Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Przetwórstwo skorupiaków i mięczaków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwórstwo skorupiaków i mięczaków
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość wiedzy z zakresu systematyki ryb, chemii żywności, ogólnej technologii żywności oraz technologii rybnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Właściwe wykorzystanie wlaściwości fizyko-chemicznych w przetwórstwie oraz określanie przydatności technologicznej skorupiaków i mięczaków.
C-2Przekazanie umiejętności przetwarzania skorupiaków i mięczaków na produkty spożywcze oraz wykorzystanie różnych metod służących temu celowi.
C-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z przetwarzaniem jadalnych skorupiaków i mięczaków na żywność.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obróbka wstępna oraz oznaczanie wydajności części jadalnych skorupiaków i mięczaków.2
T-L-2Wpływ obróbki wstępnej na wartość technologiczną mięsa skorupiaków i mięczaków.2
T-L-3Wpływ chłodzenia i zamrażania na jakość i przydatność technologiczną skorupiaków i mięczaków2
T-L-4Obróbka cieplna skorupiaków i mięczaków - zmiany fizyczne i chemiczne.4
T-L-5Technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków.4
T-L-6Technologia wyrobow garmażeryjnych.2
T-L-7Technologia żywności przekąskowej z mięczaków i skorupiaków4
20
wykłady
T-W-1Charakterystyka i podział wybranych bezkręgowców jadalnych. Skorupiaki: krewetki, raki, homary, kraby, langusty. Mięczaki: kalmary, małże, ośmiornice, ślimaki.2
T-W-2Właściwości funkcjonalne skorupiaków jako surowców żywnościowych.1
T-W-3Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie skorupiaków i mięczaków.1
T-W-4Obrobka i wykorzystanie bezkręgowców wodnych1
T-W-5Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania skorupiaków i mięczaków.1
T-W-6Zagrożenia wynikające ze spożywania mięczaków i skorupiaków.1
T-W-7Technologia żywności przekąskowej z mięczaków i skorupiaków.1
T-W-8Technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków.1
T-W-9Technologia mrożonych przetworów ze skorupiaków i mięczaków1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych2
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach2
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium2
26
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury4
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu4
A-W-5Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 5-7 pytań obejmujących cały materiał
S-2Ocena formująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-4Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2tr_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie wykorzystania skorupiaków i mięczakiów w przemyśle rybnym. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy zachodzące w surowcu po jego pozyskaniu, jak również przed i po procesie przetwarzania. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady doboru odpowiednich procesów technologicznych w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości.
TZZ_2A_W12, TZZ_2A_W11C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-9M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2tr_U01
Student potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania jadalnych wodnych skorupiaków i mięczaków.
TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U13C-2, C-3T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-9M-2, M-1, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D2tr_K01
Student jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotów do odpowiedzialniego i samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotów do ciągłego nabywania wiedzy i pełnienia ról zawaodowych
TZZ_2A_K04C-3T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-9M-3, M-2, M-1, M-4S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2tr_W01
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie wykorzystania skorupiaków i mięczakiów w przemyśle rybnym. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy zachodzące w surowcu po jego pozyskaniu, jak również przed i po procesie przetwarzania. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady doboru odpowiednich procesów technologicznych w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości.
2,0Student nie potrafi rozpoznawać skorupiaków i mięczaków wodnych, nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej ani sposobu jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetwarzania surowca.
3,0Student potrafi rozpoznawać większość skorupiaków i mięczaków wodnych, dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej oraz sposoby jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć n iektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetwarzania surowca.
3,5Student rozpoznaje skorupiaki i mięczaki wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej oraz metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
4,0Student rozpoznaje skorupiaki i mięczaki wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
4,5Student rozpoznaje wszystkie skorupiaki i mięczaki wodne wykorzystywane w przemyśle spożywczym, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca i potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca.
5,0Student rozpoznaje wszystkie skorupiaki i mięczaki wodne wykorzystywane w przemyśle spożywczym, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2tr_U01
Student potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania jadalnych wodnych skorupiaków i mięczaków.
