Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,40,62egzamin
laboratoriaL2 30 2,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Informatyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z budową systemów operacyjnych i metodami komunikacji międzyprocesowej
C-2Zapoznanie z metodami pomiaru wydajności w komunikacji międzyprocesowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie metod komunikacji międzyprocesowej7
T-L-2Wykorzystanie narzędzi CASE do wspomagania implementacji komunikacji międzyprocesowej3
T-L-3Sterowniki urządzeń6
T-L-4Metody debugowania sterowników urządzeń4
T-L-5Metody pomiaru czasu w systemach operacyjnych5
T-L-6Metody pomiarów wydajności komunikacji międzyprocesowej5
30
wykłady
T-W-1Budowa systemów operacyjnych z wywłaszczaniem i bez wywłaszczania. Systemy operacyjne zagnieżdżone oraz systemy operacyjne czasu rzeczywistego (RTOS).1
T-W-2Zasada działania systemów operacyjnych bez wywłaszczania i z wywłaszczaniem1
T-W-3Projektowanie maszyn stanów z wykorzystaniem narzędzi CASE.2
T-W-4Procesy i wątki. Programowe i sprzętowe zarządzenie procesami i wątkami. Statyczne i dynamiczne planowanie przydziału procesora.2
T-W-5Komunikacja międzyprocesowa (flagi, sygnały, kolejki komunikatów, itp.).2
T-W-6Synchronizacja, blokowanie i głodzenie procesów.2
T-W-7Pamięć współdzielona (shared memory). Synchronizacja dostępu. Potokowe przetwarzanie bloków pamięci współdzielonej.2
T-W-8Rola i budowa sterowników urządzeń2
T-W-9Sterowniki znakowe2
T-W-10Sterowniki blokowe2
T-W-11Sterowniki USB4
T-W-12Metody pomiarowe czasu reakcji obsługi zdarzenia3
T-W-13Pomiar wydajności przetwarzania danych3
T-W-14Pomiar wydajności w systemach przetwarzania równoległego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z literatury do zajęć laboratoryjnych18
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych16
A-L-4Konsultacje2
66
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z wykorzystaniem literatury18
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ćwiczenia laboratoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena podsumowująca: Ocena bloku ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C05_W01
Posiada wiedzę na temat komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
TI_1A_W03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-2M-1S-2
TI_1A_C05_W02
Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń
TI_1A_W03C-1T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-10M-1S-2
TI_1A_C05_W03
Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
TI_1A_W03C-2T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C05_U01
Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
TI_1A_U09C-1T-L-1, T-L-2M-2S-1, S-3
TI_1A_C05_U02
Posiada zaimplementować sterowniki urządzeń
TI_1A_U09C-1T-L-3, T-L-4M-2S-1, S-3
TI_1A_C05_U03
Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
TI_1A_U09C-2T-L-6, T-L-5M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C05_W01
Posiada wiedzę na temat komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
3,0Posiada wiedzę z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
3,5Posiada wiedzę z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,0Posiada wiedzę z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,5Posiada wiedzę z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
5,0Posiada wiedzę z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
TI_1A_C05_W02
Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu budowy sterowników urządzeń
3,0Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
3,5Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,0Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,5Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
5,0Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
TI_1A_C05_W03
Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu metody pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
3,0Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
3,5Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,0Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,5Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
5,0Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C05_U01
Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu implementacji rozwiązań komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
3,0Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
3,5Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,0Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,5Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
5,0Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
TI_1A_C05_U02
Posiada zaimplementować sterowniki urządzeń
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu implementacji sterowników urządzeń
3,0Potrafi zaimplementować sterowniki urządzeń, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
3,5Potrafi zaimplementować sterowniki urządzeń, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,0Potrafi zaimplementować sterowniki urządzeń, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,5Potrafi zaimplementować sterowniki urządzeń, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
5,0Potrafi zaimplementować sterowniki urządzeń, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
TI_1A_C05_U03
Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu wykorzystania metody pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
3,0Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
3,5Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,0Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,5Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
5,0Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu

Literatura podstawowa

  1. J.S. Gray, Komunikacja międzyprocesowa w Uniksie, RM, 1997
  2. A. Silberschatz, J.L. Peterson, P.B. Galvin, Podstawy systemów operacyjnych, WNT, 2011
  3. W.R. Stevens, Unix programowanie usług sieciowych t.1, WNT, 2010
  4. Andrew S. Tanenbaum, Herbert Bos, Systemy operacyjne, 2016, 4
  5. Robert Love, Linux. Programowanie systemowe., Helion, 2014, 2
  6. Bertil Schmidt, Jorge Gonzalez-Dominguez, Christian Hundt, Moritz Schlarb, Parallel Processing. Concepts and Practice, Morgan Kaufmann, 2017, 1

