Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Ogólna uprawa roli i roślin 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogólna uprawa roli i roślin 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje dotyczące gleboznawstwa, systematyki roślin oraz chemii mineralnego żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych. |
C-2 | Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych. |
C-3 | Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych. |
C-4 | Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin zbożowych. | 2 |
T-A-2 | Znaczenie gospodarcze, podział i hcarakterystyka przyrodnicz - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin okopowych. | 2 |
T-A-3 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechnki roślin przemysłowych. | 2 |
T-A-4 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podsatwy agrotechniki roślin bobowatych. | 3 |
T-A-5 | Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania. | 2 |
T-A-6 | Charakterystyka ważniejszych herbicydów stosowanych w produkcji roślinnej. Sposoby ich stosowania. | 2 |
T-A-7 | Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ czynników abiotycznych na produkcję roślinną. | 5 |
T-W-2 | Wpływ czynników biotycznych na produkcję roślinną. | 5 |
T-W-3 | Wpływ czynników antropogenicznych (nawożenie, nawadnianie, zmianowanie, uprawa roli) na produkcję roślinną. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 13 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 28 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące |
M-3 | Metody problemowe - dyskusja problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C02_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji ogrodniczej i rolniczej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew, sadzenie, pielęgnowanie roślin oraz zmianowanie i płodozmiany. | UWW_1A_W13, UWW_1A_W08, UWW_1A_W09, UWW_1A_W12 | — | — | C-4, C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C02_U01 Student posiada umiejętności analizy potrzeb pokarmowych roślin ogrodniczych w zróżnicowanych warunkach siedliska. Student posiada umiejetność zaplanowania prawidłowej technologii uprawy roślin ogrodniczych. | UWW_1A_U09, UWW_1A_U06 | — | — | C-4, C-2, C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-A-6, T-W-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
UWW_1A_C02_U02 Student posiada umiejętność układania zmianowań w uprawie roślin ogrodniczych. | UWW_1A_U02, UWW_1A_U05 | — | — | C-4, C-2, C-3 | T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-1, T-W-2, T-A-4, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C02_K01 Student ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcja roślinną | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K05 | — | — | C-4, C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-A-6, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C02_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji ogrodniczej i rolniczej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew, sadzenie, pielęgnowanie roślin oraz zmianowanie i płodozmiany. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zna znaczenie gospodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C02_U01 Student posiada umiejętności analizy potrzeb pokarmowych roślin ogrodniczych w zróżnicowanych warunkach siedliska. Student posiada umiejetność zaplanowania prawidłowej technologii uprawy roślin ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność oceny potrzeb pokarmowych roślin ogrodniczych. Częściowo potrafi zaplanować technologię uprawy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C02_U02 Student posiada umiejętność układania zmianowań w uprawie roślin ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady układania zmianowań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C02_K01 Student ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcja roślinną | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym ma świadomość skutków związanych z produkcją rolniczą | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karczmarczyk S. (red.) Agrotechnika roślin uprawnych. wyd. AR Szczecin, Agrotechnika roślin uprawnych., AKademia Rolnicza, Szczecin, 2005
- Karczmarczyk S. (red.), Podstawy Produkcji Roślinnej, Akademia Rolnicza n, Szczecin, 1997, ISbN 83-86521-39-2
- Andrzej Kotecki, Uprawa roślin, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław, 2020, 1
Literatura dodatkowa
- M. Błażewicz-Woźniak, T. Kęsik, M.Konopiński, Uprawa roli i roślin z elementami herbologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014