Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w chłodnictwie i przechowalnictwie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w chłodnictwie i przechowalnictwie żywności
Specjalność technologia i biotechnologia żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,50egzamin
laboratoriaL1 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chłodnictwo żywności Przechowalnictwo żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami utrwalania żywności. Przekazanie pogłębionej wiedzy o roli krioprotektantów i antyoksydantów w przechowalnictwie żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego3
T-L-2Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących4
T-L-3Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania4
T-L-4Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne4
T-L-5Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania4
T-L-6Ocena stabilności układów emulsyjnych4
T-L-7Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność)4
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń3
30
wykłady
T-W-1Liofilizacja i jej zastosowanie w technologii żywności.3
T-W-2Technologia zimnej plazmy.4
T-W-3Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności.3
T-W-4Wykorzystanie ozonowania w przechowalnictwie żywności.5
T-W-5Krioprotektanty - zastosowanie w chłodniczym utrwalaniu żywności.2
T-W-6Metody kriokonserwacji a technika witryfikacji.3
T-W-7Techniki kriogenicznego chłodzenia i zamrażania w przemyśle spożywczym.3
T-W-8Aktywność antyoksydantów w surowcach przechowywanych w warunkach zamrażalniczych.3
T-W-9Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia7
37
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Egzamin2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena podsumowująca: egzamin ustny
S-4Ocena podsumowująca: opracowanie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-21tibz_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowoczesne metody stosowane w przechowalnictwie żywności. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady stosowania krioprotektantów oraz przeciwutleniaczy w przemyśle spożywczym.
TZZ_2A_W10, TZZ_2A_W11C-1T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-21tibz_U01
Potrafi dokonać przeglądu informacji z dostępnych źródeł. Potrafi w pogłębionym stopniu analizować, interpretować i prezentowac pozyskane informacje. Potrafi dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia.
TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U01C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-5M-2, M-1S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_PO1-21tibz_K01
Student jest gotów do odpowiedzialnego indywidualnego i zespołowego realizowania zadań w oparciu o posiadaną wiedzę jak i umiejętność oceny rozwiązania. Jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K03C-1T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-5M-2, M-1S-4, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-21tibz_W01
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowoczesne metody stosowane w przechowalnictwie żywności. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady stosowania krioprotektantów oraz przeciwutleniaczy w przemyśle spożywczym.
2,0Student nie zna nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności. Nie zna i nie rozumie zasad stosowania krioprotektantów oraz przeciwutleniaczy w przemyśle spożywczym.
3,0Student w 60% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym.
3,5Student w 70% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym.
4,0Student w 80% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym.
4,5Student w 90% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym.
5,0Student w 95 - 100% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-21tibz_U01
Potrafi dokonać przeglądu informacji z dostępnych źródeł. Potrafi w pogłębionym stopniu analizować, interpretować i prezentowac pozyskane informacje. Potrafi dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia.
2,0Student nie potrafi dokonać przeglądu informacji z dostępnych źródeł. Nie potrafi dobrać oraz zastosować właściwych metod i narzędzi.
3,0Student osiągnął 60% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji. Potrafi dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacj oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi.
5,0Student osiągnął 95 - 100% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_PO1-21tibz_K01
Student jest gotów do odpowiedzialnego indywidualnego i zespołowego realizowania zadań w oparciu o posiadaną wiedzę jak i umiejętność oceny rozwiązania. Jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie jest gotów do odpowiedzialnego indywidualnego i/lub zespołowego realizowania powierzonych zadań. Nie jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Sposób postępowania studenta wskazuje na 60% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Sposób postępowania studenta wskazuje na 70% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Sposób postępowania studenta wskazuje na 80% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Sposób postępowania studenta wskazuje na 90% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Sposób postępowania studenta wskazuje na 95 - 100% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy.

Literatura podstawowa

  1. Gaziński B., Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport., Wyd. Systherm. Poznań., Poznań, 2003
  2. Dariusz Butrymowicz, Piotr Baj, Kamil Śmierciew, Jerzy Gagan, Technika Chłodnicza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski., Rzeszów, 2008
  2. Chłodnictwo
  3. Refrigeration

