Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia

Sylabus przedmiotu Zootechnika i rybactwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Szkoła Doktorska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Zootechnika i rybactwo
Specjalność zootechnika i rybactwo
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
projektyP5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o budowie i funkcjonowaniu ryb i zwierząt gospodarskich.
W-2Znajomość podstaw systematyki ryb, hydrobiologii i hydrochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy zakresu chowu i hodowli podstawoych gatunków zwierząt gospodarskich i ryb oraz nabycie umiejętności opracowywania projektów produkcyjnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętności opracowywania niezbędnych dokuentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz określania cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przygotowanie projektu struktury stada wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.3
T-P-2Opracowanie projektu zapotrzebowania na środki do produkcji na podstawie struktury stada wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.2
T-P-3Charakterystka morfometryczna raz z oceną możliwości rodukcyjnych i zarybieniowych wybranego jeziora.3
T-P-4Ocena tempa wzrostu długości, masy i kondycji óżnych gatunków ryb w wybranym jeziorze i porównanie z innymi zbiornikami śródlądowymi.2
10
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich. Rozmieszczenie i stan pogłowia.1
T-W-2Typy użytkowe i rasy zwierząt gospodarskich.2
T-W-3Organizacja hodowli i chowu podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich.2
T-W-4Czynniki rzutujące na efektywność prowadzonej produkcji zwierzęcej.2
T-W-5Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznym. Uwarunkowania hydrochemiczne i hydrobiologiczne w jeziorach.2
T-W-6Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych wodach śródlądowych. Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich.2
T-W-7Podstawowe wiadomości dotyczące aktów prawnych w rybactwie.2
T-W-8Metody zarybiania wód.1
T-W-9zootechnika i rybactwo zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Przygotowanie da zaliczenia na podstawie złożonych projektów.10
A-P-3Studiowanie wskazanej literatury.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacja multimedialna.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Objaśnienia wykonywanych zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
S-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie opracowanych i przedłożonych projektów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03ZR_W01
Doktorant zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość uzyskiwanych produktów. Zna i potrafi opisać podstawowe technologie produkjci zwierzęcej i ryb.
SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W08C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-4, M-5, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03ZR_U01
Doktorant potrafi opracować projekt struktury stada i na jego podstawie określić zapotrzebowanie na środki produkcji. Potrafi opisać wpływ czynników na zdrowie i produkcyjność zwierząt i ryb.
SD_3_U05, SD_3_U06, SD_3_U02C-2, C-1T-P-1, T-P-2, T-P-4M-5, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SD_3-_SzDE03ZR_K01
Doktorant ma świadomość samodoskanalenia i pracy w zespole. Jest świadomy znaczenia etycznego w postępowaniu ze zwierzętami.
SD_3_K04, SD_3_K05C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-P-4M-4, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03ZR_W01
Doktorant zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość uzyskiwanych produktów. Zna i potrafi opisać podstawowe technologie produkjci zwierzęcej i ryb.
2,0
3,0Doktorant umie scharakteryzować wybrane kierunki produkcji zwierzęcej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03ZR_U01
Doktorant potrafi opracować projekt struktury stada i na jego podstawie określić zapotrzebowanie na środki produkcji. Potrafi opisać wpływ czynników na zdrowie i produkcyjność zwierząt i ryb.
2,0
3,0Doktorant potrafi opracować projekt struktury stadai ocenić wpływ niektórych czynników na produkcyjność zwierząt i ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SD_3-_SzDE03ZR_K01
Doktorant ma świadomość samodoskanalenia i pracy w zespole. Jest świadomy znaczenia etycznego w postępowaniu ze zwierzętami.
2,0
3,0Doktorant ma świadomość ustawicznego kształcenia przez całe życia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grudniewska B. (red), Hodowla i użytkowanie świń., ART Olsztyn, Olsztyn, 1998
  2. Litwińczuk Z. i Szulc T. (red), Hodowla i użytkowanie bydła, PWRiL, Warszawa, 2005
  3. Szczerbowski J.A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 2001
  4. Filipiak J., Sadowski J., Trzebiatowski R., Gospodarka rybacka na wodach otwartych, AR Szczecin, Szczecin, 1999
  5. Filipiak j., Raczyński M., Jeziora zachodniopomorskie, AR Szczecin, Szczecin, 2000
  6. Hunter I.W., Fisheries Management nd Conservation, Apple Academic Press Inc.

Literatura dodatkowa

  1. Szulc T. (red.), Chów i hodowla zwierząt, AR Wrocław, Wrocław, 2005
  2. Rudnicki A., Poradnik rybaka jeziorowego, PWRil, Warszawa, 1957
  3. Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1997
  4. Brylińska M., Ryby słodkowodne, PWN, Warszawa, 1986

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie projektu struktury stada wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.3
T-P-2Opracowanie projektu zapotrzebowania na środki do produkcji na podstawie struktury stada wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.2
T-P-3Charakterystka morfometryczna raz z oceną możliwości rodukcyjnych i zarybieniowych wybranego jeziora.3
T-P-4Ocena tempa wzrostu długości, masy i kondycji óżnych gatunków ryb w wybranym jeziorze i porównanie z innymi zbiornikami śródlądowymi.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich. Rozmieszczenie i stan pogłowia.1
T-W-2Typy użytkowe i rasy zwierząt gospodarskich.2
T-W-3Organizacja hodowli i chowu podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich.2
T-W-4Czynniki rzutujące na efektywność prowadzonej produkcji zwierzęcej.2
T-W-5Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznym. Uwarunkowania hydrochemiczne i hydrobiologiczne w jeziorach.2
T-W-6Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych wodach śródlądowych. Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich.2
T-W-7Podstawowe wiadomości dotyczące aktów prawnych w rybactwie.2
T-W-8Metody zarybiania wód.1
T-W-9zootechnika i rybactwo zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-P-2Przygotowanie da zaliczenia na podstawie złożonych projektów.10
A-P-3Studiowanie wskazanej literatury.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej literatury.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03ZR_W01Doktorant zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość uzyskiwanych produktów. Zna i potrafi opisać podstawowe technologie produkjci zwierzęcej i ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_W01Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną, związaną z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową oraz wiedzę szczegółową na bardziej zaawansowanym poziomie w zakresie prowadzonych badań naukowych.
SD_3_W03Posiada poszerzoną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, umożliwiającą prowadzenie dyskusji oraz rewizję istniejących paradygmatów w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych, w szczególności związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_W08Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, również w odniesieniu do najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy zakresu chowu i hodowli podstawoych gatunków zwierząt gospodarskich i ryb oraz nabycie umiejętności opracowywania projektów produkcyjnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętności opracowywania niezbędnych dokuentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz określania cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-W-2Typy użytkowe i rasy zwierząt gospodarskich.
T-W-3Organizacja hodowli i chowu podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-W-1Rola i znaczenie podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich. Rozmieszczenie i stan pogłowia.
T-W-6Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych wodach śródlądowych. Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich.
T-W-5Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznym. Uwarunkowania hydrochemiczne i hydrobiologiczne w jeziorach.
T-W-7Podstawowe wiadomości dotyczące aktów prawnych w rybactwie.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-5Objaśnienia wykonywanych zadań.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacja multimedialna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant umie scharakteryzować wybrane kierunki produkcji zwierzęcej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03ZR_U01Doktorant potrafi opracować projekt struktury stada i na jego podstawie określić zapotrzebowanie na środki produkcji. Potrafi opisać wpływ czynników na zdrowie i produkcyjność zwierząt i ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_U05Potrafi przygotować w oparciu o uzyskane wyniki opracowanie naukowe w postaci publikacji naukowej lub prezentacji w języku angielskim oraz potrafi funkcjonować w zespole naukowo-badawczym.
SD_3_U06Potrafi pogłębiać kompetencje zawodowe i osobiste, szczególnie w zakresie pozyskiwania oraz analizowania najnowszych osiągnięć związanych z reprezentowaną dziedziną i dyscypliną naukową.
SD_3_U02Potrafi praktycznie wykorzystać i udoskonalić metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny oraz twórczo je stosować do uzyskiwania wyników badawczych i ich opracowania.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętności opracowywania niezbędnych dokuentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz określania cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy zakresu chowu i hodowli podstawoych gatunków zwierząt gospodarskich i ryb oraz nabycie umiejętności opracowywania projektów produkcyjnych.
Treści programoweT-P-1Przygotowanie projektu struktury stada wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-P-2Opracowanie projektu zapotrzebowania na środki do produkcji na podstawie struktury stada wybranych gatunków zwierząt gospodarskich.
T-P-4Ocena tempa wzrostu długości, masy i kondycji óżnych gatunków ryb w wybranym jeziorze i porównanie z innymi zbiornikami śródlądowymi.
Metody nauczaniaM-5Objaśnienia wykonywanych zadań.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie opracowanych i przedłożonych projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi opracować projekt struktury stadai ocenić wpływ niektórych czynników na produkcyjność zwierząt i ryb.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSD_3-_SzDE03ZR_K01Doktorant ma świadomość samodoskanalenia i pracy w zespole. Jest świadomy znaczenia etycznego w postępowaniu ze zwierzętami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinySD_3_K04Rozumie obowiązek twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne, w szczególności na zobowiązania społeczne, badawcze i twórcze do opracowania naukowego dla nowych zjawisk i problemów w zakresie reprezentowanej dziedziny i dyscypliny.
SD_3_K05Rozumie potrzebę przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy badawczej, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań w sposób niezależny oraz respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej z uwzględnieniem praw własności intelektualnej.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętności opracowywania niezbędnych dokuentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz określania cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy zakresu chowu i hodowli podstawoych gatunków zwierząt gospodarskich i ryb oraz nabycie umiejętności opracowywania projektów produkcyjnych.
Treści programoweT-W-4Czynniki rzutujące na efektywność prowadzonej produkcji zwierzęcej.
T-W-1Rola i znaczenie podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich. Rozmieszczenie i stan pogłowia.
T-P-4Ocena tempa wzrostu długości, masy i kondycji óżnych gatunków ryb w wybranym jeziorze i porównanie z innymi zbiornikami śródlądowymi.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna.
M-3Praca w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant ma świadomość ustawicznego kształcenia przez całe życia.
3,5
4,0
4,5
5,0