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D2tr_K01
Student jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotów do odpowiedzialniego i samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotów do ciągłego nabywania wiedzy i pełnienia ról zawaodowych
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.

Literatura podstawowa

  1. Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie, WNT, Warszawa, 2005
  2. Sikorski Z.E., Morskie surowce żywnościowe, WNT, Warszawa, 1992
  3. Kawka T., Dutkiewicz D., Maszyny do obróbki ryb i kalmarów, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1986
  4. Venugopal V. (Ed.), Seafood Processing. Adding Value Through Quick Freezing, Retortable Packaging, and Cook-Chilling, CRC Press Taylor & Francis Group, 6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300, Boca Raton, FL 33487-2742, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Ziemba Z., Podstawy cieplnego utrwalania żywności, WNT, Warszawa, 1993
  2. Persian journal of seafood science and technology, Karaj: Sohrab Moini, Iran, ISSN: 2423-5644

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obróbka wstępna oraz oznaczanie wydajności części jadalnych skorupiaków i mięczaków.2
T-L-2Wpływ obróbki wstępnej na wartość technologiczną mięsa skorupiaków i mięczaków.2
T-L-3Wpływ chłodzenia i zamrażania na jakość i przydatność technologiczną skorupiaków i mięczaków2
T-L-4Obróbka cieplna skorupiaków i mięczaków - zmiany fizyczne i chemiczne.4
T-L-5Technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków.4
T-L-6Technologia wyrobow garmażeryjnych.2
T-L-7Technologia żywności przekąskowej z mięczaków i skorupiaków4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i podział wybranych bezkręgowców jadalnych. Skorupiaki: krewetki, raki, homary, kraby, langusty. Mięczaki: kalmary, małże, ośmiornice, ślimaki.2
T-W-2Właściwości funkcjonalne skorupiaków jako surowców żywnościowych.1
T-W-3Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie skorupiaków i mięczaków.1
T-W-4Obrobka i wykorzystanie bezkręgowców wodnych1
T-W-5Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania skorupiaków i mięczaków.1
T-W-6Zagrożenia wynikające ze spożywania mięczaków i skorupiaków.1
T-W-7Technologia żywności przekąskowej z mięczaków i skorupiaków.1
T-W-8Technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków.1
T-W-9Technologia mrożonych przetworów ze skorupiaków i mięczaków1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych2
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń wykonanych na zajęciach2
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-3Studiowanie wskazanej na zajęciach literatury4
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu4
A-W-5Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tr_W01Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie wykorzystania skorupiaków i mięczakiów w przemyśle rybnym. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy zachodzące w surowcu po jego pozyskaniu, jak również przed i po procesie przetwarzania. Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady doboru odpowiednich procesów technologicznych w zależności od rodzaju surowca i jego właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W12Zna i rozumie w pogłębionym stopniu zasady projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W11Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wiedzę w zakresie innowacyjnych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Cel przedmiotuC-1Właściwe wykorzystanie wlaściwości fizyko-chemicznych w przetwórstwie oraz określanie przydatności technologicznej skorupiaków i mięczaków.
C-2Przekazanie umiejętności przetwarzania skorupiaków i mięczaków na produkty spożywcze oraz wykorzystanie różnych metod służących temu celowi.
C-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z przetwarzaniem jadalnych skorupiaków i mięczaków na żywność.
Treści programoweT-W-8Technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków.
T-W-6Zagrożenia wynikające ze spożywania mięczaków i skorupiaków.
T-W-3Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie skorupiaków i mięczaków.
T-W-2Właściwości funkcjonalne skorupiaków jako surowców żywnościowych.
T-W-1Charakterystyka i podział wybranych bezkręgowców jadalnych. Skorupiaki: krewetki, raki, homary, kraby, langusty. Mięczaki: kalmary, małże, ośmiornice, ślimaki.
T-W-7Technologia żywności przekąskowej z mięczaków i skorupiaków.
T-W-5Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania skorupiaków i mięczaków.