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego3
T-L-2Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących4
T-L-3Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania4
T-L-4Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne4
T-L-5Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania4
T-L-6Ocena stabilności układów emulsyjnych4
T-L-7Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność)4
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Liofilizacja i jej zastosowanie w technologii żywności.3
T-W-2Technologia zimnej plazmy.4
T-W-3Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności.3
T-W-4Wykorzystanie ozonowania w przechowalnictwie żywności.5
T-W-5Krioprotektanty - zastosowanie w chłodniczym utrwalaniu żywności.2
T-W-6Metody kriokonserwacji a technika witryfikacji.3
T-W-7Techniki kriogenicznego chłodzenia i zamrażania w przemyśle spożywczym.3
T-W-8Aktywność antyoksydantów w surowcach przechowywanych w warunkach zamrażalniczych.3
T-W-9Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach30
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia7
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu6
A-W-3Egzamin2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-21tibz_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowoczesne metody stosowane w przechowalnictwie żywności. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady stosowania krioprotektantów oraz przeciwutleniaczy w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W10Zna i rozumie w pogłębionym stopniu nowe metody przetwarzania stosowane w technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
TZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami utrwalania żywności. Przekazanie pogłębionej wiedzy o roli krioprotektantów i antyoksydantów w przechowalnictwie żywności.
Treści programoweT-W-9Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności.
T-W-3Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności.
T-W-4Wykorzystanie ozonowania w przechowalnictwie żywności.
T-W-5Krioprotektanty - zastosowanie w chłodniczym utrwalaniu żywności.
T-W-6Metody kriokonserwacji a technika witryfikacji.
T-W-8Aktywność antyoksydantów w surowcach przechowywanych w warunkach zamrażalniczych.
T-W-2Technologia zimnej plazmy.
T-W-7Techniki kriogenicznego chłodzenia i zamrażania w przemyśle spożywczym.
T-W-1Liofilizacja i jej zastosowanie w technologii żywności.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: opracowanie projektu
S-1Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności. Nie zna i nie rozumie zasad stosowania krioprotektantów oraz przeciwutleniaczy w przemyśle spożywczym.
3,0Student w 60% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym.
3,5Student w 70% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym.
4,0Student w 80% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym.
4,5Student w 90% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym.
5,0Student w 95 - 100% osiągnął pogłębioną wiedzę z zakresu nowoczesnych metod utrwalania i przechowywania żywności oraz zastosowania krioprotektantów i substancji przeciwutleniających w przemyśle spożywczym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-21tibz_U01Potrafi dokonać przeglądu informacji z dostępnych źródeł. Potrafi w pogłębionym stopniu analizować, interpretować i prezentowac pozyskane informacje. Potrafi dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U15Potrafi w praktyce wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowywania metod uszlachetniania produktów spożywczych.
TZZ_2A_U01Potrafi, w oparciu o krytyczną analizę literatury, rozwiązywać złożone nietypowe problemy technologiczne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami utrwalania żywności. Przekazanie pogłębionej wiedzy o roli krioprotektantów i antyoksydantów w przechowalnictwie żywności.
Treści programoweT-L-3Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania
T-L-4Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne
T-L-2Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących
T-L-7Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność)
T-L-6Ocena stabilności układów emulsyjnych
T-L-5Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: opracowanie projektu
S-1Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać przeglądu informacji z dostępnych źródeł. Nie potrafi dobrać oraz zastosować właściwych metod i narzędzi.
3,0Student osiągnął 60% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji. Potrafi dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi.
4,0Student osiągnął 80% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacj oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi.
5,0Student osiągnął 95 - 100% umiejętności polegających na dokonywaniu przeglądu informacji z dostępnych źródeł, analizowaniu, interpretowaniu i prezentowaniu w pogłebionym stopniu pozyskanych informacji oraz doborze i stosowaniu właściwych metody i narzędzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_PO1-21tibz_K01Student jest gotów do odpowiedzialnego indywidualnego i zespołowego realizowania zadań w oparciu o posiadaną wiedzę jak i umiejętność oceny rozwiązania. Jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z nowoczesnymi metodami utrwalania żywności. Przekazanie pogłębionej wiedzy o roli krioprotektantów i antyoksydantów w przechowalnictwie żywności.
Treści programoweT-W-9Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności.
T-W-3Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności.
T-W-4Wykorzystanie ozonowania w przechowalnictwie żywności.
T-W-5Krioprotektanty - zastosowanie w chłodniczym utrwalaniu żywności.
T-W-6Metody kriokonserwacji a technika witryfikacji.
T-W-8Aktywność antyoksydantów w surowcach przechowywanych w warunkach zamrażalniczych.
T-W-2Technologia zimnej plazmy.
T-W-7Techniki kriogenicznego chłodzenia i zamrażania w przemyśle spożywczym.
T-W-1Liofilizacja i jej zastosowanie w technologii żywności.
T-L-3Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania
T-L-4Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne
T-L-7Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność)
T-L-6Ocena stabilności układów emulsyjnych
T-L-5Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: opracowanie projektu
S-1Ocena formująca: kolokwium pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do odpowiedzialnego indywidualnego i/lub zespołowego realizowania powierzonych zadań. Nie jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Sposób postępowania studenta wskazuje na 60% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5Sposób postępowania studenta wskazuje na 70% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Sposób postępowania studenta wskazuje na 80% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy.
4,5Sposób postępowania studenta wskazuje na 90% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Sposób postępowania studenta wskazuje na 95 - 100% gotowość do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów a także działania w sposób przedsiębiorczy.