Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Programowanie obiektowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie obiektowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL3 45 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł Podstawy algorytmizacji i programowania.
W-2Znajomość matematyki z zakresu I roku studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami programowania funkcyjnego z wykorzystaniem metod statycznych zaimplementowanych w środowisku C#.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami programowania z obiektową organizacją danych w języku C#.
C-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu procesu wytwarzania oprogramowania (tworzenie, kompilacja, debugowanie).
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania w języku zorientowanym obiektowo C#.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio. Podstawy składni języka C#. Tworzenie i kompilowanie pierwszej aplikacji konsolowej i Windows Forms2
T-L-2Typy zmiennych, operatory arytmetyczne i logiczne, instrukcje wyboru i pętle.2
T-L-3Tablice. Klasa Array.2
T-L-4Tworzenie własnych metod. Przekazywanie parametru do metody. Typy zwracane. Tablica jako parametr metody. Rekurencja i iteracja. Wywoływanie metod.2
T-L-5Tworzenie własnych modułów bibliotecznych. Biblioteki klas. Dołączanie biblioteki do projektu Console Application i Windows Forms3
T-L-6Zaliczenie pierwszej części ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-7Klasy. Pola i właściwości. Identyfikatory dostępu. Obiekty. Dołączanie klasy do projektu Console Application i Widows Forms.4
T-L-8Obsługa wyjątków. Delegaty i zdarzenia. Projekt aplikacji Widows Forms.4
T-L-9Kolekcje. Używanie wybranych kolekcji jako elementów klas.4
T-L-10Dziedziczenie. Klasy bazowe i pochodne. Interfejsy.2
T-L-11Programowanie uogólnione4
T-L-12Przeciążanie operatorów.4
T-L-13Projekt złożonej aplikacji Windows forms - ogólne założenia, tworzenie interfejsu graficznego.2
T-L-14Projekt złożonej aplikacji Windows forms - podstawowe funkcjonalności, praktyczne zastosowanie poznanych technik programistycznych4
T-L-15Projekt złożonej aplikacji Windows forms - analiza efektywności wybranych rozwiązań2
T-L-16Zaliczenie drugiej części ćwiczeń laboratoryjnych.2
45
wykłady
T-W-1Wstęp. Warunki uzyskania zaliczenia. Przegląd możliwości nowoczesnego języka programowania C#. Struktura aplikacji konsolowej C#. Formatowanie. Kompilacja i uruchomienie pierwszego programu. Środowisko Visual Studio i Visual C#.NET. Typy, deklaracja zmiennych. Wyrażenia kluczowe.2
T-W-2Typy wartości. Typ wyliczeniowy. Prosta struktura. Typy referencyjne. Literały. Debuggowanie. Konwersje danych.2
T-W-3Konwersje jawne i niejawne. Opakowywanie i rozpakowywanie. Operatory. Instrukcje sterujące, iteracyjne. Wyjątki.2
T-W-4Tablice. Tablice nieregularne. Operacje na tablicach. Klasa ArrayList.2
T-W-5Metody. Zwracanie wartości. Przesyłanie argumentów do metody: przez wartość, przez referencję, jako parametr wyjściowy. Przesyłanie dowolnej liczby argumentów. Przesyłanie tablic.2
T-W-6Przeciążanie nazwy metody. Argumenty metody MAIN.2
T-W-7Struktury. Struktura typu "baza kontaktów". Dostęp do plików. Pliki tekstowe, pliki binarne.2
T-W-8Programowanie obiektowe - wstęp, idea. Definicja klasy w języku C#. Ukrywanie informacji. Enkapsulacja. Modyfikatory dostępu. Język UML.2
T-W-9Rekurencyjne struktury danych. Lista jednokierunkowa zaimplementowana z wykorzystaniem języka C#. Lista dwukierunkowa. Diagram klas. Konstruktor. Inicjalizacja struktur. Lista inicjalizacyjna konstruktorów.2
T-W-10Inicjalizatory. Finalizator. Wartości Null i typy Nullable. Właściwości. Indeksatory. Klasa StringBuilder.2
T-W-11Składowe statyczne. Konstruktor statyczny. Klasy statyczne. Metody rozszerzające. Dziedziczenie. wywoływanie konstruktorów klas bazowych. Klasy anonimowe. Przypisywanie klasy. Modyfikatory dostępu.2
T-W-12Dziedziczenie. Interfejsy. Klasy abstrakcyjne. Metody abstrakcyjne. Właściwości abstrakcyjne. Metody wirtualne.2
T-W-13Polimorfizm statyczny. Polimorfizm dynamiczny. Atrybuty. Refleksja. Delegaty. Zdarzenia.2
T-W-14Wzorce projektowe. Kopiowanie obiektów. Metoda MemberwiseClone. Konstruktor kopiujący. Wzorzec projektowy pełnomocnik. Wzorzec proxy. Wzorzec projektowy Singleton.2
T-W-15Kolekcje niegeneryczne i generyczne. Geneza generyczności w programowaniu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Samodzielne wykonywanie zadań i programów (zadania domowe).14
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.14
A-L-4Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
A-W-4Egzamin1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z przykładami.
