Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Zabezpieczenia przeciwerozyjne w winnicach i sadach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zabezpieczenia przeciwerozyjne w winnicach i sadach | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Teodor Kitczak <Teodor.Kitczak@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy informacje o środowisku, jego elementach i powiązaniach między nimi. |
W-2 | Gleboznawstwo - właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleb kształtujące ich żyzność i urodzajność oraz odporność na procesy degradacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z przyczynami i formami degradacji gruntów powodowanej ruchami masowymi, w tym procesami erozyjnymi, oraz ich niekorzystnym wpływem na środowisko. |
C-2 | Nabycie umiejętności zaplanowania ochrony gruntów w terenach urzeźbionych, w tym przez zabiegi agrotechniczne oraz techniczną i biologiczną stabilizację zboczy. |
C-3 | Uświadomienie konieczności ochrony gruntów urzeźbionych w aspekcie ochrony całego środowiska oraz uzyskiwania wysokiej ilości i jakości plonów roślin uprawnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady zagospodarowania sadowniczego gruntów narożnych na erozję i ruchy masowe w Polsce i na świecie | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przyczyny i formy ruchów masowych, w tym erozyjnych, oraz ich niekorzystny wpływ na środowisko. Czynniki naturalne i antropogeniczne mające wpływ na rozwój procesów erozyjnych | 6 |
T-W-2 | Formy zabiegów przeciwerozyjnych, w tym techniczna i biologiczna stabilizacja zboczy (zadarnienie, zakrzaczenie i zadrzewianie). Wpływ roślinności zielnej i trwałej na stabilizację gruntów, ochronę gleb, wód i powietrza oraz estetykę krajobrazu | 6 |
T-W-3 | Rola sadów i winnic w ograniczaniu degradacji gruntów i ekosystemów (erozja wodna, erozja wietrzna, hamowanie migracji składników pokarmowych i substancji toksycznych) | 8 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i zaliczenia | 8 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje przedmiotowe i studiowanie literatury specjalistycznej | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora. |
M-2 | Metoda problemowa (dyskusja dydaktyczna). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny formujące z kolokwiów cząstkowych, przeprowadzanych w trakcie trwania zajęć, oraz oceny za aktywność. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Oceny podsumowujące przeprowadzane w formie pisemnej w końcowej fazie wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O07-1_W01 Student nabywa wiedzę z zakresu ochrony gleb i gruntów przed degradacją, w tym przede wszystkim w wyniku ruchów masowych i procesów erozyjnych | UWW_1A_W08, UWW_1A_W15 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O07-1_U01 Student potrafi uzasadnić potrzebę ochrony gleb i gruntów w terenach urzeźbionych. Posiada umiejętność zaplanowania obudowy biologicznej zboczy z wykorzystaniem roślinności zielnej i trwałej, w tym gartunków sadowniczych | UWW_1A_U02, UWW_1A_U13 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O07-1_K01 Student ma świadomość zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością całego środowiska | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O07-1_W01 Student nabywa wiedzę z zakresu ochrony gleb i gruntów przed degradacją, w tym przede wszystkim w wyniku ruchów masowych i procesów erozyjnych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O07-1_U01 Student potrafi uzasadnić potrzebę ochrony gleb i gruntów w terenach urzeźbionych. Posiada umiejętność zaplanowania obudowy biologicznej zboczy z wykorzystaniem roślinności zielnej i trwałej, w tym gartunków sadowniczych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O07-1_K01 Student ma świadomość zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością całego środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczne kompetencje w zakresie przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karczewska Anna, Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2012, Wydanie II.
Literatura dodatkowa
- Żarska Barbara, Ochrona krajobrazu, Wydawnictwo SGGW w Warszawie, Warszawa, 2011, Wydanie IV zmienione.