Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Aktulane problemy akwakultury:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aktulane problemy akwakultury | ||
Specjalność | zootechnika i rybactwo | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Sozologii Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu zootechniki i rybactwa na poziomie drugiego stopnia kształcenia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | uzyskanie podstawowych informacji o obecnie stosowanymi metodami akwakultury |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | opracowanie założeń do projektowania intensywnych systemów chowu | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Przegląd obecnie stosowanych metod akwakultury: Tradycyjny chów ryb w stawach ziemnych Chów sadzowy Chów intensywny w systemach otwartych Zamknięte systemy chowu Chów zintegrowany | 14 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | obliczenia projektowe pod kierunkiem prowadzącego | 10 |
A-P-2 | praca własna | 15 |
A-P-3 | konsultacje | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | konsultacje | 30 |
A-W-2 | praca własna | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć, ocena wykonania zadań obliczeniowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena na podstawie pracy zaliczeniowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01ZR_W01 Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | SD_3_W06, SD_3_W01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
SD_3-_SzDE01ZR_W02 zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy | SD_3_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
SD_3-_SzDE01ZR_W03 zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | SD_3_W06 | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01ZR_U01 umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury | SD_3_U02 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-2 |
SD_3-_SzDE01ZR_U02 umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu | SD_3_U02 | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-2 |
SD_3-_SzDE01ZR_U03 zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze | SD_3_U02 | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE01ZR_K01 rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych | SD_3_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-P-1 | M-1 | S-1 |
SD_3-_SzDE01ZR_K02 ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego | SD_3_K01 | — | C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01ZR_W01 Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | 2,0 | nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze |
3,0 | ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
3,5 | ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
4,0 | ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze | |
4,5 | ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu | |
5,0 | ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia | |
SD_3-_SzDE01ZR_W02 zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy | 2,0 | nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych |
3,0 | zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych | |
3,5 | zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych | |
4,0 | zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych | |
4,5 | zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym | |
5,0 | zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu | |
SD_3-_SzDE01ZR_W03 zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | 2,0 | nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze |
3,0 | zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | |
3,5 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze | |
4,0 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników | |
4,5 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników | |
5,0 | zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01ZR_U01 umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury | 2,0 | nie umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury |
3,0 | umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury | |
3,5 | umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury | |
4,0 | umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać prostych analiz wyników | |
4,5 | umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników | |
5,0 | umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników oraz zaproponować rozwiązanie niektórych problemów inżynierskich | |
SD_3-_SzDE01ZR_U02 umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu | 2,0 | student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu |
3,0 | student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu | |
3,5 | student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu | |
4,0 | student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu | |
4,5 | student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu | |
5,0 | student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu | |
SD_3-_SzDE01ZR_U03 zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze | 2,0 | student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych |
3,0 | student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych | |
3,5 | student poprawnie obsługuje programy komputerowe | |
4,0 | student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski | |
4,5 | student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych | |
5,0 | student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE01ZR_K01 rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych | 2,0 | |
3,0 | oceny nie sformułowano w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
SD_3-_SzDE01ZR_K02 ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego | 2,0 | |
3,0 | oceny nie sformułowano w formie stopnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krzysztof Goryczko, Pstrąg. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2008
- Ryszard Wojda, Karp. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2009
- Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski, Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- różni, strony internetowe poświęcone akwakulturze i strony czasopism dotyczących akwakultury, 2019