M-2Praca własna w laboratorium komputerowym (metody programowane, metody praktyczne).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C11_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania funkcyjnego oraz proceduralnego z wykorzystaniem metod statycznych w języku C#.
TI_1A_W04, TI_1A_W03C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-3M-1S-2
TI_1A_C11_W02
Student zna zasadę działania składników klasy i potrafi na tej podstawie ocenić ich praktyczne wykorzystanie przy tworzeniu oprogramowania z obiektową organizacją danych w języku C#.
TI_1A_W04, TI_1A_W03C-2T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-8, T-W-11, T-W-15, T-W-12, T-W-13M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C11_U01
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego obejmującego tworzenie i wywoływanie własnych metod statycznych. Potrafi tworzyć własne moduły biblioteczne oraz podłączać gotowe moduły do projektów konsolowych oraz okienkowych.
TI_1A_U03, TI_1A_U04C-3T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4M-2S-1
TI_1A_C11_U02
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego posługując się paradygmatem obiektowym.
TI_1A_U03, TI_1A_U04C-4T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-16, T-L-12M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C11_W01
Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania funkcyjnego oraz proceduralnego z wykorzystaniem metod statycznych w języku C#.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
TI_1A_C11_W02
Student zna zasadę działania składników klasy i potrafi na tej podstawie ocenić ich praktyczne wykorzystanie przy tworzeniu oprogramowania z obiektową organizacją danych w języku C#.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TI_1A_C11_U01
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego obejmującego tworzenie i wywoływanie własnych metod statycznych. Potrafi tworzyć własne moduły biblioteczne oraz podłączać gotowe moduły do projektów konsolowych oraz okienkowych.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
TI_1A_C11_U02
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego posługując się paradygmatem obiektowym.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. J. Sharp, Microsoft Visual C# 2005 krok po kroku, APN PROMISE Sp. z o. o., Warszawa, 2006
  2. J. Liberty, B. MacDonald, C# 2005, Helion, Warszawa, 2006
  3. A. Stefańczyk, Sekrety języka C#, Złote Myśli Sp. z o.o., Warszawa, 2007
  4. S. Wilczewski, MS Project 2010 i MS Project Server 2010. Efektywne zarządzanie projektem i portfelem projektów, Helion, 2011
  5. J. Albahari, B. Albahari, C# 7.0. Leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice, 2018

Literatura dodatkowa

  1. M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Warszawa, 2005
  2. P. Wróblewski, Algorytmy struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2001
  3. S. Wilczewski, MS Project 2007. Ćwiczenia praktyczne, Helion, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio. Podstawy składni języka C#. Tworzenie i kompilowanie pierwszej aplikacji konsolowej i Windows Forms2
T-L-2Typy zmiennych, operatory arytmetyczne i logiczne, instrukcje wyboru i pętle.2
T-L-3Tablice. Klasa Array.2
T-L-4Tworzenie własnych metod. Przekazywanie parametru do metody. Typy zwracane. Tablica jako parametr metody. Rekurencja i iteracja. Wywoływanie metod.2
T-L-5Tworzenie własnych modułów bibliotecznych. Biblioteki klas. Dołączanie biblioteki do projektu Console Application i Windows Forms3
T-L-6Zaliczenie pierwszej części ćwiczeń laboratoryjnych.2
T-L-7Klasy. Pola i właściwości. Identyfikatory dostępu. Obiekty. Dołączanie klasy do projektu Console Application i Widows Forms.4
T-L-8Obsługa wyjątków. Delegaty i zdarzenia. Projekt aplikacji Widows Forms.4
T-L-9Kolekcje. Używanie wybranych kolekcji jako elementów klas.4
