Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Integrowane technologie ochrony roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Integrowane technologie ochrony roślin | ||
Specjalność | rolnictwo i ogrodnictwo | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 45 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z przedmiotów botanika, fizjologia roślin, gleboznawstwo, ogólna uprawa roli i roślin i szczegółowa uprawa roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych |
C-2 | Poznanie metod ochrony roślin przed patogenami i szkodnikami |
C-3 | Opanowanie umiejętności stosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami i szkodnikami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób. | 4 |
T-P-2 | Opracowywanie strategii integrowanej ochrony roślin przed szkodnikami w wybranych uprawach rolniczych. | 4 |
T-P-3 | Rola herbicydów w sterowaniu zachwaszczeniem roślin uprawnych. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i uodparniania chwastów wynikające z nieprawidłowego ich stosowania. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin. | 5 |
T-W-2 | Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin. | 5 |
T-W-3 | Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności i ich zwalczanie. Wpływ czynników siedliskowych i agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych metod ograniczenia zachwaszczenia. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Przygotowanie do sprawdzianów | 6 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-P-4 | Studiowanie poleconej literatury dotyczącej przedmiotu | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wiedzy z ćwiczeń | 15 |
A-W-3 | Udział w pisemnym zaliczeniu | 4 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 6 |
A-W-5 | Studiowanie polecanej fachowej literatury | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metoda sytuacyjna |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05aRO_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed patogenami | SD_3_W01, SD_3_W05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-P-1 | M-4, M-1, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05aRO_U01 Nabycie umiejętności prowadzenia integrowanej technologii ochrony roślin. | SD_3_U01, SD_3_U02, SD_3_U06 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-P-1 | M-1, M-5, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05aRO_K01 Nabycie umiejętności prowadzenia integrowanej technologii ochrony roślin. | SD_3_K01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-P-1 | M-4, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05aRO_W01 Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed patogenami | 2,0 | |
3,0 | Potrafi opracować strategię integrowanej ochrony roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05aRO_U01 Nabycie umiejętności prowadzenia integrowanej technologii ochrony roślin. | 2,0 | |
3,0 | Wykazanie umiejętności planowania integrowanej ochrony roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05aRO_K01 Nabycie umiejętności prowadzenia integrowanej technologii ochrony roślin. | 2,0 | |
3,0 | Opanowanie przekazanej wiedzy o integrowanej technologii ochrony roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE, Opole, 1997
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
- Cichocka E., Czajkowska B., Goszczyński W., Kropczyńska-Linkiewicz D., Nawrocka B., Nowicki B., Integrowane metody zwalczania szkodników i chorób w uprawach pod osłonami, SGGW, Warszawa, 1994
- Häni F. Popow G., Reinhard H., Schwarz A., Tanner, Vorlet., Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej, PWRiL, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Zalecenia ochrony roślin, IOR, Poznań, 2018
- Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, Szczecin, 2018