Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Chłodnictwo i przechowalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chłodnictwo i przechowalnictwo
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna
W-2Fizyka
W-3Biologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod utrwalania i przechowywania żywności oraz procesów zachodzacych podczas jej chłodniczego i zamrażalniczego składowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń.2
T-L-2Technologia schładzania surowca lodem.2
T-L-3Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów.2
T-L-4Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych.2
T-L-5Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach.2
T-L-6Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców.2
T-L-7Wpływ metody rozmrażania na zmiany masy surowców mięsnych.2
T-L-8Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców.2
T-L-9Ćwiczenie zaliczeniowe2
18
wykłady
T-W-1Definicja i cele przechowalnictwa żywności. Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych. Podział i charakterystyka metod utrwalania żywności. Klasyfikacja zmian zachodzących w żywności w czasie przechowywania.2
T-W-2Podstawowe procesy technologii chłodniczej tj. chłodzenie, podmrażanie, zamrażanie, odchładzanie i rozmrażanie. Wpływ niskich temperatur na mikroorganizmy. Podstawowe pojęcia z zakresu ruchu ciepła.1
T-W-3Metody chłodzenie żywności. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość chłodzenia.2
T-W-4Metody zamrażania żywności. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość zamrażania.2
T-W-5Przechowalnictwo produktów roślinnych. Przechowalnictwo produktów zwierzęcych. Temperatura a prędkość procesów biochemicznych.2
T-W-6Technologia i technika odchładzania i rozmrażania.2
T-W-7Jakość produktów mrożonych. Klasyfikacja i charakterystyka zmian występujących podczas zamrażalniczego przechowywania żywności.3
T-W-8Przechowalnictwo produktów nieutrwalonych. Podział produktów pod względem wrażliwości na szybkość zamrażania.2
T-W-9Wpływ szybkości zamrażania i rozmrażania na wyciek rozmrażalniczy.1
T-W-10Nowoczesne metody zamrażania i rozmrażania żywności.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć12
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych18
A-L-4Konsultacje z nauczycielem akademickim2
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Konsultacje z nauczycielem akademickim2
A-W-5Przygotowanie sprawozdań, konspektów oraz prezentacji6
A-W-6Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D10tiz_W02
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego. Zna i rozumie warunki przechowywania surowców, półproduktów i produktów spożywczych.
TZZ_1A_W03C-1T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D10tiz_U03
Potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U01C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D10tiz_K03
Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K04C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D10tiz_W02
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego. Zna i rozumie warunki przechowywania surowców, półproduktów i produktów spożywczych.
2,0Student nie zna i nie rozumie większości procesów zachodzących podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności. Osiągnął wiedzę w stopniu mniejszym niż 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. Zna i rozumie większość procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym większość procesów zachodzacych w trakcie chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalanictwa żywności. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy zachodzące podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania. Umie je porównać.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. Bardzo dobrze zna i rozumie procesy zachodzace podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności.
5,0Student w 90 - 100% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. W stopniu zaawansowanym zna i rozumie procesy zachodzace podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D10tiz_U03
Potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wyciągać właściwych wniosków na podstawie zgromadzonych informacji. Nie potrafi w praktyce wykorzystać zdobytej wiedzy.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wyszukiwać, analizować i zinterpretować informacje. Potrafi w dostatecznym stopniu wyciągać wnioski.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności tj. potrafi w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować i zinterpretować informacje. Potrafi wyciągać właściwe wniosków.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności tj. potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować informacje. Potrafi w dobrym stopniu wyciągać wnioski.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności tj. potrafi dobrze wyszukiwać, rozumieć i analizować problem. Potrafi dobrze interpretowania informacje i wyciągać właściwe wnioski.
5,0Student osiągnął 95 - 100% umiejętności tj. bardzo dobrze potrafi wyszukiwać, analizować problem, zinterpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D10tiz_K03
Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
3,5Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jego postępowanie wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia.
