Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka andrologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka andrologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,40,42zaliczenie
laboratoriaL5 3 0,60,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 4 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu fizjologii, biologii rozwoju oraz biotechnologicznych metod stosowanych w rozrodzie
W-2Student powinien powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz doskonalenie wykonywania czynności laboratoryjnych.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.1
T-A-2Metody określania koncentracji i ruchliwości plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).1
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi). Okreśanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. Metody oceny biochemicznych parametrów nasienia2
4
laboratoria
T-L-1Ocena ruchliwości i koncentracji plemników za pomocą systemów komuterowo wspomaganej analizy nasienia (system SCA). Ocena integralności i funkcjonalności struktur plemnika na podstawie wybranych testów fluorescencyjnych.3
3
wykłady
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.1
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.2
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.2
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.2
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie; kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć audytoryjnych11
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć7
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-4Udział w konsultacjach2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O13.2_W01
Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
BT_1A_W08, BT_1A_W15C-1, C-3T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O13.2_U01
Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika.
BT_1A_U05, BT_1A_U08C-2, C-1, C-3T-L-1, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-N-O13.2_K01
Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
BT_1A_K04, BT_1A_K05C-1, C-3T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O13.2_W01
Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
2,0
3,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; potrafi wskazać i wytłumaczyć wpływ niektórych czynników zaburzających funkcje płciowe; wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia i ogólnie opisuje ich znaczenie diagnostyczne; zna podstawowe kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O13.2_U01
Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika.
2,0
3,0Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-N-O13.2_K01
Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,0Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kurpisz M., Semczuk M. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Wierzbowski S. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Platan, Kraków, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  2. World Health Organization, 2010, WHO laboratory manual for the Examination and processing of human semen 5th edn., Cambridge University Press, Cambridge, 2010
  3. Silva P.F.N., Gadella B.M., Detection of damage in mammalian sperm cells., Theriogenology 65, 958-978, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.1
T-A-2Metody określania koncentracji i ruchliwości plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).1
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi). Okreśanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. Metody oceny biochemicznych parametrów nasienia2
4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena ruchliwości i koncentracji plemników za pomocą systemów komuterowo wspomaganej analizy nasienia (system SCA). Ocena integralności i funkcjonalności struktur plemnika na podstawie wybranych testów fluorescencyjnych.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.1
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.2
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.2
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.2
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie; kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach4
A-A-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć audytoryjnych11
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach3
A-L-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów15
A-W-4Udział w konsultacjach2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-O13.2_W01Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W08Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia.
BT_1A_W15Wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-L-1Ocena ruchliwości i koncentracji plemników za pomocą systemów komuterowo wspomaganej analizy nasienia (system SCA). Ocena integralności i funkcjonalności struktur plemnika na podstawie wybranych testów fluorescencyjnych.
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie; kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.
T-A-2Metody określania koncentracji i ruchliwości plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi). Okreśanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. Metody oceny biochemicznych parametrów nasienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; potrafi wskazać i wytłumaczyć wpływ niektórych czynników zaburzających funkcje płciowe; wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia i ogólnie opisuje ich znaczenie diagnostyczne; zna podstawowe kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-O13.2_U01Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach; potrafi założyć wybrane hodowle komórkowe i tkankowe.
BT_1A_U08Dobiera i wykorzystuje metody, techniki i urządzenia rutynowo stosowane w laboratoriach badawczych i diagnostycznych; posługuje się nimi przy rozwiązywaniu problemów w zakresie produkcji żywności, ochrony zdrowia zwierząt i ochrony środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz doskonalenie wykonywania czynności laboratoryjnych.
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-L-1Ocena ruchliwości i koncentracji plemników za pomocą systemów komuterowo wspomaganej analizy nasienia (system SCA). Ocena integralności i funkcjonalności struktur plemnika na podstawie wybranych testów fluorescencyjnych.
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.
T-A-2Metody określania koncentracji i ruchliwości plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi). Okreśanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. Metody oceny biochemicznych parametrów nasienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_1A_BT-N-O13.2_K01Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K04Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
BT_1A_K05Wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
T-W-2Etologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie; kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).
T-A-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia.
T-A-2Metody określania koncentracji i ruchliwości plemników stosowane w pracowniach seminologicznych. Morfologia plemników - metody barwienia i sposób oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-A-3Metody oceny żywotności plemników (test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne). Testy funkcjonalne plemników (HOST, testy z fluorescencyjnymi sondami mitochondrialnymi). Okreśanie zmian w organizacji błon komórkowych i chromatyny plemników. Metody oceny biochemicznych parametrów nasienia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,0Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,5
4,0
4,5
5,0