Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S2)
specjalność: żywienie człowieka

Sylabus przedmiotu Nowoczesne metody w toksykologicznej ocenie jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne metody w toksykologicznej ocenie jakości żywności
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 60 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biochemii, toksykologii żywności, technologii żywności, fizjologii żywienia, opakowalnictwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej4
T-L-2Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności20
T-L-3Analiza substancji antyodżywczych, substancji uzależniających10
T-L-4Badanie wybranych parametrów toksykologicznych związanych z jakością wody pitnej6
T-L-5Zaliczenie końcowe4
T-L-6Zagadnienia odzysku, fortyfikowanie próbek, materiały referencyjne: metody okeślenia odzysku, fortyfikowanie próbek, materiały referencyjne: na przykładzie.6
T-L-7Metody spektroskopowe (UV-VIS) w analizie śladowej: na przykładzie.4
T-L-8Prezentacje prac kontrolnych / referatów przez studentów3
T-L-9Nowoczesne metody przygotowania próbek w analizie śladowej3
60
wykłady
T-W-1Przypomnienie zagadnień z właściwym rozszerzeniem materiału - metabolizm wraz z biotransformacją trucizn w organizmie i czynniki z tym związane, badania dotyczące toksyczności różnych substancji - rozszerzone omówienie zagadnień, szacowanie parametrów oceny ryzyka zdrowotnego6
T-W-2Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych. Ocena miarodajności wyniku w analizie śladowej.7
T-W-3Współcześnie stosowane metody toksykologicznej analizy instrumentalnej i ich znaczenie w ocenie jakości żywności.10
T-W-4Walidacja metod w śladowej analizie toksykologicznej.8
T-W-5Wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących. PN-EN ISO/IEC 17025:2005, 2017.4
T-W-6Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością - zagadnienie migracji6
T-W-7Problemy jakości wody pitnej.4
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2przygotowanie się do zajęć3
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej5
A-L-4przygotowanie się do zaliczeń5
A-L-5konsultacje2
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2konsultacje4
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4przygotowanie się do zajęć9
A-W-5przygotowanie się do egzaminu10
A-W-6Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; zna substancje uzależniające i metody ich analizy; zna i rozumie zastosowanie wybranych metod analizy instrumentalnej w ocenie jakości żywności. Zna zasady i rozumie potrzebę walidacji metod analitycznych.
TZZ_2A_W03, TZZ_2A_W04C-1T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6M-4, M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_U01
Student potrafi zastosować wybrane metody instrumentalne do analizy zanieczyszczeń żywności. Potrafi przeprowadzić walidację metody analitycznej. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim.
TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U03C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-4M-4, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_K01
Student jest gotów dbać o samokształcenie, postępowania zgodnie z zasadami etyki zawodowej
TZZ_2A_K04C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-W-2, T-W-3M-4, M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; zna substancje uzależniające i metody ich analizy; zna i rozumie zastosowanie wybranych metod analizy instrumentalnej w ocenie jakości żywności. Zna zasady i rozumie potrzebę walidacji metod analitycznych.
2,0Student nie umie: - opisać warunków, procesów i innych czynników wpływających na poziom stężeń substancji szkodliwych w żywności, - wskazać i scharakteryzować substancji uzależniejących, - rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności, - wybrać i stosować odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
3,0Student zna i rozumie zagadnienia przedmiotu w stopniu dostatecznym (min. 60%)
3,5Student umie poprawnie przedstawić i wykorzystać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,5Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, a na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności
5,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności oraz wskazać narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu z uzasadnieniem ich wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_U01
Student potrafi zastosować wybrane metody instrumentalne do analizy zanieczyszczeń żywności. Potrafi przeprowadzić walidację metody analitycznej. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim.
2,0Student nie potrafi zaprezentować uzyskanych informacji oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi prezentować uzyskane informacje w stopniu dostatecznym (min. 60%)
3,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy
4,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach.
4,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, dokonuje ich analizy, potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy, a także proponować rozwiązania w celu ich usunięcia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D1oaizjz_K01
Student jest gotów dbać o samokształcenie, postępowania zgodnie z zasadami etyki zawodowej
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji jednak nie potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2020
  2. Hulanicki A., Współczesna chemia analityczna. Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa, 2001, I
  3. Orzeł D, Biernat J., Wybrane zagadnienia z toksykologii żywności, UWP Wrocław, Wrocław, 2012
  4. Witczak A., Sikorski Z.E., Szkodliwe substancje w żywności. Pochodzenie, działanie, zagrożenia dla zdrowia, PWN, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny
  2. Chemosphere

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej4
T-L-2Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności20
T-L-3Analiza substancji antyodżywczych, substancji uzależniających10
T-L-4Badanie wybranych parametrów toksykologicznych związanych z jakością wody pitnej6
T-L-5Zaliczenie końcowe4
T-L-6Zagadnienia odzysku, fortyfikowanie próbek, materiały referencyjne: metody okeślenia odzysku, fortyfikowanie próbek, materiały referencyjne: na przykładzie.6
T-L-7Metody spektroskopowe (UV-VIS) w analizie śladowej: na przykładzie.4
T-L-8Prezentacje prac kontrolnych / referatów przez studentów3
T-L-9Nowoczesne metody przygotowania próbek w analizie śladowej3
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przypomnienie zagadnień z właściwym rozszerzeniem materiału - metabolizm wraz z biotransformacją trucizn w organizmie i czynniki z tym związane, badania dotyczące toksyczności różnych substancji - rozszerzone omówienie zagadnień, szacowanie parametrów oceny ryzyka zdrowotnego6
T-W-2Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych. Ocena miarodajności wyniku w analizie śladowej.7
T-W-3Współcześnie stosowane metody toksykologicznej analizy instrumentalnej i ich znaczenie w ocenie jakości żywności.10
T-W-4Walidacja metod w śladowej analizie toksykologicznej.8
T-W-5Wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących. PN-EN ISO/IEC 17025:2005, 2017.4
T-W-6Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością - zagadnienie migracji6
T-W-7Problemy jakości wody pitnej.4
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach60
A-L-2przygotowanie się do zajęć3
A-L-3przygotowanie pracy kontrolnej5
A-L-4przygotowanie się do zaliczeń5
A-L-5konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2konsultacje4
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4przygotowanie się do zajęć9
A-W-5przygotowanie się do egzaminu10
A-W-6Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D1oaizjz_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wpływ warunków panujących w zakładach przetwórstwa spożywczego, procesów technologicznych i stosowanych opakowań na poziom stężeń substancji szkodliwych w wytwarzanej żywności; zna substancje uzależniające i metody ich analizy; zna i rozumie zastosowanie wybranych metod analizy instrumentalnej w ocenie jakości żywności. Zna zasady i rozumie potrzebę walidacji metod analitycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZZ_2A_W04Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wpływ zanieczyszczeń różnego pochodzenia obecnych w środowisku na jakość i bezpieczeństwo żywności, ma pogłębioną wiedzę o toksynach roślinnych i zwierzęcych, szkodnikach.
