Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 3 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biologii człowieka - zakres szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwój kompetencji studenta/pracownika w zakresie ergonomii, zasad bhp. Kształtowanie umiejętności analizy krytycznej warunków pracy z uwzględnieniem kryteriów ergonomicznych. Humanizacja procesu pracy jako priorytet w osiąganiu obopólnych (pracownik/pracodawca) zysków. Zapoznanie z obowiązkami i prawami pracownika w Polsce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Badania ergonomiczne - wybrane aspekty. Zastosowanie ergonomii w organizacji stanowiska pracy. Ocena wydatku energetycznego podczas pracy oraz zastosowanie wybranych metod wyznaczania uciążliwości pracy fizycznej. Ergonomiczne (biomechaniczne) czynniki ryzyka zawodowego.3
3
wykłady
T-W-1System ochrony pracy w Polsce, podstawowe pojęcia i przepisy prawne związane z bhp. Rozwój, cele i zastosowanie ergonomii w środowisku człowieka. Układ człowiek-praca. Materialne warunki pracy. Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy. Ergonomia w projektowaniu maszyn. Wpływ ergonomii na bezpieczeństwo i efektywność pracy.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo3
A-A-2analiza/projekt określonego stanowiska pracy pod względem wymogów ergonomii (wybrane elementy)15
A-A-3studiowanie literatury naukowej12
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo9
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia13
A-W-4studiowanie literatury naukowej6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: projekt/analiza krytyczna określonego stanowiska pracy, pod względem kryteriów ergonomii
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_A01_W01
Student zna ergonomiczne zasady organizacji stanowisk pracy z uwzględnieniem fizjologiczno-psychicznych uwarunkowań człowieka. Wykazuje wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych związanych z bhp w Polsce.
OS_2A_W10, OS_2A_W11C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_A01_U01
Student potrafi dokonać analizy krytycznej warunków pracy, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
OS_2A_U05C-1T-A-1M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_A01_K01
Student ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi, wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy, jest świadomy konsekwencji nieprzestrzegania zasad bhp.
OS_2A_K02C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_A01_W01
Student zna ergonomiczne zasady organizacji stanowisk pracy z uwzględnieniem fizjologiczno-psychicznych uwarunkowań człowieka. Wykazuje wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych związanych z bhp w Polsce.
2,0
3,0Student zna podstawowe prawa i obowiązki pracownika związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Wykazuje wiedzę na temat zastosowania ergonomii w organizacji stanowisk pracy - podstawowe zasady.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_A01_U01
Student potrafi dokonać analizy krytycznej warunków pracy, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
2,0
3,0Student potrafi wymienić prawa i obowiązki pracownika w kwestii bhp. Analizuje wybrane stanowisko pracy pod względem niektórych kryteriów ergonomii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_A01_K01
Student ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi, wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy, jest świadomy konsekwencji nieprzestrzegania zasad bhp.
2,0
3,0Student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu, jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad ergonomii i bhp .
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bukała W., Ergonomiczne warunki pracy. Technik BHP., WSiP, Warszawa, 2015
  2. Nowacka W., Ergonomia i ochrona pracy, SGGW, Warszawa, 2013
  3. Górska E., Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty., OWPW, Warszawa, 2011
  4. Wieczorek Z., BHP w biurze i urzędzie. Ergonomia w pracy biurowej., Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa, 2011
  5. Jabłoński J., Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
  6. Górska E., Diagnoza ergonomiczna stanowisk pracy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Poznań, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Atest, Ochrona Pracy, Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych, miesięcznik
  2. www.ciop.pl, polecana strona internetowa
  3. www.ergonomia-polska.com, polecana strona internetowa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Badania ergonomiczne - wybrane aspekty. Zastosowanie ergonomii w organizacji stanowiska pracy. Ocena wydatku energetycznego podczas pracy oraz zastosowanie wybranych metod wyznaczania uciążliwości pracy fizycznej. Ergonomiczne (biomechaniczne) czynniki ryzyka zawodowego.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System ochrony pracy w Polsce, podstawowe pojęcia i przepisy prawne związane z bhp. Rozwój, cele i zastosowanie ergonomii w środowisku człowieka. Układ człowiek-praca. Materialne warunki pracy. Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy. Ergonomia w projektowaniu maszyn. Wpływ ergonomii na bezpieczeństwo i efektywność pracy.9
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo3
A-A-2analiza/projekt określonego stanowiska pracy pod względem wymogów ergonomii (wybrane elementy)15
A-A-3studiowanie literatury naukowej12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo9
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia13
A-W-4studiowanie literatury naukowej6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_A01_W01Student zna ergonomiczne zasady organizacji stanowisk pracy z uwzględnieniem fizjologiczno-psychicznych uwarunkowań człowieka. Wykazuje wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych związanych z bhp w Polsce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W10Zna i rozumie poszerzone pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. Zna i potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
OS_2A_W11Zna ogólne zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym prowadzenia działalności gospodarczej.