T-W-4Obrobka i wykorzystanie bezkręgowców wodnych
T-W-9Technologia mrożonych przetworów ze skorupiaków i mięczaków
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-4Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznawać skorupiaków i mięczaków wodnych, nie potrafi dobrać właściwego rodzaju obróbki wstępnej ani sposobu jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Nie potrafi wytłumaczyć podstawowych procesów zachodzących w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Nie potrafi dobrać odpowiedniego sposobu przetwarzania surowca.
3,0Student potrafi rozpoznawać większość skorupiaków i mięczaków wodnych, dobrać niektóre rodzaje obróbki wstępnej oraz sposoby jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć n iektóre procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera niektóre sposoby przetwarzania surowca.
3,5Student rozpoznaje skorupiaki i mięczaki wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej oraz metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem. Potrafi wytłumaczyć podstawowe procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Poprawnie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
4,0Student rozpoznaje skorupiaki i mięczaki wodne, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Rozumie i potrafi wytłumaczyć procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca.
4,5Student rozpoznaje wszystkie skorupiaki i mięczaki wodne wykorzystywane w przemyśle spożywczym, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca i potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca.
5,0Student rozpoznaje wszystkie skorupiaki i mięczaki wodne wykorzystywane w przemyśle spożywczym, dobiera we właściwy sposób rodzaj obróbki wstępnej, metodę jego zabezpieczenia przed zepsuciem i potrafi wytłumaczyć wybór, którego dokonał. Bez trudu dokonuje porównania efektywności zaproponowanych metod i korzyści wynikających z ich zastosowania. Rozumie i potrafi wytłumaczyć oraz powiązać ze sobą procesy zachodzące w surowcu po jego połowie i podczas przetwarzania. Właściwie dobiera odpowiedni sposób przetwarzania surowca. Potrafi przewidzieć końcowy efekt uzyskany w zależności od zastosowanego surowca i samodzielnie proponuje odpowiednie techniki i operacje niezbędne do przetworzenia surowca.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tr_U01Student potrafi we właściwy sposób przydzielać zadania poszczególnym członkom zespołu, umie organizować pracę w zespole i ją nadzorować aby zrealizować opracowany harmonogram pracy. We właściwy sposob wykorzystuje nabytą wiedzę w trakcie wykonywania powierzonych mu zadań. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy wynikające w czasie realizacji zadań oraz wykorzystać w tym celu właściwe metody i materiały. Potrafi wykorzystać dostępne metody i urządzenia do obrobki i przetwarzania jadalnych wodnych skorupiaków i mięczaków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U13Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do opracowania procedury produkcji i dokumentacji technologicznej produktów roślinnych i zwierzęcych.
Cel przedmiotuC-2Przekazanie umiejętności przetwarzania skorupiaków i mięczaków na produkty spożywcze oraz wykorzystanie różnych metod służących temu celowi.
C-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z przetwarzaniem jadalnych skorupiaków i mięczaków na żywność.
Treści programoweT-W-8Technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków.
T-W-6Zagrożenia wynikające ze spożywania mięczaków i skorupiaków.
T-W-3Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie skorupiaków i mięczaków.
T-W-7Technologia żywności przekąskowej z mięczaków i skorupiaków.
T-W-5Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania skorupiaków i mięczaków.
T-W-9Technologia mrożonych przetworów ze skorupiaków i mięczaków
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: W przypadku nie zdania egzaminu pisemnego, obowiązuje egzamin ustny z całego materiału
S-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-4Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować stanowiska pracy ani nadzorować pracy w zespole. Nie jest w stanie wykorzystać nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Nie potrafi zastosować żadnych metod i materiałów w celu rozwiązania problemu. Nie potrafi wykorzystać żdnych metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych.
3,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie.Wykorzystuje tylko część nabytej wiedzy do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować niektóre metody i materiały w celu rozwiązania problemu. Wykorzystuje część metod i urządzeń służących do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych.
3,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu. Potrafi zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić wlasny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych.
4,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu.
4,5Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje.
