Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Systematyka, biologia i choroby ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systematyka, biologia i choroby ryb | ||
Specjalność | zootechnika i rybactwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Angelika Linowska <angelika.linowska@zut.edu.pl>, Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości anatomii, embriologii, fizjologii i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot obejmuje najnowszą wiedzę na temat systematyki, biologi i chorób ryb w ścisłym powiązaniu z warunkami środowiskowymi w których ryby bytują, ukierunkowaną na możliwości praktycznych zastosowań w przyszłej pracy zawodowej absolwenta – specjalisty ze stopniem naukowym doktora, który będzie zatrudniony w jednostkach naukowo-badawczych, ochronie środowiska i różnych działach gospodarki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Rozmnażanie i rozwój ryb rozradzających się w odmiennych warunkach środowiskowych. Ocena jakości gamet męskich i żeńskich. Embriogeneza - procent zapłodnienia, stadia rozwojowe, wylęg, larwy. Przegląd najważniejszych gatunków ważnych gospodarczo i zagrożonych w Polsce i na świecie. Analiza cech taksonomicznych o istotnym znaczeniu w klasyfikacji ryb. Ocena możliwości zastosowania nowoczesnych technik wykrywania i izolacji patogenów ryb Porównanie i zastosowanie różnych technik usuwania i dezaktywacji patogenów ryb | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przystosowania ryb do środowiska wodnego. Cykl zyciowy ryb - rozród, rozwój i wzrost ryb w zalezności od warunków środowiskowych. Odżywianie się - sposób i przystosowania do pobierania różnego rodzaju pokarmu, zależności pokarmowe w środowisku. Wędrówki ryb - klasyfikacja, czynniki kontrolujące wedrówki, orientacja podczas wedrówek. Ocena zagrożenia parazytologicznego ekosystemu wodnego Choroby ryb i organizmów wodnych na tle globalnej gospodarki rybackiej Współczesne rewizje w zakresie systematyki ryb. Rola badań taksonomicznych w czynnej ochronie ryb. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Studia własne | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia własne | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład uniwersytecki, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia projektowe, pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z uczestnictwa w dyskusji i wykonania projektów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest uzyskanie oceny pozytywnej z prezentacji problemu przygotowanego przez doktoranta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02ZR_W01 Po odbyciu kursuu doktorant ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych srodowiska wodnego wpływających na wystąpujące w nim organizmy wodne - ryby, ma wiedzę na temat czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz ma wiedze o wpływie warunków środiwskowych na rozród różnych gatunków ryb i pomocniczej roli człowieka | SD_3_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02ZR_U01 Student będzie potrafił ocenić stopień i prawidłowośc przebiegu rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb używając specjalistycznego sprzetu wraz z oprogramowaniem. Student analizuje i ocenia cechy różnicujące w grupach systematycznych ryb, charakteryzuje ich biologie i znaczenie. | SD_3_U01 | — | C-1 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE02ZR_K01 Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją ryb | SD_3_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02ZR_W01 Po odbyciu kursuu doktorant ma wiedzę na temat czynników abiotycznych i biotycznych srodowiska wodnego wpływających na wystąpujące w nim organizmy wodne - ryby, ma wiedzę na temat czynników utrudniających swobodną migrację ryb oraz ma wiedze o wpływie warunków środiwskowych na rozród różnych gatunków ryb i pomocniczej roli człowieka | 2,0 | |
3,0 | Doktorant ma podstawową wiedze na temat wpływu czynników abiotycznych i biotycznych na ryby na różnych stadiach rozwojowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02ZR_U01 Student będzie potrafił ocenić stopień i prawidłowośc przebiegu rozwoju zarodkowego i postzarodkowego wybranych gatunków ryb używając specjalistycznego sprzetu wraz z oprogramowaniem. Student analizuje i ocenia cechy różnicujące w grupach systematycznych ryb, charakteryzuje ich biologie i znaczenie. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant ma podstwowe umiejętności obsługi sprzętu do analizy jakosci gamet oraz oceny prawidłowości przebiegu rozwoju zarodkowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE02ZR_K01 Student nabywa kompetencje związane ze świadomą, kreatywną obserwacją i identyfikacją ryb | 2,0 | |
3,0 | Doktorant rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kirschbaum F., Formicki K., The histology of fishes, CRC Taylor and Francis Group, Londyn - New York, 2019, 1
- Karol Opuszyński, Podstawy biologii ryb, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2011