T-L-10Dziedziczenie. Klasy bazowe i pochodne. Interfejsy.2
T-L-11Programowanie uogólnione4
T-L-12Przeciążanie operatorów.4
T-L-13Projekt złożonej aplikacji Windows forms - ogólne założenia, tworzenie interfejsu graficznego.2
T-L-14Projekt złożonej aplikacji Windows forms - podstawowe funkcjonalności, praktyczne zastosowanie poznanych technik programistycznych4
T-L-15Projekt złożonej aplikacji Windows forms - analiza efektywności wybranych rozwiązań2
T-L-16Zaliczenie drugiej części ćwiczeń laboratoryjnych.2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Warunki uzyskania zaliczenia. Przegląd możliwości nowoczesnego języka programowania C#. Struktura aplikacji konsolowej C#. Formatowanie. Kompilacja i uruchomienie pierwszego programu. Środowisko Visual Studio i Visual C#.NET. Typy, deklaracja zmiennych. Wyrażenia kluczowe.2
T-W-2Typy wartości. Typ wyliczeniowy. Prosta struktura. Typy referencyjne. Literały. Debuggowanie. Konwersje danych.2
T-W-3Konwersje jawne i niejawne. Opakowywanie i rozpakowywanie. Operatory. Instrukcje sterujące, iteracyjne. Wyjątki.2
T-W-4Tablice. Tablice nieregularne. Operacje na tablicach. Klasa ArrayList.2
T-W-5Metody. Zwracanie wartości. Przesyłanie argumentów do metody: przez wartość, przez referencję, jako parametr wyjściowy. Przesyłanie dowolnej liczby argumentów. Przesyłanie tablic.2
T-W-6Przeciążanie nazwy metody. Argumenty metody MAIN.2
T-W-7Struktury. Struktura typu "baza kontaktów". Dostęp do plików. Pliki tekstowe, pliki binarne.2
T-W-8Programowanie obiektowe - wstęp, idea. Definicja klasy w języku C#. Ukrywanie informacji. Enkapsulacja. Modyfikatory dostępu. Język UML.2
T-W-9Rekurencyjne struktury danych. Lista jednokierunkowa zaimplementowana z wykorzystaniem języka C#. Lista dwukierunkowa. Diagram klas. Konstruktor. Inicjalizacja struktur. Lista inicjalizacyjna konstruktorów.2
T-W-10Inicjalizatory. Finalizator. Wartości Null i typy Nullable. Właściwości. Indeksatory. Klasa StringBuilder.2
T-W-11Składowe statyczne. Konstruktor statyczny. Klasy statyczne. Metody rozszerzające. Dziedziczenie. wywoływanie konstruktorów klas bazowych. Klasy anonimowe. Przypisywanie klasy. Modyfikatory dostępu.2
T-W-12Dziedziczenie. Interfejsy. Klasy abstrakcyjne. Metody abstrakcyjne. Właściwości abstrakcyjne. Metody wirtualne.2
T-W-13Polimorfizm statyczny. Polimorfizm dynamiczny. Atrybuty. Refleksja. Delegaty. Zdarzenia.2
T-W-14Wzorce projektowe. Kopiowanie obiektów. Metoda MemberwiseClone. Konstruktor kopiujący. Wzorzec projektowy pełnomocnik. Wzorzec proxy. Wzorzec projektowy Singleton.2
T-W-15Kolekcje niegeneryczne i generyczne. Geneza generyczności w programowaniu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Samodzielne wykonywanie zadań i programów (zadania domowe).14
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.14
A-L-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu9
A-W-4Egzamin1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C11_W01Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania funkcyjnego oraz proceduralnego z wykorzystaniem metod statycznych w języku C#.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze teleinformatyki.
TI_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru teleinformatyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami programowania funkcyjnego z wykorzystaniem metod statycznych zaimplementowanych w środowisku C#.
Treści programoweT-W-4Tablice. Tablice nieregularne. Operacje na tablicach. Klasa ArrayList.
T-W-2Typy wartości. Typ wyliczeniowy. Prosta struktura. Typy referencyjne. Literały. Debuggowanie. Konwersje danych.
T-W-5Metody. Zwracanie wartości. Przesyłanie argumentów do metody: przez wartość, przez referencję, jako parametr wyjściowy. Przesyłanie dowolnej liczby argumentów. Przesyłanie tablic.
T-W-6Przeciążanie nazwy metody. Argumenty metody MAIN.
