ogrodnictwo | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kalji M. H., Fluorescencja chlorofilu w badaniach stanu fizjologicznego roślin, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2012