Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- podstawowe zagadnienia z paszoznawstwa i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (występowanie, działanie na organizm) występujących w paszach
C-2wykształcenie umiejętności doboru metod służących wykrywaniu i oznaczaniu określonych substancji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody wykrywania wybranych zwiazków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach2
T-L-2Metody przeprowadzania badań pasz na obecność zanieczyszczeń biologicznych.2
T-L-3Oszacowanie pobrania przez zwierzęta wybranych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.3
7
wykłady
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.1
T-W-2Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.2
T-W-3Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.2
T-W-4Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.1
T-W-5Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2przygotowanie się do zajęć i do kolokwium19
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie się do zajęć i do kolokwium19
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_W01
wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
ZOinz_2A_W05, ZOinz_2A_W08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_U01
dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
ZOinz_2A_U08C-2T-L-2, T-L-1M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_K01
rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
ZOinz_2A_K02, ZOinz_2A_K08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_W01
wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić ważniejsze substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_U01
dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
2,0
3,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_K01
rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma duże trudnosci z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łancucha pokarmowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bubień Z, Ćwiczenia z toksykologii weterynaryjnej, PWN, Warszawa, 1984
  2. Jamroz D. (red), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody wykrywania wybranych zwiazków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach2
T-L-2Metody przeprowadzania badań pasz na obecność zanieczyszczeń biologicznych.2
T-L-3Oszacowanie pobrania przez zwierzęta wybranych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.3
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.1
T-W-2Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.2
T-W-3Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.2
T-W-4Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.1
T-W-5Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2przygotowanie się do zajęć i do kolokwium19
A-L-3Konsultacje3
A-L-4Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2przygotowanie się do zajęć i do kolokwium19
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O7.2_W01wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
ZOinz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (występowanie, działanie na organizm) występujących w paszach
Treści programoweT-W-2Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.
T-W-3Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.
T-W-4Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić ważniejsze substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O7.2_U01dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-2wykształcenie umiejętności doboru metod służących wykrywaniu i oznaczaniu określonych substancji
Treści programoweT-L-2Metody przeprowadzania badań pasz na obecność zanieczyszczeń biologicznych.
T-L-1Metody wykrywania wybranych zwiazków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O7.2_K01rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZOinz_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (występowanie, działanie na organizm) występujących w paszach
Treści programoweT-W-2Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.
T-W-3Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.
T-W-4Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.
T-L-3Oszacowanie pobrania przez zwierzęta wybranych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma duże trudnosci z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łancucha pokarmowego.
3,5
4,0
4,5
5,0