Literatura dodatkowa

  1. D.P. Bovet, M. Cesati, Understanding the Linux Kernel, O'Reilly, 2005
  2. A. Rubini, J. Corbet, G. Kroah-Hartman, Linux Device Drivers, O'Reilly, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie metod komunikacji międzyprocesowej7
T-L-2Wykorzystanie narzędzi CASE do wspomagania implementacji komunikacji międzyprocesowej3
T-L-3Sterowniki urządzeń6
T-L-4Metody debugowania sterowników urządzeń4
T-L-5Metody pomiaru czasu w systemach operacyjnych5
T-L-6Metody pomiarów wydajności komunikacji międzyprocesowej5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa systemów operacyjnych z wywłaszczaniem i bez wywłaszczania. Systemy operacyjne zagnieżdżone oraz systemy operacyjne czasu rzeczywistego (RTOS).1
T-W-2Zasada działania systemów operacyjnych bez wywłaszczania i z wywłaszczaniem1
T-W-3Projektowanie maszyn stanów z wykorzystaniem narzędzi CASE.2
T-W-4Procesy i wątki. Programowe i sprzętowe zarządzenie procesami i wątkami. Statyczne i dynamiczne planowanie przydziału procesora.2
T-W-5Komunikacja międzyprocesowa (flagi, sygnały, kolejki komunikatów, itp.).2
T-W-6Synchronizacja, blokowanie i głodzenie procesów.2
T-W-7Pamięć współdzielona (shared memory). Synchronizacja dostępu. Potokowe przetwarzanie bloków pamięci współdzielonej.2
T-W-8Rola i budowa sterowników urządzeń2
T-W-9Sterowniki znakowe2
T-W-10Sterowniki blokowe2
T-W-11Sterowniki USB4
T-W-12Metody pomiarowe czasu reakcji obsługi zdarzenia3
T-W-13Pomiar wydajności przetwarzania danych3
T-W-14Pomiar wydajności w systemach przetwarzania równoległego2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Uzupełnienie wiedzy z literatury do zajęć laboratoryjnych18
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych16
A-L-4Konsultacje2
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uzupełnienie wiedzy z wykorzystaniem literatury18
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu10
A-W-4Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C05_W01Posiada wiedzę na temat komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru teleinformatyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową systemów operacyjnych i metodami komunikacji międzyprocesowej
Treści programoweT-W-3Projektowanie maszyn stanów z wykorzystaniem narzędzi CASE.
T-W-4Procesy i wątki. Programowe i sprzętowe zarządzenie procesami i wątkami. Statyczne i dynamiczne planowanie przydziału procesora.
T-W-5Komunikacja międzyprocesowa (flagi, sygnały, kolejki komunikatów, itp.).
T-W-6Synchronizacja, blokowanie i głodzenie procesów.
T-W-1Budowa systemów operacyjnych z wywłaszczaniem i bez wywłaszczania. Systemy operacyjne zagnieżdżone oraz systemy operacyjne czasu rzeczywistego (RTOS).
T-W-7Pamięć współdzielona (shared memory). Synchronizacja dostępu. Potokowe przetwarzanie bloków pamięci współdzielonej.
T-W-2Zasada działania systemów operacyjnych bez wywłaszczania i z wywłaszczaniem
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
3,0Posiada wiedzę z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
3,5Posiada wiedzę z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,0Posiada wiedzę z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,5Posiada wiedzę z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
5,0Posiada wiedzę z zakresu komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C05_W02Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru teleinformatyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową systemów operacyjnych i metodami komunikacji międzyprocesowej
Treści programoweT-W-8Rola i budowa sterowników urządzeń
T-W-9Sterowniki znakowe
T-W-11Sterowniki USB
T-W-10Sterowniki blokowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu budowy sterowników urządzeń
3,0Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
3,5Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,0Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,5Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
5,0Posiada wiedzę na temat budowy sterowników urządzeń, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C05_W03Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru teleinformatyki.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami pomiaru wydajności w komunikacji międzyprocesowej
Treści programoweT-W-12Metody pomiarowe czasu reakcji obsługi zdarzenia
T-W-13Pomiar wydajności przetwarzania danych
T-W-14Pomiar wydajności w systemach przetwarzania równoległego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu metody pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
3,0Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
3,5Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,0Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
4,5Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
5,0Posiada wiedzę na temat metod pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C05_U01Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową systemów operacyjnych i metodami komunikacji międzyprocesowej
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie metod komunikacji międzyprocesowej
T-L-2Wykorzystanie narzędzi CASE do wspomagania implementacji komunikacji międzyprocesowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena bloku ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu implementacji rozwiązań komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
3,0Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
3,5Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,0Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,5Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
5,0Potrafi zaimplementować rozwiązania komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C05_U02Posiada zaimplementować sterowniki urządzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z budową systemów operacyjnych i metodami komunikacji międzyprocesowej
Treści programoweT-L-3Sterowniki urządzeń
T-L-4Metody debugowania sterowników urządzeń
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena bloku ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu implementacji sterowników urządzeń
3,0Potrafi zaimplementować sterowniki urządzeń, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
3,5Potrafi zaimplementować sterowniki urządzeń, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,0Potrafi zaimplementować sterowniki urządzeń, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,5Potrafi zaimplementować sterowniki urządzeń, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
5,0Potrafi zaimplementować sterowniki urządzeń, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C05_U03Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z metodami pomiaru wydajności w komunikacji międzyprocesowej
Treści programoweT-L-6Metody pomiarów wydajności komunikacji międzyprocesowej
T-L-5Metody pomiaru czasu w systemach operacyjnych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ćwiczenia laboratoryjnego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena bloku ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu wykorzystania metody pomiarowych wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych
3,0Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
3,5Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,0Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
4,5Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu
5,0Potrafi wykorzystać metody pomiarowe wydajności komunikacji międzyprocesowej w systemach operacyjnych, uzyskując punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z tego zakresu