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji studenta/pracownika w zakresie ergonomii, zasad bhp. Kształtowanie umiejętności analizy krytycznej warunków pracy z uwzględnieniem kryteriów ergonomicznych. Humanizacja procesu pracy jako priorytet w osiąganiu obopólnych (pracownik/pracodawca) zysków. Zapoznanie z obowiązkami i prawami pracownika w Polsce.
Treści programoweT-W-1System ochrony pracy w Polsce, podstawowe pojęcia i przepisy prawne związane z bhp. Rozwój, cele i zastosowanie ergonomii w środowisku człowieka. Układ człowiek-praca. Materialne warunki pracy. Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy. Ergonomia w projektowaniu maszyn. Wpływ ergonomii na bezpieczeństwo i efektywność pracy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe prawa i obowiązki pracownika związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Wykazuje wiedzę na temat zastosowania ergonomii w organizacji stanowisk pracy - podstawowe zasady.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_A01_U01Student potrafi dokonać analizy krytycznej warunków pracy, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji studenta/pracownika w zakresie ergonomii, zasad bhp. Kształtowanie umiejętności analizy krytycznej warunków pracy z uwzględnieniem kryteriów ergonomicznych. Humanizacja procesu pracy jako priorytet w osiąganiu obopólnych (pracownik/pracodawca) zysków. Zapoznanie z obowiązkami i prawami pracownika w Polsce.
Treści programoweT-A-1Badania ergonomiczne - wybrane aspekty. Zastosowanie ergonomii w organizacji stanowiska pracy. Ocena wydatku energetycznego podczas pracy oraz zastosowanie wybranych metod wyznaczania uciążliwości pracy fizycznej. Ergonomiczne (biomechaniczne) czynniki ryzyka zawodowego.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: projekt/analiza krytyczna określonego stanowiska pracy, pod względem kryteriów ergonomii
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić prawa i obowiązki pracownika w kwestii bhp. Analizuje wybrane stanowisko pracy pod względem niektórych kryteriów ergonomii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_A01_K01Student ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa ludzi, wynikających z narażenia na materialne czynniki środowiska pracy, jest świadomy konsekwencji nieprzestrzegania zasad bhp.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
Cel przedmiotuC-1Rozwój kompetencji studenta/pracownika w zakresie ergonomii, zasad bhp. Kształtowanie umiejętności analizy krytycznej warunków pracy z uwzględnieniem kryteriów ergonomicznych. Humanizacja procesu pracy jako priorytet w osiąganiu obopólnych (pracownik/pracodawca) zysków. Zapoznanie z obowiązkami i prawami pracownika w Polsce.
Treści programoweT-A-1Badania ergonomiczne - wybrane aspekty. Zastosowanie ergonomii w organizacji stanowiska pracy. Ocena wydatku energetycznego podczas pracy oraz zastosowanie wybranych metod wyznaczania uciążliwości pracy fizycznej. Ergonomiczne (biomechaniczne) czynniki ryzyka zawodowego.
T-W-1System ochrony pracy w Polsce, podstawowe pojęcia i przepisy prawne związane z bhp. Rozwój, cele i zastosowanie ergonomii w środowisku człowieka. Układ człowiek-praca. Materialne warunki pracy. Wybrane czynniki ergonomiczne w kształtowaniu środowiska pracy. Ergonomia w projektowaniu maszyn. Wpływ ergonomii na bezpieczeństwo i efektywność pracy.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: projekt/analiza krytyczna określonego stanowiska pracy, pod względem kryteriów ergonomii
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje ograniczone zainteresowanie problematyką przedmiotu, jest świadomy korzyści wynikających z przestrzegania zasad ergonomii i bhp .
3,5
4,0
4,5
5,0