Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Patogeny w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Patogeny w żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia zywności
W-2technologia żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konwencjonalne metody oznaczania patogenów w zywności.6
T-L-2przedstawiciele rodziny Enterobacteriaceae w zywności6
T-L-3Standardy i metody postepowania przy analizie zywności w kieruku Listeria monocytogenes6
T-L-4gronkowce w zywności2
20
wykłady
T-W-1Patogeny jelitowe przenoszone przez zywność (Salmonella, chorobotwórcze E. coli)2
T-W-2żywnośc jako nośnik Gram-dodatnich sporotwórczych bakteri chorobotwórczych (Bacillus sp., Clostridium sp.)2
T-W-3Wirusy przenoszone drogą pokarmowa2
T-W-4Nowe patogeny w zywności2
T-W-5Standardy mikrobiologiczne dotyczące patogenów w zywności2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajeciach20
A-L-2przygotowywanie do zaliczenia3
A-L-3konsultacje z prowadzącym3
26
wykłady
A-W-1udzial w zajęciach10
A-W-2praca własna - bieżace uzupełnianie wiedzy8
A-W-3przygotowywanie się do egzaminu5
A-W-4konsultacje z prowadzącym3
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania stanowiska pracy do posiewów i odczytów, biegłości analitycznej
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
S-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
S-4Ocena formująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaizjz_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu patogenów żywności
TZZ_2A_W03C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-2, M-1, M-3S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaizjz_U01
Potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony określonego produktu
TZZ_2A_U06, TZZ_2A_U08C-1T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2M-1, M-3S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaizjz_K01
Jest gotów do propagowania wiedzy nt. eliminacji patogenów ze środowiska pzretwórstwa żywności
TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04C-1T-W-4M-1, M-3S-3, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaizjz_W01
Ma pogłębioną wiedzę z zakresu patogenów żywności
2,0
3,0ma dostateczna wiedzę na temat związku patogena w zywności z higieną pozyskiwania/przetwarzania i parametrami procesu technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaizjz_U01
Potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony określonego produktu
2,0
3,0w stopniu dostatecznym potrafi wskazać mozliwe źródła obecności wskazanych patogenów na konkretnym produkcie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr1-5oaizjz_K01
Jest gotów do propagowania wiedzy nt. eliminacji patogenów ze środowiska pzretwórstwa żywności
2,0
3,0ma dostateczną swiadomośc dotyczacą przyczyn pojawiania sie nowych czynników sprawczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Salyers A., DD. Whitt, Mikrobiologia. Roznorodność, chorobotwórczosc i srodowisko, PWN, W-wa, 2010
  2. Szwczyk EM., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  3. Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena zywności, Politechnika Łódzka, Łódz, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
  2. The International Journal of Food Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konwencjonalne metody oznaczania patogenów w zywności.6
T-L-2przedstawiciele rodziny Enterobacteriaceae w zywności6
T-L-3Standardy i metody postepowania przy analizie zywności w kieruku Listeria monocytogenes6
T-L-4gronkowce w zywności2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Patogeny jelitowe przenoszone przez zywność (Salmonella, chorobotwórcze E. coli)2
T-W-2żywnośc jako nośnik Gram-dodatnich sporotwórczych bakteri chorobotwórczych (Bacillus sp., Clostridium sp.)2
T-W-3Wirusy przenoszone drogą pokarmowa2
T-W-4Nowe patogeny w zywności2
T-W-5Standardy mikrobiologiczne dotyczące patogenów w zywności2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajeciach20
A-L-2przygotowywanie do zaliczenia3
A-L-3konsultacje z prowadzącym3
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udzial w zajęciach10
A-W-2praca własna - bieżace uzupełnianie wiedzy8
A-W-3przygotowywanie się do egzaminu5
A-W-4konsultacje z prowadzącym3
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-5oaizjz_W01Ma pogłębioną wiedzę z zakresu patogenów żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Treści programoweT-W-3Wirusy przenoszone drogą pokarmowa
T-W-2żywnośc jako nośnik Gram-dodatnich sporotwórczych bakteri chorobotwórczych (Bacillus sp., Clostridium sp.)
T-W-4Nowe patogeny w zywności
T-W-5Standardy mikrobiologiczne dotyczące patogenów w zywności
T-W-1Patogeny jelitowe przenoszone przez zywność (Salmonella, chorobotwórcze E. coli)
Metody nauczaniaM-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania stanowiska pracy do posiewów i odczytów, biegłości analitycznej
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma dostateczna wiedzę na temat związku patogena w zywności z higieną pozyskiwania/przetwarzania i parametrami procesu technologicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-5oaizjz_U01Potrafi okreslić potencjalne źródło zanieczyszczenia, ocenić stopień zagrożenia ze strony określonego produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U06Potrafi określić wpływ procesów mikrobiologicznych na poprawność przetwarzania surowca, potrafi zbadać związek pomiędzy warunkami produkcji a zagrożeniami mikrobiologicznymi.
TZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Treści programoweT-L-4gronkowce w zywności
T-L-3Standardy i metody postepowania przy analizie zywności w kieruku Listeria monocytogenes
T-L-1Konwencjonalne metody oznaczania patogenów w zywności.
T-L-2przedstawiciele rodziny Enterobacteriaceae w zywności
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
S-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w stopniu dostatecznym potrafi wskazać mozliwe źródła obecności wskazanych patogenów na konkretnym produkcie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_Gr1-5oaizjz_K01Jest gotów do propagowania wiedzy nt. eliminacji patogenów ze środowiska pzretwórstwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów.
TZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji na temat patogenow człowieka, których nosnikiem może byc zywność, tego skąd się biorą w zywności i jak przeciwdziałac zanieczyszczeniom.
Treści programoweT-W-4Nowe patogeny w zywności
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem srodków audiowizualnych
M-3odczyty i interpretacja uzyskiwanych wyników, dyskusja tematyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: wyrywkowa ocena przygotowania teoretycznego do przerabianej tematyki
S-4Ocena formująca: egzamin testowy
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma dostateczną swiadomośc dotyczacą przyczyn pojawiania sie nowych czynników sprawczych
3,5
4,0
4,5
5,0