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-7Problemy jakości wody pitnej.
T-W-2Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych. Ocena miarodajności wyniku w analizie śladowej.
T-W-3Współcześnie stosowane metody toksykologicznej analizy instrumentalnej i ich znaczenie w ocenie jakości żywności.
T-W-1Przypomnienie zagadnień z właściwym rozszerzeniem materiału - metabolizm wraz z biotransformacją trucizn w organizmie i czynniki z tym związane, badania dotyczące toksyczności różnych substancji - rozszerzone omówienie zagadnień, szacowanie parametrów oceny ryzyka zdrowotnego
T-W-6Ocena toksykologiczna materiałów opakowaniowych i innych pozostających w kontakcie z żywnością - zagadnienie migracji
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3dyskusja związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie: - opisać warunków, procesów i innych czynników wpływających na poziom stężeń substancji szkodliwych w żywności, - wskazać i scharakteryzować substancji uzależniejących, - rozpoznać surowce i opakowania nieprzydatne w produkcji żywności, - wybrać i stosować odpowiednie metody analityczne i stosować je zgodnie z zasadami BHP
3,0Student zna i rozumie zagadnienia przedmiotu w stopniu dostatecznym (min. 60%)
3,5Student umie poprawnie przedstawić i wykorzystać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy
4,5Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, a na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności
5,0Student umie poprawnie przedstawić, wykorzystać i w analityczny sposób porównać wszystkie wymagane w ramach przedmiotu elementy wiedzy, na tej podstawie identyfikować przyczyny zagrożenia zdrowia konsumenta żywności oraz wskazać narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu z uzasadnieniem ich wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D1oaizjz_U01Student potrafi zastosować wybrane metody instrumentalne do analizy zanieczyszczeń żywności. Potrafi przeprowadzić walidację metody analitycznej. Potrafi opracować i realizować harmonogram pracy, a jej wyniki umie opracować i przedstawić pisemnie lub ustnie w języku polskim i angielskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, prowadzić debatę w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego
Treści programoweT-L-2Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności
T-L-3Analiza substancji antyodżywczych, substancji uzależniających
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej
T-L-5Zaliczenie końcowe
T-L-4Badanie wybranych parametrów toksykologicznych związanych z jakością wody pitnej
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustana sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować uzyskanych informacji oraz wyników swoich badań
3,0Student potrafi prezentować uzyskane informacje w stopniu dostatecznym (min. 60%)
3,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy
4,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach.
4,5Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, a równocześnie dokonuje ich analizy. Potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student prezentuje uzyskane informacj oraz wyniki swoich badań, dokonuje ich analizy, potrafi dyskutować o wynikach oraz oszacować błędy, a także proponować rozwiązania w celu ich usunięcia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_D1oaizjz_K01Student jest gotów dbać o samokształcenie, postępowania zgodnie z zasadami etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, ciągłego dokształcania się i rozwijania dorobku zawodowego.
Cel przedmiotuC-1przekazanie studentowi pogłębionej wiedzy w zakresie najnowszych badań w toksykologii żywności i stosowanych w nich nowoczesnych metod analitycznych oraz szkodliwych substancji dostarczanych do organizmu ludzkiego
Treści programoweT-L-2Badanie możliwości przechodzenia ksenobiotyków z urządzeń i opakowań do żywności
T-L-3Analiza substancji antyodżywczych, substancji uzależniających
T-L-1Zasady BHP w laboratorium, tematyka, organizacja i zasady zaliczania ćwiczeń; Nowoczesne metody przygotowania i analizy próbek, badanie ich wiarygodności, czynników wpływających na jakość wyników i dobór właściwych parametrów analizy instrumentalnej
T-L-5Zaliczenie końcowe
T-W-2Znaczenie i metody kontroli jakości analiz w badaniach toksykologicznych. Ocena miarodajności wyniku w analizie śladowej.
T-W-3Współcześnie stosowane metody toksykologicznej analizy instrumentalnej i ich znaczenie w ocenie jakości żywności.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3dyskusja związana z wykładem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-3Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny lub pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia warunków
3,0Spełnia niektóre wymagania w zakresie kompetencji
3,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji
4,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji jednak nie potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
4,5Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu
5,0Spełnia wszystkie wymagania w zakresie kompetencji, potrafi być krytycznym wobec członków zespołu, przeanalizować błędy i jako lider podjąć środki zaradcze