Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia (S2)

Sylabus przedmiotu Bioinżynieria w procesach ochrony rośln:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinżynieria w procesach ochrony rośln
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość ekologii i znaczenia interakcji międzygatunkowych występujących w ekosystemach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z możliwościami wykorzystania hodowli odpornościowej, stosowania odmian transgenicznych oraz mikro- i makroorganzmów i ich metabolitów w ochronie roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystanych w zwalczaniu patogenów roślin i biopreparaty oparte na ich substancjach aktywnych. Mechanizm ich działania fungistatycznego.4
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystanych do zwalczania szkodników roślin. Mechanizm aktywności biopraparatów opartych na ich substancjach aktywnych i ich działanie nematotoksyczne i entomopatogeniczne5
T-L-3Substancje allelopatyczne w biologicznej ochronie roślin3
T-L-4Biochemikalia - chemiczne informatory owodów - feromony, pozyskiwanie i wykorzystane w ochronie roslin2
T-L-5Owadobójcze nicienie w ochronoe roślin2
T-L-6Identyfikacja pasożytniczych błonkówek oraz drapieżnych owadów stanowiących bazę bioinsektycydów stosowanych w ochronie roślin6
T-L-7Przegląd i zakres uprawy roślin transgenicznych3
T-L-8Naturalne stymulatory odporności w hodowli odmian roślin uprawnych przeciw patogenom i szkodnikom3
T-L-9Zaliczenie pisemne2
30
wykłady
T-W-1Aspekty prawne bioinżynierii w ochronie roślin2
T-W-2Czy odmiany trangeniczne roślin są wyzwaniem nowoczesnej ochrony roślin?2
T-W-3Bacillus thuringensis - nowy potencjał aplikacyjny3
T-W-4Pozyskiwanie selektywnych toksyn mikroorganizmów wykorzystanych w ochronie roślin3
T-W-5Bionawozy, biostymulatory i biologiczne środki ochrony roślin - nowa era w ochronie roślin3
T-W-6Egzamin pisemny2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielnie studiowanie problematyki przedmiotu11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-L-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i samodzielne studiowanie problematyki przedmiotu8
A-W-3Egzamin pisemny2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: dyskusja dydaktyczna i sprawdziany pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu najnowszych rozwiązań opartych na bioinżynierii i możliwości wykorzystania jej efektów w ochronie roślin przed chorobami i szkodnikami
MS_2A_W06C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_U01
Student ma pogłębione umiejetności analizowania i planowania wykorzystania metod biotechnologicznych w ochronie roślin oraz właściwego efektu szacowania podejmowanych decyzji
MS_2A_U01, MS_2A_U04C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO12-2_K01
Student nabywa aktywnej postawy i kreatywności w ciągłym poszukiwaniu nowych elementów stosowanych w biotechnologicznych metodach ochrony roślin; ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania się oraz propagowania i upowaszechniania wiedzy w zakresie ochrony roslin
MS_2A_K01, MS_2A_K04C-1T-L-8, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu najnowszych rozwiązań opartych na bioinżynierii i możliwości wykorzystania jej efektów w ochronie roślin przed chorobami i szkodnikami
2,0
3,0Student potrafi wskazać i wyjaśnić zasady i zakres stodwania metod biotechnologicznych w ochronie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_U01
Student ma pogłębione umiejetności analizowania i planowania wykorzystania metod biotechnologicznych w ochronie roślin oraz właściwego efektu szacowania podejmowanych decyzji
2,0
3,0Student właściwie analizuje potrzeby i zakres stosowania biotechnologicznych metod w ochronie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO12-2_K01
Student nabywa aktywnej postawy i kreatywności w ciągłym poszukiwaniu nowych elementów stosowanych w biotechnologicznych metodach ochrony roślin; ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania się oraz propagowania i upowaszechniania wiedzy w zakresie ochrony roslin
2,0
3,0student rozumie konieczność upowszechniania problematyki ochrony roślin w oparciu o metody biotechnologiczne,
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malepszy S., Biotechnologia roślin., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. Anioł A., Bielecki S., Twardowski T., Genetycznie zmodyfikowane organizmy - szanse i zagrożenia dla Polski, Nauka 1; 63-84, 2008
  3. Malinowski H., Wykorzystanie Bacillus thuringensis w ochronie roślin - perspektywi i ograniczenia, Biotechnologia 3(50), 81-92, 2000
  4. Bartoszewski G, Niemirowicz-Szczytt K. Transformacja pomidora za pomocą Agrobacterium tumefaciens., Transformacja pomidora za pomocą Agrobacterium tumefaciens., Biotechnologia, 1 (40) 43-63, 1998
  5. Bielecki S.(red.)., Raport: Perspektywy i kierunki rozwoju biotechnologii w Polsce do 2013., 2013

