Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Fotonika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fotonika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Błażej Jabłoński <Blazej.Jablonski@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy fizyki w zakresie szkoły średniej.
W-2Zna podstawy algebry i analizy matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fotoniki i techniki światłowodowej.
C-2Wyrobienie umiejętności wykorzystania wiedzy z dziedziny fotoniki do rozumienia zasad działania urządzeń fotonicznych stosowanych w teleinformatyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki geometrycznej.6
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła.6
T-A-3Kolokwium z zakresu optyki geometrycznej i optyki falowej.2
T-A-4Rozwiązywanie zadań dotyczących propagacji światła w światłowodach włóknistych.6
T-A-5Rozwiązywanie zadań dotyczących właściwości optycznych materiałów i prostych układów fotonicznych.6
T-A-6Kolokwium z zakresu propagacji światła w światłowodach włóknistych i prostych układach fotonicznych.2
T-A-7Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.2
30
laboratoria
T-L-1Badanie dyfrakcji światła.2
T-L-2Badanie właściwości i zastosowań światła spolaryzowanego.2
T-L-3Pomiary ogniskowej soczewki.2
T-L-4Kształtowanie wiązki światła.2
T-L-5Pomiary interferometryczne.2
T-L-6Badanie apertury numerycznej światłowodów.2
T-L-7Czujnik światłowodowy.2
T-L-8Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-9Projektowanie warstw odbiciowych i antyodbiciowych.2
T-L-10Analiza propagacji światła przez elementy optyczne.2
T-L-11Zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.2
T-L-12Projektowanie światłowodów planarnych lub paskowych2
T-L-13Modelowanie działania optycznego sprzęgacza kierunkowego.2
T-L-14Modelowanie działania interferometru Macha Zehndera.2
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń2
30
wykłady
T-W-1Elementy optyki geometrycznej.1
T-W-2Optyka falowa, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła.4
T-W-3Przyrządy optyczne - interferometry, spektrometry, polaryzatory, siatki dyfrakcyjne.4
T-W-4Światłowody - rodzaje, właściwości i zastosowania, elementy optycznych układów scalonych.4
T-W-5Właściwości optyczne materiałów, elementy optyki nieliniowej i jej zastosowania.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.14
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.5
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.1
50
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.8
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów.10
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające.
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-6Ocena formująca: Sprawdziany wejściowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C10_W01
Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych
TI_1A_W01C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-1
TI_1A_C10_W02
Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych.
TI_1A_W01C-1T-W-4, T-A-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C10_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych.
TI_1A_U06, TI_1A_U08C-2T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-15M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
TI_1A_C10_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych
TI_1A_U08, TI_1A_U06C-2T-A-4, T-A-3, T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-L-12, T-L-11, T-L-15, T-L-13, T-L-14M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C10_W01
Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań na sprawdzianach zaliczających z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych
3,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
TI_1A_C10_W02
Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych.
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań na sprawdzianach zaliczających z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych.
3,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C10_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych.
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych.
3,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
3,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
5,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
TI_1A_C10_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych.
3,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
3,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
5,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.

Literatura podstawowa

  1. Mirosław Karpierz, Podstawy fotoniki, Centrum Studiów Zaawansowanych Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
  2. Jan Petykiewicz, Podstawy fiizyczne optyki scalonej, PWN, Warszawa, 1989
  3. Jan Petykiewicz, Optyka falowa, PWN, Warszawa, 1986, Wydanie 2
  4. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki. tom 4, PWN, Warszawa, 2009
  5. W. Moebs, S.J. Ling, J. Sanny, Fizyka dla szkół wyższych, tom 3, Katalyst Education, 2018, openstax.org/subjects