T-W-1Wstęp. Warunki uzyskania zaliczenia. Przegląd możliwości nowoczesnego języka programowania C#. Struktura aplikacji konsolowej C#. Formatowanie. Kompilacja i uruchomienie pierwszego programu. Środowisko Visual Studio i Visual C#.NET. Typy, deklaracja zmiennych. Wyrażenia kluczowe.
T-W-7Struktury. Struktura typu "baza kontaktów". Dostęp do plików. Pliki tekstowe, pliki binarne.
T-W-3Konwersje jawne i niejawne. Opakowywanie i rozpakowywanie. Operatory. Instrukcje sterujące, iteracyjne. Wyjątki.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C11_W02Student zna zasadę działania składników klasy i potrafi na tej podstawie ocenić ich praktyczne wykorzystanie przy tworzeniu oprogramowania z obiektową organizacją danych w języku C#.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze teleinformatyki.
TI_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru teleinformatyki.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami programowania z obiektową organizacją danych w języku C#.
Treści programoweT-W-9Rekurencyjne struktury danych. Lista jednokierunkowa zaimplementowana z wykorzystaniem języka C#. Lista dwukierunkowa. Diagram klas. Konstruktor. Inicjalizacja struktur. Lista inicjalizacyjna konstruktorów.
T-W-10Inicjalizatory. Finalizator. Wartości Null i typy Nullable. Właściwości. Indeksatory. Klasa StringBuilder.
T-W-14Wzorce projektowe. Kopiowanie obiektów. Metoda MemberwiseClone. Konstruktor kopiujący. Wzorzec projektowy pełnomocnik. Wzorzec proxy. Wzorzec projektowy Singleton.
T-W-8Programowanie obiektowe - wstęp, idea. Definicja klasy w języku C#. Ukrywanie informacji. Enkapsulacja. Modyfikatory dostępu. Język UML.
T-W-11Składowe statyczne. Konstruktor statyczny. Klasy statyczne. Metody rozszerzające. Dziedziczenie. wywoływanie konstruktorów klas bazowych. Klasy anonimowe. Przypisywanie klasy. Modyfikatory dostępu.
T-W-15Kolekcje niegeneryczne i generyczne. Geneza generyczności w programowaniu.
T-W-12Dziedziczenie. Interfejsy. Klasy abstrakcyjne. Metody abstrakcyjne. Właściwości abstrakcyjne. Metody wirtualne.
T-W-13Polimorfizm statyczny. Polimorfizm dynamiczny. Atrybuty. Refleksja. Delegaty. Zdarzenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C11_U01Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego obejmującego tworzenie i wywoływanie własnych metod statycznych. Potrafi tworzyć własne moduły biblioteczne oraz podłączać gotowe moduły do projektów konsolowych oraz okienkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia.
TI_1A_U04Potrafi identyfikować związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje, w szczególności dotyczące zagadnień teleinformatyki.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu procesu wytwarzania oprogramowania (tworzenie, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-L-2Typy zmiennych, operatory arytmetyczne i logiczne, instrukcje wyboru i pętle.
T-L-1Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio. Podstawy składni języka C#. Tworzenie i kompilowanie pierwszej aplikacji konsolowej i Windows Forms
T-L-5Tworzenie własnych modułów bibliotecznych. Biblioteki klas. Dołączanie biblioteki do projektu Console Application i Windows Forms
T-L-6Zaliczenie pierwszej części ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-3Tablice. Klasa Array.
T-L-4Tworzenie własnych metod. Przekazywanie parametru do metody. Typy zwracane. Tablica jako parametr metody. Rekurencja i iteracja. Wywoływanie metod.
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym (metody programowane, metody praktyczne).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTI_1A_C11_U02Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego posługując się paradygmatem obiektowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia.
TI_1A_U04Potrafi identyfikować związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje, w szczególności dotyczące zagadnień teleinformatyki.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania w języku zorientowanym obiektowo C#.
Treści programoweT-L-7Klasy. Pola i właściwości. Identyfikatory dostępu. Obiekty. Dołączanie klasy do projektu Console Application i Widows Forms.
T-L-8Obsługa wyjątków. Delegaty i zdarzenia. Projekt aplikacji Widows Forms.
T-L-9Kolekcje. Używanie wybranych kolekcji jako elementów klas.
T-L-10Dziedziczenie. Klasy bazowe i pochodne. Interfejsy.
T-L-16Zaliczenie drugiej części ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-12Przeciążanie operatorów.
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym (metody programowane, metody praktyczne).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.