Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska
Sylabus przedmiotu Ekofizjologia roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekofizjologia roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z fizjologii roślin, ekologii, ochrony środowiska i biochemii roślin |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie i ocena reakcji fizjologicznej roślin oraz mechanizmów obronnych w warunkach oddziaływania antropogenicznych i abiotycznych czynników stresowych |
C-2 | Poznanie metod oceny produktywności roślin i zbiorowisk roślinnych oraz umiejętność ich wykorzystania w praktyce |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji oraz dyskusji na temat korzyści i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego spowodowanych wprowadzaniem roślin transgenicznych oraz ich produktów do środowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fizjologiczne podstawy produktywności roślin | 2 |
T-A-2 | Reakcje fizjologiczne roślin na abiotyczne czynniki stresowe | 2 |
T-A-3 | Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) do środowiska | 2 |
6 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wpływ czynników antropogenicznych i niekorzystnych czynników abiotycznych na podstawowe parametry fizjologiczne roślin i stan środowiska | 6 |
T-L-2 | Oznaczanie stosunków wodnych w komórce roślinnej i roślinach w ujęciu termodynamicznym | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Reakcja fizjologiczna roślin na wybrane czynniki środowiskowe. | 2 |
T-W-2 | Wpływ allelozwiązków na reakcje fizjologiczne roślin | 2 |
T-W-3 | Reakcje stresowe u roślin. Mechanizmy obronne u roślin | 2 |
T-W-4 | Rola hormonów roślinnych i białek anystresowych w reakcjach obronnych roślin | 2 |
T-W-5 | Strategie przetrwania roślin w skrajnych warunkach środowiskowych | 1 |
T-W-6 | Rośliny modyfikowane genetycznie, ich otrzymywanie i znaczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 6 |
A-A-3 | studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-A-4 | konsulatcje | 2 |
A-A-5 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 6 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 4 |
A-L-3 | opracowanie wyników z ćwiczeń laboratoryjnch | 5 |
A-L-4 | studiowanie wskazanej literatury | 2 |
A-L-5 | konsultacje | 2 |
A-L-6 | przygotowanie do kolokwium | 3 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | studiowanie fachowej literatury | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-6 | pogadanka |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji multimedialnej |
S-2 | Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych związanych z tematyką ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: konspekty ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B03_W01 rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe | OS_2A_W07 | — | — | C-1 | T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-5 | S-4 |
OS_2A_B03_W02 mają wiedzę na temat znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka | OS_2A_W08 | — | — | C-1, C-3 | T-A-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-3, M-6 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B03_U01 dokonują oceny i analizy zagrożeń dla roślin oraz środowiska na podstawie obserwacji oddziaływania na nie czynników abiotycznych | OS_2A_U04, OS_2A_U07 | — | — | C-1, C-3 | T-A-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-4, M-6 | S-1, S-3, S-2 |
OS_2A_B03_U02 umiejętnie dobierają i wykorzystują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin w danym ekosystemie | OS_2A_U04 | — | — | C-2 | T-A-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_B03_K01 potrafi pracować w grupie, jest świadomy i odpowiedzialny za powierzone mu zadanie oraz pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk biologicznych | OS_2A_K01, OS_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-4, M-6 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B03_W01 rozpoznają i opisują reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje i opisuje podstawowe reakcje roślin na niektóre abiotyczne czynniki stresowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_B03_W02 mają wiedzę na temat znaczenia zagrożeń i konsekwencji dla środowiska z tytułu antropogenicznej działalności człowieka | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienić podstawowe zagrożenia i konsekwencje dla środowiska wynikające z antropogenicznej działalności człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B03_U01 dokonują oceny i analizy zagrożeń dla roślin oraz środowiska na podstawie obserwacji oddziaływania na nie czynników abiotycznych | 2,0 | |
3,0 | student w podstawowym zakresie umie ocenić i analizować zagrożenia dla środowiska wynikające z oddziaływania czynników abiotycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_B03_U02 umiejętnie dobierają i wykorzystują fizjologiczne wskaźniki produktywności roślin w danym ekosystemie | 2,0 | |
3,0 | student zna i umie dobrać oraz wykorzystywać podstawowe wskaźniki produktywności roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_B03_K01 potrafi pracować w grupie, jest świadomy i odpowiedzialny za powierzone mu zadanie oraz pogłębiania swojej wiedzy w zakresie nauk biologicznych | 2,0 | |
3,0 | student stara się współpracować w grupie i brać chociażby podstawową odpowiedzialność | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Starck Z. Chołuj D. Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995
- Kreeb K., Ekofizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1979
- Kopcewicz J. Lewak S., Fizjologia roślin, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
- Wójcik-Wojtkowiak D., Allelopatia, Wyd. AR, Poznań, 1998