Szkoła Doktorska - Szkoła Doktorska
specjalność: technologia żywności i żywienia
Sylabus przedmiotu Hodowla zwierząt w warunkach zrównoważonego rozwoju:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Szkoła Doktorska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla zwierząt w warunkach zrównoważonego rozwoju | ||
Specjalność | zootechnika i rybactwo | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chowu i hodowli zwierząt gospodarskich i ochrony środowiska przyrodniczego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z potrzebą wprowadzania holistycznych koncepcji prowadzenia produkcji zwierzęcej a także ze społeczną funkcją rolnictwa oraz rozwojem obszarów wiejskich w aspekcie ochrony środowiska przyrodniczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza treści publikacji naukowych i przygotowanie studentów do opracowania przeglądu pismiennictwa w formie artykułu naukowego z zadanej problematyki badawczej. Opracowanie gównych założeń do prezentacji w power point najwazniejszych wyników badań z przeglądu pismiennictwa. | 7 |
T-P-2 | Prezentacja przed grupą najwaznieszych wyników badań. Prezentacje przygotowane w Power point. | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja, koncepcja i idea powstania rolnictwa zrównoważonego. Kluczowe kierunki rozwoju. Główne założenia w aspekcie krajowej strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa. | 3 |
T-W-2 | Zachowanie bioróznorodności zwierząt gospodarskich jako element rolnictwa zrównoważonego. Istota ochrony, znaczenie i wspólczesne metody jej prowadzenia. | 3 |
T-W-3 | Zrównoważona produkcja zwierzęca. Cele i główne założenia. Mozliwości podniesienia efektywności produkcji róznych gatunków zwierząt wykorzystywanych gospodarczo. | 3 |
T-W-4 | Ochrona środowiska i dobrostan zwierząt jako elementy kształtowania nowoczesnej produkcji zwierzęcej. Dobre praktyki w chowie zwierząt na przykładzie wybranych gałęzi produkcji zwierzęcej. | 3 |
T-W-5 | Ekologiczna produkcja zwierzęca i agroturystyka w aspekcie rolnictwa przyjaznego srodowisku. Stan i perspektywy rozwoju w Polsce. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-P-2 | Studiowanie pismiennictwa naukowego. | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji Power point obejmującej najważniejsze wyniki przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki badawczej. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Wyszukiwanie w bazach bibliotecznych publikacji z zakresu problematyki naukowej dotyczącej rolnictwa zrównoważonego. Lektura przedmiotowego pismiennictwa. Przygotowanie zgromadzonych materiałów w formie artykułu przeglądowego. | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, opis oraz objasnienie zagadnień dotyczących realizowanych treści, wykład konwersatoryjny |
M-2 | Dyskusja na temat przygotowanego przeglądu piśmiennctwa z zadanej problematyki badawczej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na koniec zajęć z zaliczenia pisemnego oraz ze sprawozdania/opracowanie przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki naukowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z prezentacji przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki badawczej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05ZR_W01 Student zna istotę i głowne założenia rolnictwa zrównoważonego, ze szczególnym uwzglednieniem produkcji zwierzęcej. Definiuje potrzebę zachowania bioróznorodności zwierząt gospodarskich z zastosowaniem nowoczesnych metod i technologii. Opisuje alternatywne sposoby chowu zwierząt uwzględniające dobre praktyk zootechniki. Charakteryzuje możliwości podniesienia efektywności produkcji zwierzęcej z zachowaniem dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska Ma poszerzoną wiedzę dającą mozliwość zrozumienia zależności występujących w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym. | SD_3_W07, SD_3_W03 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05ZR_U01 Student analizuje problemy naukowe w zakresie holistycznego podejścia do ochrony róznorodności przyrodniczej z uwzględnieniem zrównowazonego rolnictwa. Potrafi przeprowadzić rewizję piśmiennictwa naukowego z zakresu prowadzenia produkcji zwierzęcej w aspekcie rolnictwa przyjaznego środowisku. | SD_3_U03, SD_3_U01 | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SD_3-_SzDE05ZR_K01 Student ma świadomość społecznej funkcji rolnictwa, wykazuje wrazliwość i aktywną postawę w stosunku do ochrony środowiska przyrodniczego, potrafi byc kreatywny i promować zgadnienia rozwoju zrównoważonego rolnictwa | SD_3_K03 | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05ZR_W01 Student zna istotę i głowne założenia rolnictwa zrównoważonego, ze szczególnym uwzglednieniem produkcji zwierzęcej. Definiuje potrzebę zachowania bioróznorodności zwierząt gospodarskich z zastosowaniem nowoczesnych metod i technologii. Opisuje alternatywne sposoby chowu zwierząt uwzględniające dobre praktyk zootechniki. Charakteryzuje możliwości podniesienia efektywności produkcji zwierzęcej z zachowaniem dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska Ma poszerzoną wiedzę dającą mozliwość zrozumienia zależności występujących w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej z zaliczenia pisemnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05ZR_U01 Student analizuje problemy naukowe w zakresie holistycznego podejścia do ochrony róznorodności przyrodniczej z uwzględnieniem zrównowazonego rolnictwa. Potrafi przeprowadzić rewizję piśmiennictwa naukowego z zakresu prowadzenia produkcji zwierzęcej w aspekcie rolnictwa przyjaznego środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie przeglądu pismiennictwa z zadanej problematyki badawczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SD_3-_SzDE05ZR_K01 Student ma świadomość społecznej funkcji rolnictwa, wykazuje wrazliwość i aktywną postawę w stosunku do ochrony środowiska przyrodniczego, potrafi byc kreatywny i promować zgadnienia rozwoju zrównoważonego rolnictwa | 2,0 | |
3,0 | Przygotowanie prezentacji power point z krytczną rewizją zadanej problematyki badawczej. Aktywna postawa podczas dyskusji w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karol Kociszewski, Ekologizacja polskiego rolnictwa a jego zrównowazony rozwój w warunkach członkowstwa w UE, Akademia Ekonomiczna Wrocław, Wrocław, 2013
- Józef Zegar, Współczesne wyzwania rolnictwa, PWN, Warszawa, 2012
- A. Lipiec, J. Jankowski, H. Jeroch, Ekologiiczne żywienie zwierząt, UWM, Olsztyn, 2018
Literatura dodatkowa
- różni autorzy, czasopismo- Nowoczesne i odpowiedzialne rolnictwo, Media Planet, czasopismo on-line, 2019