Literatura dodatkowa

  1. M.C Gupta, edytor, Handbook of Photonics, CRC Press LLC, Boca Raton, 1997
  2. K.Iizuka, Elements of Photonics, John Wiley & Sons, New York, 2002
  3. Mirosław Karpierz, Ewa Weinert-Rączka, Nieliniowa optyka światłowodowa, WNT, Warszawa, 2010
  4. Eugene Hecht, Optyka, PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki geometrycznej.6
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła.6
T-A-3Kolokwium z zakresu optyki geometrycznej i optyki falowej.2
T-A-4Rozwiązywanie zadań dotyczących propagacji światła w światłowodach włóknistych.6
T-A-5Rozwiązywanie zadań dotyczących właściwości optycznych materiałów i prostych układów fotonicznych.6
T-A-6Kolokwium z zakresu propagacji światła w światłowodach włóknistych i prostych układach fotonicznych.2
T-A-7Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.2
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie dyfrakcji światła.2
T-L-2Badanie właściwości i zastosowań światła spolaryzowanego.2
T-L-3Pomiary ogniskowej soczewki.2
T-L-4Kształtowanie wiązki światła.2
T-L-5Pomiary interferometryczne.2
T-L-6Badanie apertury numerycznej światłowodów.2
T-L-7Czujnik światłowodowy.2
T-L-8Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-9Projektowanie warstw odbiciowych i antyodbiciowych.2
T-L-10Analiza propagacji światła przez elementy optyczne.2
T-L-11Zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.2
T-L-12Projektowanie światłowodów planarnych lub paskowych2
T-L-13Modelowanie działania optycznego sprzęgacza kierunkowego.2
T-L-14Modelowanie działania interferometru Macha Zehndera.2
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy optyki geometrycznej.1
T-W-2Optyka falowa, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła.4
T-W-3Przyrządy optyczne - interferometry, spektrometry, polaryzatory, siatki dyfrakcyjne.4
T-W-4Światłowody - rodzaje, właściwości i zastosowania, elementy optycznych układów scalonych.4
T-W-5Właściwości optyczne materiałów, elementy optyki nieliniowej i jej zastosowania.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.14
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.5
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.8
A-L-3Opracowanie wyników pomiarów.10
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
A-W-4Egzamin1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C10_W01Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku studiów teleinformatyka przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu teleinformatyki, telekomunikacji i obszarów pokrewnych.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności wykorzystania wiedzy z dziedziny fotoniki do rozumienia zasad działania urządzeń fotonicznych stosowanych w teleinformatyce.
Treści programoweT-W-3Przyrządy optyczne - interferometry, spektrometry, polaryzatory, siatki dyfrakcyjne.
T-W-1Elementy optyki geometrycznej.
T-W-2Optyka falowa, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła.
T-W-5Właściwości optyczne materiałów, elementy optyki nieliniowej i jej zastosowania.
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki geometrycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań na sprawdzianach zaliczających z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych
3,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C10_W02Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku studiów teleinformatyka przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu teleinformatyki, telekomunikacji i obszarów pokrewnych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu fotoniki i techniki światłowodowej.
Treści programoweT-W-4Światłowody - rodzaje, właściwości i zastosowania, elementy optycznych układów scalonych.
T-A-3Kolokwium z zakresu optyki geometrycznej i optyki falowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań na sprawdzianach zaliczających z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych.
3,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
3,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
4,5Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
5,0Ma wiedzę z fotoniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania prostych systemów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% z pytań na sprawdzianach zaliczających z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C10_U01Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
TI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w sieciach i systemach teleinformatycznych z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności wykorzystania wiedzy z dziedziny fotoniki do rozumienia zasad działania urządzeń fotonicznych stosowanych w teleinformatyce.
Treści programoweT-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej, interferencja, dyfrakcja, polaryzacja światła.
T-A-4Rozwiązywanie zadań dotyczących propagacji światła w światłowodach włóknistych.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki geometrycznej.
T-L-1Badanie dyfrakcji światła.
T-L-2Badanie właściwości i zastosowań światła spolaryzowanego.
T-L-8Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-3Pomiary ogniskowej soczewki.
T-L-4Kształtowanie wiązki światła.
T-L-5Pomiary interferometryczne.
T-L-9Projektowanie warstw odbiciowych i antyodbiciowych.
T-L-10Analiza propagacji światła przez elementy optyczne.
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające.
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-6Ocena formująca: Sprawdziany wejściowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych.
3,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
3,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
5,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego elementów i układów fotonicznych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C10_U02Potrafi wykorzystać wiedzę z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w sieciach i systemach teleinformatycznych z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
TI_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności wykorzystania wiedzy z dziedziny fotoniki do rozumienia zasad działania urządzeń fotonicznych stosowanych w teleinformatyce.
Treści programoweT-A-4Rozwiązywanie zadań dotyczących propagacji światła w światłowodach włóknistych.
T-A-3Kolokwium z zakresu optyki geometrycznej i optyki falowej.
T-L-7Czujnik światłowodowy.
T-L-8Zaliczenie pierwszej serii ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-6Badanie apertury numerycznej światłowodów.
T-L-12Projektowanie światłowodów planarnych lub paskowych
T-L-11Zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia.
T-L-15Zaliczenie drugiej serii ćwiczeń
T-L-13Modelowanie działania optycznego sprzęgacza kierunkowego.
T-L-14Modelowanie działania interferometru Macha Zehndera.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
M-2Ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdziany zaliczające.
S-2Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczajace na ćwiczeniach audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-5Ocena podsumowująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-6Ocena formująca: Sprawdziany wejściowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających sprawdzających umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych.
3,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 50-60% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
3,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 61-70% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 71-80% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
4,5Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 81-90% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.
5,0Student ma umiejętność wykorzystania wiedzy z fotoniki do zrozumienia zasad działania i opisu matematycznego prostych układów światłowodowych, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w granicach 91-100% ze sprawozdań, sprawdzianów i kolokwiów zaliczających z tego zakresu.