4,0Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia.
4,5Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jego postępowanie wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia.
5,0Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jego postępowanie wskazuje na 95 - 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia.

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
  2. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
  2. M. Shafiur Rahman (editor), Handbook of Food Preservation, Second Edition, CRC Press, Taylor & Francis Group, Londyn, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń.2
T-L-2Technologia schładzania surowca lodem.2
T-L-3Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów.2
T-L-4Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych.2
T-L-5Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach.2
T-L-6Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców.2
T-L-7Wpływ metody rozmrażania na zmiany masy surowców mięsnych.2
T-L-8Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców.2
T-L-9Ćwiczenie zaliczeniowe2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja i cele przechowalnictwa żywności. Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych. Podział i charakterystyka metod utrwalania żywności. Klasyfikacja zmian zachodzących w żywności w czasie przechowywania.2
T-W-2Podstawowe procesy technologii chłodniczej tj. chłodzenie, podmrażanie, zamrażanie, odchładzanie i rozmrażanie. Wpływ niskich temperatur na mikroorganizmy. Podstawowe pojęcia z zakresu ruchu ciepła.1
T-W-3Metody chłodzenie żywności. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość chłodzenia.2
T-W-4Metody zamrażania żywności. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość zamrażania.2
T-W-5Przechowalnictwo produktów roślinnych. Przechowalnictwo produktów zwierzęcych. Temperatura a prędkość procesów biochemicznych.2
T-W-6Technologia i technika odchładzania i rozmrażania.2
T-W-7Jakość produktów mrożonych. Klasyfikacja i charakterystyka zmian występujących podczas zamrażalniczego przechowywania żywności.3
T-W-8Przechowalnictwo produktów nieutrwalonych. Podział produktów pod względem wrażliwości na szybkość zamrażania.2
T-W-9Wpływ szybkości zamrażania i rozmrażania na wyciek rozmrażalniczy.1
T-W-10Nowoczesne metody zamrażania i rozmrażania żywności.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć12
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych18
A-L-4Konsultacje z nauczycielem akademickim2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu12
A-W-4Konsultacje z nauczycielem akademickim2
A-W-5Przygotowanie sprawozdań, konspektów oraz prezentacji6
A-W-6Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D10tiz_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego. Zna i rozumie warunki przechowywania surowców, półproduktów i produktów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod utrwalania i przechowywania żywności oraz procesów zachodzacych podczas jej chłodniczego i zamrażalniczego składowania.
Treści programoweT-W-6Technologia i technika odchładzania i rozmrażania.
T-W-8Przechowalnictwo produktów nieutrwalonych. Podział produktów pod względem wrażliwości na szybkość zamrażania.
T-W-7Jakość produktów mrożonych. Klasyfikacja i charakterystyka zmian występujących podczas zamrażalniczego przechowywania żywności.
T-W-9Wpływ szybkości zamrażania i rozmrażania na wyciek rozmrażalniczy.
T-W-1Definicja i cele przechowalnictwa żywności. Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych. Podział i charakterystyka metod utrwalania żywności. Klasyfikacja zmian zachodzących w żywności w czasie przechowywania.
T-W-3Metody chłodzenie żywności. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość chłodzenia.
T-W-4Metody zamrażania żywności. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość zamrażania.
T-W-10Nowoczesne metody zamrażania i rozmrażania żywności.
T-W-5Przechowalnictwo produktów roślinnych. Przechowalnictwo produktów zwierzęcych. Temperatura a prędkość procesów biochemicznych.
T-W-2Podstawowe procesy technologii chłodniczej tj. chłodzenie, podmrażanie, zamrażanie, odchładzanie i rozmrażanie. Wpływ niskich temperatur na mikroorganizmy. Podstawowe pojęcia z zakresu ruchu ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie większości procesów zachodzących podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności. Osiągnął wiedzę w stopniu mniejszym niż 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. Zna i rozumie większość procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym większość procesów zachodzacych w trakcie chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalanictwa żywności. Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy zachodzące podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania. Umie je porównać.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. Bardzo dobrze zna i rozumie procesy zachodzace podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności.
