Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia wina:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia wina | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Romanowska-Osuch <Agnieszka.Romanowska-Osuch@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość chemii, biochemii i matematyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o składzie chemicznym wina, o budowie poszczególnych związków chemicznych wchodzących w skład wina i przemianach chemicznych z ich udziałem, o proporcjach poszczególnych składników w różnych typach win. Umiejętność wnioskowania o klasyfikacji i potencjalnych właściwościach sensorycznych win na podstawie wiedzy o stosunkach ilościowych poszczególnych składników w konkretnym produkcie. Samodzielne prowadzenie oznaczeń wybranych składników win znormalizowanymi metodami. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Skład chemiczny wina – makro i mikroelementy, cukry, kwasy, białka i ich rola w procesie fermentacji i znaczenie dla właściwości fizyko-chemicznych wina | 2 |
T-A-2 | Alkohol etylowy – proces fermentacji alkoholowej z udziałem drożdży i jego znaczenie dla właściwości wina. Biochemia fermentacji alkoholowej i dróg metabolicznych drożdży. | 2 |
T-A-3 | Produkty uboczne fermentacji alkoholowej. Kwasy – rodzaje, przemiany w tym kwas octowy - rola i znaczenie dla wina. | 2 |
T-A-4 | Fermentacja jabłkowo-mlekowa. Cukier i cukier resztkowy – w owocach i winie, przemiany w procesie winifikacji i klasyfikacja win. | 2 |
T-A-5 | Stabilizacja i dojrzewanie wina - zmiany składu chemicznego; kwas winowy, wodorowinian potasu, winian wapnia, białka, taniny. Wykorzystanie SO2 w wytwarzaniu wina i metody uzupełniające efekt SO2. Substancje koloidalne a klarowność wina. | 2 |
T-A-6 | Zjawiska chemiczne zachodzące podczas dojrzewania win (wina czerwone i białe, szampan i wina musujące). Dojrzewanie win czerwonych w beczkach i butelkach. Chemiczna natura nieprawidłowości w produkcji wina. Substancje dodatkowe stosowane w produkcji win. | 2 |
T-A-7 | Aromaty wina –związki odpowiedzialne za bukiet wina (estry, etery, alkohole wyższe i izomeryczne, aldehydy, ketony, terpeny, itp.) na przykładach wybranych odmian win. | 2 |
T-A-8 | Polifenole – grupy związków polifenolowych, ilości w zależności od typu wina i odmiany winogron, znaczenie dla wina, zmiany związków w trakcie procesu produkcji i przechowywania, w tym dojrzewania owoców, maceracji, fermentacji i dojrzewania wina. | 2 |
T-A-9 | Pakowanie i przechowywanie wina, zbiorniki i opakowania jednostkowe; zamknięcie (korek, elastomery, aluminium); butelkowanie, przenikanie, barierowość i migracja; konserwacja i oznakowanie. | 2 |
T-A-10 | Analiza podstawowa i kontrola jakości wina w świetle obowiązujących przepisów oraz dobrych praktyk laboratoryjnych | 2 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiar kwasowości win | 3 |
T-L-2 | Oznaczanie alkoholu etylowego i innych wybranych substancji organicznych | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie jakościowe i ilościowe cukrów w tym cukrów redukujących | 3 |
T-L-4 | Barwa i zawartość polifenoli – zastosowanie techniki UV-VIS | 3 |
T-L-5 | Co decyduje o zapachu i smaku wina | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chcarakterystyka głównych związków chemicznych występujących w winie | 5 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-A-3 | Samodzielne powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu | 8 |
A-A-4 | konsultacje | 2 |
35 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie do zajęć | 8 |
A-L-3 | Uzupełnianie wiedzy, powtarzanie i przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-L-4 | konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C13_W01 Nabycie wiedzy o składzie chemicznym wina, o budowie poszczególnych związków chemicznych wchodzących w skład wina i przemianach chemicznych z ich udziałem, o proporcjach poszczególnych składników w różnych typach win | UWW_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C13_U01 Umiejętność wnioskowania o klasyfikacji i potencjalnych właściwościach sensorycznych win na podstawie wiedzy o stosunkach ilościowych poszczególnych składników w konkretnym produkcie. Samodzielne prowadzenie oznaczeń wybranych składników win znormalizowanymi metodami. | UWW_1A_U13 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C13_K01 Student jest świadomy znaczenia wiedzy o składzie chemicznym wina, o budowie poszczególnych związków chemicznych wchodzących w skład wina i przemianach chemicznych z ich udziałem, o proporcjach poszczególnych składników w różnych typach win. | UWW_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-7, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C13_W01 Nabycie wiedzy o składzie chemicznym wina, o budowie poszczególnych związków chemicznych wchodzących w skład wina i przemianach chemicznych z ich udziałem, o proporcjach poszczególnych składników w różnych typach win | 2,0 | |
3,0 | minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C13_U01 Umiejętność wnioskowania o klasyfikacji i potencjalnych właściwościach sensorycznych win na podstawie wiedzy o stosunkach ilościowych poszczególnych składników w konkretnym produkcie. Samodzielne prowadzenie oznaczeń wybranych składników win znormalizowanymi metodami. | 2,0 | |
3,0 | Opracowane sprawozdania z ćwiczen bez większych błędów, minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C13_K01 Student jest świadomy znaczenia wiedzy o składzie chemicznym wina, o budowie poszczególnych związków chemicznych wchodzących w skład wina i przemianach chemicznych z ich udziałem, o proporcjach poszczególnych składników w różnych typach win. | 2,0 | |
3,0 | Opracowane sprawozdania z ćwiczen bez większych błędów, minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Montignac, Magia Wina, Artvitae, 2005
- R. Zienkiewicz, Sztuka Wina, Almapress, 1996
- Wino, Tandem Verlag GmbH, 2008
Literatura dodatkowa
- The Wine Appreciation Guild, Wine Appreciation Guild, 2010, 3rd Edition
- Linskens, H. F. and Jackson, J. F, Wine Analysis, Springer-Verlag, 1988
- M. Baldy, The University Wine Course, 2011, 3 edycja
- Ronald S. Jackson, Wine Science: Principles and Applications, Elsevier, 2014