Literatura dodatkowa

  1. Lacoursière J.O., Boisvert J., Le Bacillus thuringiensis israelensis et le controle des insects piqueurs au Quebec., 2004
  2. Kubiak K., Nowakowska J.A, Biotechnologia w nowoczesnej ochronie roślin, Leśne Prace Badawcze 74(2), 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystanych w zwalczaniu patogenów roślin i biopreparaty oparte na ich substancjach aktywnych. Mechanizm ich działania fungistatycznego.4
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystanych do zwalczania szkodników roślin. Mechanizm aktywności biopraparatów opartych na ich substancjach aktywnych i ich działanie nematotoksyczne i entomopatogeniczne5
T-L-3Substancje allelopatyczne w biologicznej ochronie roślin3
T-L-4Biochemikalia - chemiczne informatory owodów - feromony, pozyskiwanie i wykorzystane w ochronie roslin2
T-L-5Owadobójcze nicienie w ochronoe roślin2
T-L-6Identyfikacja pasożytniczych błonkówek oraz drapieżnych owadów stanowiących bazę bioinsektycydów stosowanych w ochronie roślin6
T-L-7Przegląd i zakres uprawy roślin transgenicznych3
T-L-8Naturalne stymulatory odporności w hodowli odmian roślin uprawnych przeciw patogenom i szkodnikom3
T-L-9Zaliczenie pisemne2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty prawne bioinżynierii w ochronie roślin2
T-W-2Czy odmiany trangeniczne roślin są wyzwaniem nowoczesnej ochrony roślin?2
T-W-3Bacillus thuringensis - nowy potencjał aplikacyjny3
T-W-4Pozyskiwanie selektywnych toksyn mikroorganizmów wykorzystanych w ochronie roślin3
T-W-5Bionawozy, biostymulatory i biologiczne środki ochrony roślin - nowa era w ochronie roślin3
T-W-6Egzamin pisemny2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Samodzielnie studiowanie problematyki przedmiotu11
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-L-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i samodzielne studiowanie problematyki przedmiotu8
A-W-3Egzamin pisemny2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO12-2_W01Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu najnowszych rozwiązań opartych na bioinżynierii i możliwości wykorzystania jej efektów w ochronie roślin przed chorobami i szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu słownictwo fachowe w języku obcym na poziomie B2+ w danej dziedzinie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z możliwościami wykorzystania hodowli odpornościowej, stosowania odmian transgenicznych oraz mikro- i makroorganzmów i ich metabolitów w ochronie roślin
Treści programoweT-W-1Aspekty prawne bioinżynierii w ochronie roślin
T-W-4Pozyskiwanie selektywnych toksyn mikroorganizmów wykorzystanych w ochronie roślin
T-W-2Czy odmiany trangeniczne roślin są wyzwaniem nowoczesnej ochrony roślin?
T-W-5Bionawozy, biostymulatory i biologiczne środki ochrony roślin - nowa era w ochronie roślin
T-W-3Bacillus thuringensis - nowy potencjał aplikacyjny
T-W-6Egzamin pisemny
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: dyskusja dydaktyczna i sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać i wyjaśnić zasady i zakres stodwania metod biotechnologicznych w ochronie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO12-2_U01Student ma pogłębione umiejetności analizowania i planowania wykorzystania metod biotechnologicznych w ochronie roślin oraz właściwego efektu szacowania podejmowanych decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Potrafi wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
MS_2A_U04Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne dla człowieka oraz zwierząt i określić ich rolę w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z możliwościami wykorzystania hodowli odpornościowej, stosowania odmian transgenicznych oraz mikro- i makroorganzmów i ich metabolitów w ochronie roślin
Treści programoweT-W-5Bionawozy, biostymulatory i biologiczne środki ochrony roślin - nowa era w ochronie roślin
T-W-3Bacillus thuringensis - nowy potencjał aplikacyjny
T-W-4Pozyskiwanie selektywnych toksyn mikroorganizmów wykorzystanych w ochronie roślin
T-W-6Egzamin pisemny
T-W-1Aspekty prawne bioinżynierii w ochronie roślin
T-W-2Czy odmiany trangeniczne roślin są wyzwaniem nowoczesnej ochrony roślin?
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: dyskusja dydaktyczna i sprawdziany pisemne
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student właściwie analizuje potrzeby i zakres stosowania biotechnologicznych metod w ochronie roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMS_2A_PO12-2_K01Student nabywa aktywnej postawy i kreatywności w ciągłym poszukiwaniu nowych elementów stosowanych w biotechnologicznych metodach ochrony roślin; ma świadomość konieczności ciągłego dokształcania się oraz propagowania i upowaszechniania wiedzy w zakresie ochrony roslin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Jest gotowy do ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
MS_2A_K04Jest gotowy myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z możliwościami wykorzystania hodowli odpornościowej, stosowania odmian transgenicznych oraz mikro- i makroorganzmów i ich metabolitów w ochronie roślin
Treści programoweT-L-8Naturalne stymulatory odporności w hodowli odmian roślin uprawnych przeciw patogenom i szkodnikom
T-L-2Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystanych do zwalczania szkodników roślin. Mechanizm aktywności biopraparatów opartych na ich substancjach aktywnych i ich działanie nematotoksyczne i entomopatogeniczne
T-L-6Identyfikacja pasożytniczych błonkówek oraz drapieżnych owadów stanowiących bazę bioinsektycydów stosowanych w ochronie roślin
T-L-1Identyfikacja mikroorganizmów wykorzystanych w zwalczaniu patogenów roślin i biopreparaty oparte na ich substancjach aktywnych. Mechanizm ich działania fungistatycznego.
T-L-4Biochemikalia - chemiczne informatory owodów - feromony, pozyskiwanie i wykorzystane w ochronie roslin
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: dyskusja dydaktyczna i sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie konieczność upowszechniania problematyki ochrony roślin w oparciu o metody biotechnologiczne,
3,5
4,0
4,5
5,0