Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Ekologia i ochrona środowiska, Higiena i toksykologia żywności, Biochemia, Podstawy żywienia człowieka, Technologie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności1
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu6
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta1
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
9
wykłady
T-W-1Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie1
T-W-2Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.1
T-W-3Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta.2
T-W-4Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.2
T-W-5Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny.4
T-W-6Zaliczenie wykładów2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Konsultacje1
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej5
A-L-4Przygotowanie teoretyczne do zajęć i do zaliczenia10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Studiowanie literatury naukowej związanej z tematyka zajęć i przygotowanie do zaliczenia12
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-2_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, zasady projektowania monitoringu bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej. Rozumie toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności
TZZ_1A_W07C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-2_U01
Student potrafi planować i wykonać badania w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Potrafi wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności
TZZ_1A_U05C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO2-2_K01
Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów toksykologicznych oraz do popularyzacji zdobytej wiedzy
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K05C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-2_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, zasady projektowania monitoringu bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej. Rozumie toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-2_U01
Student potrafi planować i wykonać badania w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Potrafi wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO2-2_K01
Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów toksykologicznych oraz do popularyzacji zdobytej wiedzy
2,0
3,0Student posiada ograniczone kompetencje, ale potrafi wykorzystać tylko podstawowe narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2017
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
  4. Kołożyn-Krajewska D, Sikora T, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności. Teoria i praktyka., C.H. Beck, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
  2. Food Additives and Contaminants, Czasopismo

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności1
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu6
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta1
T-L-4Zaliczenie ćwiczeń1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie1
T-W-2Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.1
T-W-3Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta.2
T-W-4Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.2
T-W-5Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny.4
T-W-6Zaliczenie wykładów2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Konsultacje1
A-L-3Przygotowanie pracy kontrolnej5
A-L-4Przygotowanie teoretyczne do zajęć i do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Studiowanie literatury naukowej związanej z tematyka zajęć i przygotowanie do zaliczenia12
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-2_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, zasady projektowania monitoringu bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej. Rozumie toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-W-3Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta.
T-W-5Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny.
T-W-1Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie
T-W-2Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-4Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-2_U01Student potrafi planować i wykonać badania w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Potrafi wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności, w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-W-3Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta.
T-W-5Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny.
T-W-1Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie
T-W-2Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-4Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO2-2_K01Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów toksykologicznych oraz do popularyzacji zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
T-W-3Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta.
T-W-5Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny.
T-W-1Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie
T-W-2Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-4Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczone kompetencje, ale potrafi wykorzystać tylko podstawowe narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,5
4,0
4,5
5,0