Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Zootechnika i rybactwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zootechnika i rybactwo | ||
Specjalność | zootechnika i rybactwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o budowie i funkcjonowaniu ryb i zwierząt gospodarskich. |
W-2 | Znajomość podstaw systematyki ryb, hydrobiologii i hydrochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy zakresu chowu i hodowli podstawoych gatunków zwierząt gospodarskich i ryb oraz nabycie umiejętności opracowywania projektów produkcyjnych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętności opracowywania niezbędnych dokuentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz określania cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przygotowanie projektu struktury stada wybranych gatunków zwierząt gospodarskich. | 3 |
T-P-2 | Opracowanie projektu zapotrzebowania na środki do produkcji na podstawie struktury stada wybranych gatunków zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-P-3 | Charakterystka morfometryczna raz z oceną możliwości rodukcyjnych i zarybieniowych wybranego jeziora. | 3 |
T-P-4 | Ocena tempa wzrostu długości, masy i kondycji óżnych gatunków ryb w wybranym jeziorze i porównanie z innymi zbiornikami śródlądowymi. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i znaczenie podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich. Rozmieszczenie i stan pogłowia. | 1 |
T-W-2 | Typy użytkowe i rasy zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-W-3 | Organizacja hodowli i chowu podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich. | 2 |
T-W-4 | Czynniki rzutujące na efektywność prowadzonej produkcji zwierzęcej. | 2 |
T-W-5 | Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznym. Uwarunkowania hydrochemiczne i hydrobiologiczne w jeziorach. | 2 |
T-W-6 | Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych wodach śródlądowych. Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich. | 2 |
T-W-7 | Podstawowe wiadomości dotyczące aktów prawnych w rybactwie. | 2 |
T-W-8 | Metody zarybiania wód. | 1 |
T-W-9 | zootechnika i rybactwo zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-P-2 | Przygotowanie da zaliczenia na podstawie złożonych projektów. | 10 |
A-P-3 | Studiowanie wskazanej literatury. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury. | 25 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacja multimedialna. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-5 | Objaśnienia wykonywanych zadań. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów - kolokwia cząstkowe. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z wykładów - średnia z ocen z zaliczeń cząstkowych z poszczególnych bloków tematycznych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie opracowanych i przedłożonych projektów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03ZR_W01 Doktorant zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość uzyskiwanych produktów. Zna i potrafi opisać podstawowe technologie produkjci zwierzęcej i ryb. | SD_3_W01, SD_3_W03, SD_3_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-4, M-5, M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03ZR_U01 Doktorant potrafi opracować projekt struktury stada i na jego podstawie określić zapotrzebowanie na środki produkcji. Potrafi opisać wpływ czynników na zdrowie i produkcyjność zwierząt i ryb. | SD_3_U05, SD_3_U06, SD_3_U02 | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-P-2, T-P-4 | M-5, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE03ZR_K01 Doktorant ma świadomość samodoskanalenia i pracy w zespole. Jest świadomy znaczenia etycznego w postępowaniu ze zwierzętami. | SD_3_K04, SD_3_K05 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-1, T-P-4 | M-4, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03ZR_W01 Doktorant zna i umie scharakteryzować kierunki produkcji zwierzęcej oraz rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy zwierząt gospodarskich. Umie opisać wpływ różnych czynników na ilość i jakość uzyskiwanych produktów. Zna i potrafi opisać podstawowe technologie produkjci zwierzęcej i ryb. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant umie scharakteryzować wybrane kierunki produkcji zwierzęcej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03ZR_U01 Doktorant potrafi opracować projekt struktury stada i na jego podstawie określić zapotrzebowanie na środki produkcji. Potrafi opisać wpływ czynników na zdrowie i produkcyjność zwierząt i ryb. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant potrafi opracować projekt struktury stadai ocenić wpływ niektórych czynników na produkcyjność zwierząt i ryb. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE03ZR_K01 Doktorant ma świadomość samodoskanalenia i pracy w zespole. Jest świadomy znaczenia etycznego w postępowaniu ze zwierzętami. | 2,0 | |
3,0 | Doktorant ma świadomość ustawicznego kształcenia przez całe życia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grudniewska B. (red), Hodowla i użytkowanie świń., ART Olsztyn, Olsztyn, 1998
- Litwińczuk Z. i Szulc T. (red), Hodowla i użytkowanie bydła, PWRiL, Warszawa, 2005
- Szczerbowski J.A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 2001
- Filipiak J., Sadowski J., Trzebiatowski R., Gospodarka rybacka na wodach otwartych, AR Szczecin, Szczecin, 1999
- Filipiak j., Raczyński M., Jeziora zachodniopomorskie, AR Szczecin, Szczecin, 2000
- Hunter I.W., Fisheries Management nd Conservation, Apple Academic Press Inc.
Literatura dodatkowa
- Szulc T. (red.), Chów i hodowla zwierząt, AR Wrocław, Wrocław, 2005
- Rudnicki A., Poradnik rybaka jeziorowego, PWRil, Warszawa, 1957
- Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1997
- Brylińska M., Ryby słodkowodne, PWN, Warszawa, 1986