5,0Student w 90 - 100% osiągnął wiedzę z zakresu przechowalnictwa żywności. W stopniu zaawansowanym zna i rozumie procesy zachodzace podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D10tiz_U03Potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacje pochodzące z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod utrwalania i przechowywania żywności oraz procesów zachodzacych podczas jej chłodniczego i zamrażalniczego składowania.
Treści programoweT-L-4Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych.
T-L-5Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach.
T-L-6Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców.
T-L-7Wpływ metody rozmrażania na zmiany masy surowców mięsnych.
T-L-8Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców.
T-L-9Ćwiczenie zaliczeniowe
T-L-2Technologia schładzania surowca lodem.
T-L-3Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wyciągać właściwych wniosków na podstawie zgromadzonych informacji. Nie potrafi w praktyce wykorzystać zdobytej wiedzy.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wyszukiwać, analizować i zinterpretować informacje. Potrafi w dostatecznym stopniu wyciągać wnioski.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności tj. potrafi w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować i zinterpretować informacje. Potrafi wyciągać właściwe wniosków.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności tj. potrafi wyszukiwać, analizować i interpretować informacje. Potrafi w dobrym stopniu wyciągać wnioski.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności tj. potrafi dobrze wyszukiwać, rozumieć i analizować problem. Potrafi dobrze interpretowania informacje i wyciągać właściwe wnioski.
5,0Student osiągnął 95 - 100% umiejętności tj. bardzo dobrze potrafi wyszukiwać, analizować problem, zinterpretować informacje i wyciągać właściwe wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D10tiz_K03Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jest gotów do wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod utrwalania i przechowywania żywności oraz procesów zachodzacych podczas jej chłodniczego i zamrażalniczego składowania.
Treści programoweT-L-4Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych.
T-L-5Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach.
T-L-6Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców.
T-L-7Wpływ metody rozmrażania na zmiany masy surowców mięsnych.
T-L-8Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców.
T-L-9Ćwiczenie zaliczeniowe
T-L-2Technologia schładzania surowca lodem.
T-L-3Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów.
T-W-6Technologia i technika odchładzania i rozmrażania.
T-W-8Przechowalnictwo produktów nieutrwalonych. Podział produktów pod względem wrażliwości na szybkość zamrażania.
T-W-7Jakość produktów mrożonych. Klasyfikacja i charakterystyka zmian występujących podczas zamrażalniczego przechowywania żywności.
T-W-9Wpływ szybkości zamrażania i rozmrażania na wyciek rozmrażalniczy.
T-W-1Definicja i cele przechowalnictwa żywności. Podział produktów ze względu na poziom przejawów życiowych. Podział i charakterystyka metod utrwalania żywności. Klasyfikacja zmian zachodzących w żywności w czasie przechowywania.
T-W-3Metody chłodzenie żywności. Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość chłodzenia.
T-W-4Metody zamrażania żywności. Zasady i sposoby zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Szybkość zamrażania.
T-W-10Nowoczesne metody zamrażania i rozmrażania żywności.
T-W-5Przechowalnictwo produktów roślinnych. Przechowalnictwo produktów zwierzęcych. Temperatura a prędkość procesów biochemicznych.
T-W-2Podstawowe procesy technologii chłodniczej tj. chłodzenie, podmrażanie, zamrażanie, odchładzanie i rozmrażanie. Wpływ niskich temperatur na mikroorganizmy. Podstawowe pojęcia z zakresu ruchu ciepła.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
3,5Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jego postępowanie wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia.
4,0Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Jego postępowanie wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia.
4,5Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jego postępowanie wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia.
5,0Student jest gotów do ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia. Jego postępowanie wskazuje na 95 - 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia.