Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Metody analizy instrumentalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody analizy instrumentalnej
Specjalność Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,27zaliczenie
wykładyW3 6 1,00,46zaliczenie
laboratoriaL3 9 0,50,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych zagadnień z chemii organicznej i nieorganicznej oraz chemii analitycznej podstawowa znajomość matematyki i statystyki, obsługa komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej,określanie objetości roztworów, sposoby wyrażania stężeń - zadania. Metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnętrznego - zadania. Spektrofotometria UV-VIS - zadania Absorpcyjna i Emisyjna Spektrometria Atomowa - zadania Metody chromatograficzne - zadania. Ocena wyników analizy, odrzucanie wyniku wątpliwego - zadania6
6
laboratoria
T-L-1Konduktometria. Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego Spektrofotometria. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną. Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych. Oznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody. jonoselektywnejOznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody jonoselektywnej. Refraktometria. Wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną. Absorpcyjna Spektrometria Atomowa. Oznaczanie wybranych metali metodą ASA.9
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej, metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy, statystyczna interpretacja wyników. Wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej. Spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa. Wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy. Wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC Elektrochemiczne metody analizy. Istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria.6
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie sie studenta do realizacji cwiczen3
A-A-3Wykonanie samodzielnie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej6
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie sie studenta do realizacji cwiczen2
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczen4
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego12
A-W-3Przygotowanie sie studenta do zaliczenia wykładów10
A-W-4Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu lub pytan otwartych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne - zadania
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-oz_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
OS_2A_W06C-1, C-3, C-2T-A-1, T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-oz_U01
Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
OS_2A_U02C-1, C-3, C-2T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D01-oz_K01
Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
OS_2A_K02, OS_2A_K04, OS_2A_K05, OS_2A_K06C-1, C-3, C-2T-A-1, T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-oz_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
2,0Nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Nie posiada dostatecznej wiedzy dotyczącej kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. Nie zna w stopniu dostatecznym metod walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,0Posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,5Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada na poziomie dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna metody walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemiczne. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada na poziomie dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna metody walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemiczne.
4,5Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada na poziomie bardzo dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu bardzo dobrym zna metody walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemiczne. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada na poziomie bardzo dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu bardzo dobrym zna metody walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemiczne.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-oz_U01
Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Nie posiada umiejętności opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dostatecznym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
3,5Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D01-oz_K01
Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
2,0Student nie uczestniczy w zajęciach, nie potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy
3,0Student w stopniu dostatecznym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy
3,5Student w stopniu dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Student w stopniu dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy
4,5Student w stopniu bardzo dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
  2. Witkiewicz Z., Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa, 2001
  3. Zieliński W., Rajca A. (red), Metody spektroskopowe, WNT, Warszawa, 2000
  4. Kocjan R., Chemia analityczna t.2. Podręcznik dla studentów. Analiza Instrumentalna., PZWL, Warszawa 2002, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Cygański A., Krostek J., Ptaszyński B., Obliczenia z chemicznych i instrumentalnych metod analizy., Politechnika Łódzka, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej,określanie objetości roztworów, sposoby wyrażania stężeń - zadania. Metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnętrznego - zadania. Spektrofotometria UV-VIS - zadania Absorpcyjna i Emisyjna Spektrometria Atomowa - zadania Metody chromatograficzne - zadania. Ocena wyników analizy, odrzucanie wyniku wątpliwego - zadania6
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konduktometria. Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego Spektrofotometria. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną. Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych. Oznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody. jonoselektywnejOznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody jonoselektywnej. Refraktometria. Wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną. Absorpcyjna Spektrometria Atomowa. Oznaczanie wybranych metali metodą ASA.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej, metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy, statystyczna interpretacja wyników. Wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej. Spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa. Wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy. Wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC Elektrochemiczne metody analizy. Istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria.6
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie sie studenta do realizacji cwiczen3
A-A-3Wykonanie samodzielnie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie sie studenta do realizacji cwiczen2
A-L-3Wykonanie sprawozdań z ćwiczen4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykładowego12
A-W-3Przygotowanie sie studenta do zaliczenia wykładów10
A-W-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D01-oz_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w środowiskowych badaniach analitycznych. Posiada wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasady pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy. Zna podstawowe metody kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena
C-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
Treści programoweT-A-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej,określanie objetości roztworów, sposoby wyrażania stężeń - zadania. Metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnętrznego - zadania. Spektrofotometria UV-VIS - zadania Absorpcyjna i Emisyjna Spektrometria Atomowa - zadania Metody chromatograficzne - zadania. Ocena wyników analizy, odrzucanie wyniku wątpliwego - zadania
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej, metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy, statystyczna interpretacja wyników. Wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej. Spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa. Wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy. Wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC Elektrochemiczne metody analizy. Istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria.
T-L-1Konduktometria. Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego Spektrofotometria. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną. Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych. Oznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody. jonoselektywnejOznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody jonoselektywnej. Refraktometria. Wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną. Absorpcyjna Spektrometria Atomowa. Oznaczanie wybranych metali metodą ASA.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu lub pytan otwartych.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne - zadania
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Nie posiada dostatecznej wiedzy dotyczącej kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. Nie zna w stopniu dostatecznym metod walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,0Posiada dostateczną wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada dostateczną wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dostatecznym zna podstawowych metod kalibracji i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemicznej.
3,5Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada na poziomie dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna metody walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemiczne. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Posiada dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada na poziomie dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu dobrym zna metody walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemiczne.
4,5Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada na poziomie bardzo dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu bardzo dobrym zna metody walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemiczne. Mimo osiągnietego efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej i metod stosowanych w badaniach środowiskowych. Posiada na poziomie bardzo dobrym wiedzę dotyczącą kryteriów wyboru metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowania próby do analizy. W stopniu bardzo dobrym zna metody walidacji metod analitycznych i obliczeń stosowanych w instumentalnej analizie chemiczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D01-oz_U01Student posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Samodzielne opracowywać i interpretować wyniki z realizowanych ćwiczen z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Cel przedmiotuC-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena
C-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
Treści programoweT-A-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej,określanie objetości roztworów, sposoby wyrażania stężeń - zadania. Metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnętrznego - zadania. Spektrofotometria UV-VIS - zadania Absorpcyjna i Emisyjna Spektrometria Atomowa - zadania Metody chromatograficzne - zadania. Ocena wyników analizy, odrzucanie wyniku wątpliwego - zadania
T-L-1Konduktometria. Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego Spektrofotometria. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną. Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych. Oznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody. jonoselektywnejOznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody jonoselektywnej. Refraktometria. Wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną. Absorpcyjna Spektrometria Atomowa. Oznaczanie wybranych metali metodą ASA.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne - zadania
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. Nie posiada umiejętności opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dostatecznym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
3,5Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Student w stopniu dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
4,5Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętności wykonywania oznaczeń z zastosowaniem instrumentalnych metod analitycznych. W stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność opracowywania i interpretowania wyników z realizowanych ćwiczeń z zakresu instrumentalnej chemii analityczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D01-oz_K01Student jest aktywny, potrafi pracowac w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiebiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
OS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
OS_2A_K06Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1dostarczenie studentowi wiedzy o istniejących metodach i technikach analitycznych stosowanych w badaniach środowiska naturalnego i jego monitoringu.
C-3Przedstawienie studentom metod opracowania wyników analiz i ich statystyczna ocena
C-2Przedstawienie studentom podstawowych problemów środowiskowych badań analitycznych tj.: wybór metody analitycznej, planu badania, zasad pobierania prób do badań i przygotowanie próby do analizy
Treści programoweT-A-1Podstawy obliczeń w analizie chemicznej,określanie objetości roztworów, sposoby wyrażania stężeń - zadania. Metody kalibracji w metodach instrumentalnych: metodakrzywej wzorcowej, metoda dodatku wzorca, metoda roztworów ograniczonych, metoda wzorca wewnętrznego - zadania. Spektrofotometria UV-VIS - zadania Absorpcyjna i Emisyjna Spektrometria Atomowa - zadania Metody chromatograficzne - zadania. Ocena wyników analizy, odrzucanie wyniku wątpliwego - zadania
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu chemii analitycznej, metody kalibracji w metodach instrumentalnych; ocena wyników analizy, statystyczna interpretacja wyników. Wprowadzenie do metod spektroskopowych, spektroskopia, podział spektroskopii, spektrofotometria UV-VIS, prawa absorpcji aparatura, zastosowanie spektrofotometrii UV-VIS w analizie jakościowej i ilościowej. Spektrometria atomowa: podstawy teoretyczne, podstawy metody AAS, aparatura, analiza ilościowa metodą AAS, emisyjna spektrometria atomowa. Wprowadzenie do metod chromatograficznych: klasyfikacja metod chromatograficznych, podstawy teoretyczne procesu chromatograficznego, chromatografia gazowa, aparatura do chromatografii wybór parametrów analizy. Wysokosprawna chromatografia cieczowa, aparatura, analiza jakościowa i ilościowa, przykłady zastosowań GC, HPLC Elektrochemiczne metody analizy. Istota metod elektroanalitycznych. Potencjometria, Konduktometria.
T-L-1Konduktometria. Oznaczanie stężenia wodorotlenku sodu i ocena czystości wody na podstawie pomiarów przewodności metodą miareczkowania konduktometrycznego Spektrofotometria. Oznaczanie stężenia jonów żelaza w postaci kompleksu z o-fenantroliną. Potencjometria - pomiar pH roztworów wodnych. Oznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody. jonoselektywnejOznaczanie stężenia jonów chlorkowych w wodzie z wykorzystaniem elektrody jonoselektywnej. Refraktometria. Wyznaczanie stężenia roztworu poprzez pomiar współczynnika załamania światła i dyspersji roztworu. Pomiar zawartości cukru w owocach metodą refrakrometryczną. Absorpcyjna Spektrometria Atomowa. Oznaczanie wybranych metali metodą ASA.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2Metody problemowe (rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz, dyskusje)
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie ćwiczeń laboratoryjnych, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników z realizowanych ćwiczen laboratoryjnych, samoddzielne wykonanie obliczeń z zakresu instrumentalnej chemii analitycznej)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie sprawozdan z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenie samodzielnie wykonanych obliczeń z zakresu instrumentalnej analizy chemicznej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne - zadania
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w zajęciach, nie potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy
3,0Student w stopniu dostatecznym uczestniczy w zajęciach, w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy
3,5Student w stopniu dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błędy.
4,0Student w stopniu dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy
4,5Student w stopniu bardzo dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy. Mimo osiągnięcia efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błędy.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole, mysleć i działać w sposób świadomy i przedsiębiorczy.