5,0Student potrafi organizować stanowisko pracy dla siebie i członków zespołu, jak również zaplanować pracę dla siebie i zespołu współpracowników.Proponuje zastosowanie odpowiednich narzędzi do usprawnienia pracy zespołu. Wykorzystuje nabytą wiedzę do rozwiązywania napotkanych problemów i potrafi wyjaśnić dany problem teoretycznie i o nim dyskutować a takze proponuje alternatywne sposoby rozwiązania problemu. Analitycznie podchodzi do problemu i właściwie potrafi oszacować korzyści i negatywne skutki zastosowanej metody przetwarzania surowca. Potrafi zastosować metody i materiały w celu rozwiązania problemu i wyjaśnić własny wybór. Wykorzystuje właściwie metody i urządzenia służące do obrobki i przetwarzania skorupiaków i mięczaków wodnych i sam proponuje rozwiązanie danego problemu. Samodzielnie podejmuje decyzje i jest świadomy swojego wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D2tr_K01Student jest gotów do wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności w realizacji powierzonych mu zadań. Jest gotów do odpowiedzialniego i samodzielnego rozwiązywania problemów i zadań przed nim stawianych. Jest gotów do postępowania zgodnie z zasadami etyki iwyrażania własnej opinii. Jest gotów do ciągłego nabywania wiedzy i pełnienia ról zawaodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-3Nauczenie samodzielnego rozwiązywania kompleksowych problemów związanych z przetwarzaniem jadalnych skorupiaków i mięczaków na żywność.
Treści programoweT-L-1Obróbka wstępna oraz oznaczanie wydajności części jadalnych skorupiaków i mięczaków.
T-L-6Technologia wyrobow garmażeryjnych.
T-L-2Wpływ obróbki wstępnej na wartość technologiczną mięsa skorupiaków i mięczaków.
T-W-8Technologia konserw ze skorupiaków i mięczaków.
T-W-6Zagrożenia wynikające ze spożywania mięczaków i skorupiaków.
T-W-3Specyficzne operacje i zabiegi technologiczne stosowane w przetwórstwie skorupiaków i mięczaków.
T-W-2Właściwości funkcjonalne skorupiaków jako surowców żywnościowych.
T-W-1Charakterystyka i podział wybranych bezkręgowców jadalnych. Skorupiaki: krewetki, raki, homary, kraby, langusty. Mięczaki: kalmary, małże, ośmiornice, ślimaki.
T-W-7Technologia żywności przekąskowej z mięczaków i skorupiaków.
T-W-5Uboczne surowce powstające podczas przetwarzania skorupiaków i mięczaków.
T-W-4Obrobka i wykorzystanie bezkręgowców wodnych
T-W-9Technologia mrożonych przetworów ze skorupiaków i mięczaków
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca (film związany z wykładem)
M-2Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metoda podająca (wykład, objaśnienie lub wyjaśnienie)
M-4Metoda praktyczna (pokaz, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie części praktycznej przedmiotu - pozytywne zaliczenie 3 - 5 kolokwiów z zadanego materiału.
S-4Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej - odpowiedzi na 4-7 pytań obejmujących cały materiał
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Nie potrafi odpowiedzialnie rozwiązywać problemów i zadań przed nim stawianych. Nie potrafi podjąć decyzji dotyczących danego problemu. Nie jest kreatywny i nie postępuje zgodnie z zasadami etyki. Nie jest w stanie wyrażać własnej opinii i nie jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,0Student w części wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Jest dość kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy.
3,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje decyzje w sprawach mniej istotnych. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie niektórych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Potrafi rozwiązywać problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
4,5Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.
5,0Student wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności do realizacji powierzonych mu zadań. Rozwiązuje samodzielnie problemy i zadania przed nim stawiane, proponuje alternatywne rozwiazania problemu. Podejmuje samodzielnie decyzje i potrafi oszacować konsekwencje swoich decyzji. Jest kreatywny i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Wyraża własną opinię odnośnie zaistniałych problemów i jest w tym konsekwentny. Jest świadomy ciągłego nabywania wiedzy i dokształca się.