Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)
specjalność: Biotechnology in Animal Production and Environmental Protection
Sylabus przedmiotu Nanobiotechnology:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnology | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nanobiotechnology | ||
Specjalność | Biotechnology in Animal Production and Environmental Protection | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of plant biotechnology. Effects of diverse factors on plant population. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To provide students with a basic understanding of the possibility of using nanoparticles in plant breeding as a means of inducing variability. |
C-2 | Introduction to biotechnological methods used in plant breeding. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Establishment of shoot cultures on media with the addition of several concentrations of metal nanoparticles. The use of silver nanoparticles and the selection of their appropriate concentration for disinfection of plant material in vitro. | 2 |
T-A-2 | Establishment of suspension cultures on media with the addition of several concentrations of metal nanoparticles. | 2 |
T-A-3 | Inducing mutations in plants in in vitro cultures using silver nanoparticles in various concentrations. | 2 |
T-A-4 | Analysis of morphological features of plants. Preparation of extracts and spectrophotometric analysis of the content of selected metabolites. | 2 |
T-A-5 | Discussion of the obtained results, prepared presentations and publications. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Types and methods of production of nanoparticles | 2 |
T-W-2 | The use of nanoparticles in medicine and food production, cosmetics, clothing, Nanosensors. Nanonostic. The use of nanoparticles in agriculture - fertilizer carriers, plant protection against diseases and pests, seed germination. | 3 |
T-W-3 | Reaction of animal organisms to nanoparticles. Accumulation of nanoparticles in the environment and their impact on soil. | 2 |
T-W-4 | Plant reaction to nanoparticles. Toxicity of nanoparticles in relation to plants, biochemical markers of stress reactions in plants, as a result of the action of nanoparticles. Methods of determining appropriate concentrations of nanoparticles and exposure time in inducing stress in plants. | 2 |
T-W-5 | The use of silver and gold nanoparticles to induce somatic and genetic mutations in in vitro cultures + application in gene transfer. The influence of silver and gold nanoparticles on phenotypic and genetic changes in plants. | 2 |
T-W-6 | Influence of nanoparticles on the fight against microorganisms. The use of silver and gold nanoparticles in the process of plant disinfection and in limiting the development of infections in in vitro cultures. | 2 |
T-W-7 | The use of nanoparticles in the production of metabolites in in vitro cultures. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in lectures | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Lecture |
M-4 | Demonstration |
M-5 | Student's presentation |
M-6 | Discussion |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji związanych z tematyką przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D15_W01 Defines and determines the role of nanoparticles in biotechnology. Characterizes the types of nanoparticles. Can describe the types of phenotypic and genotypic changes caused by the action of nanoparticles. He can indicate the positive and negative impact of nanoparticles on plants. | BTap_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-6 | M-3, M-6 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D15_U01 Know and understand the mechanisms of action of nanoparticles on phenotypic and genotypic changes in plants. Be able to select and apply nanoparticule in selected biotechnological techniques. | BTap_2A_U05 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4 | M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D15_K01 understands the need to continuously expand knowledge and improve skills in order to apply and use the latest research techniques in his/her own or collaborative projects | BTap_2A_K02 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D15_W01 Defines and determines the role of nanoparticles in biotechnology. Characterizes the types of nanoparticles. Can describe the types of phenotypic and genotypic changes caused by the action of nanoparticles. He can indicate the positive and negative impact of nanoparticles on plants. | 2,0 | |
3,0 | The student has a basic knowledge of the definition and methods of applying nanoparticles in plant breeding. He has a basic understanding of the types of nanoparticles, the basic knowledge of the types of changes caused by nanoparticles and the basic knowledge of the positive and negative impact of nanoparticles on plants. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D15_U01 Know and understand the mechanisms of action of nanoparticles on phenotypic and genotypic changes in plants. Be able to select and apply nanoparticule in selected biotechnological techniques. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to describe the effects of nanoparticles on plants at a basic level. The student is able to select and apply selected biotechnological techniques to induce changes caused by nanoparticles. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTap_2A_BTA-S2-D15_K01 understands the need to continuously expand knowledge and improve skills in order to apply and use the latest research techniques in his/her own or collaborative projects | 2,0 | |
3,0 | The student understands at a basic level the need for continuous education and expanding knowledge and improving skills in order to apply and use the latest techniques and research methods in projects carried out by himself or in cooperation. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sunil K. Deshmukh, Nanotechnology in Agriculture and Environmental Science, CRC Press, 2023, 1
- Deepak G. Panpatte · Yogeshvari K. Jhala, Nanotechnology for Agriculture: Crop Production & Protection, Springer Nature, Singapore, 2019
Literatura dodatkowa
- Ram Prasad, Plant Nanobionics, Springer Nature, Singapore, 2019, Volume 2, Approaches in Nanoparticles, Biosynthesis, and Toxicity