Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Transformacja energetyczna

Sylabus przedmiotu Transformacja energetyczna - cele, uwarunkowania prawno-finansowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transformacja energetyczna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Transformacja energetyczna - cele, uwarunkowania prawno-finansowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o funkcjonowania gospodarki i rynku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami o charakterze teoretycznym oraz praktycznym z zakresu transformacji energetyczne
C-2Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów transformacji energetycznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przyczyny i skutki zmian klimatycznych2
T-W-2Ewolucja polityki klimatycznej2
T-W-3Konkurencyjność gospodarki a transformacja energetyczna2
T-W-4Finansowanie zwiększenia efektywności energetycznej1
T-W-5Zaliczenie1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Studiowanie materiałów17
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena sprawdzianu zaliczeniowego
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TE_10-_A01_W01
Student zna podstawowe uwarunkowania transformacji energetycznej
TE_10-_W03C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1
TE_10-_A01_W02
Student zna procesy, zjawiska, podmioty odpowiedzialne za kształtowanie polityki energetycznej w Polsce i na świecie
TE_10-_W01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TE_10-_A01_U01
Student potrafi obserwowac, analizować i interpretowac przyczyny i przebieg konkretnych procesów oraz zjawisk społeczno-ekonomicznych towarzyszących rozwojowi różnych rodzajów odnawialnych źródeł energii
TE_10-_U04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TE_10-_A01_W01
Student zna podstawowe uwarunkowania transformacji energetycznej
2,0
3,0Student umie zidentyfikować cele i narzędzia transformacji energetycznej oraz wpływ transformacji na gospodarkę w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
TE_10-_A01_W02
Student zna procesy, zjawiska, podmioty odpowiedzialne za kształtowanie polityki energetycznej w Polsce i na świecie
2,0
3,0Student zna procesy, zjawiska, podmioty odpowiedzialne za kształtowanie polityki energetycznej w Polsce i na świecie w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TE_10-_A01_U01
Student potrafi obserwowac, analizować i interpretowac przyczyny i przebieg konkretnych procesów oraz zjawisk społeczno-ekonomicznych towarzyszących rozwojowi różnych rodzajów odnawialnych źródeł energii
2,0
3,0Student potrafi obserwowac i interpretowac procesy społeczno-ekonomiczne oraz zjawiska towarzyszące rozwojowi różnych rodzajów odnawialnych źródeł energii w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Młynarski, Tomasz, Unia Europejska w procesie transformacji energetycznej, Krakowskie Studia Międzynarodowe, Kraków, 2019, https://repozytorium.ka.edu.pl/server/api/core/bitstreams/c4cf0ba6-839f-4544-b2e1-d716a8d6c199/content
  2. Ehrenhalt, Włodzimierz, Kierunki transformacji polskiej eneretyki, Energetyka–Społeczeństwo–Polityka, Warszawa, 2018, file:///C:/Users/48603/Downloads/ESP_02_2018_88-103_.pdf
  3. Cheba Katarzyna, Bąk Iwona, first_page settings Order ArticGreen Transformation: Applying Statistical Data Analysis to a Systematic Literature Review, Energis, 2011, https://www.mdpi.com/1996-1073/16/1/253
  4. Hafner, Manfred, and Simone Tagliapietra, The geopolitics of the global energy transition., Springer Nature, 2020, https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/39553/2020_Book_TheGeopoliticsOfTheGlobalEnerg.pdf?sequence=1

Literatura dodatkowa

  1. Zaporowski, Bolesław, Transformacja energetyczna jest niezbędna i możliwa., ACADEMIA. Magazyn Polskiej Akademii Nauk, Warszawa, 2021, https://journals.pan.pl/Content/119703/50-55_Zaporowski_pol.pdf
  2. Niklewicz-Pijaczyńska, Małgorzata, Paradygmat prosumenta wobec aktualnych wyzwań transformacji energetycznej., Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis, Wrocław, 2022, https://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/135777/PDF/Folia_Iuridica_Universitatis_Wratislaviensis_2022_vol_11_no_2.pdf#page=84

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przyczyny i skutki zmian klimatycznych2
T-W-2Ewolucja polityki klimatycznej2
T-W-3Konkurencyjność gospodarki a transformacja energetyczna2
T-W-4Finansowanie zwiększenia efektywności energetycznej1
T-W-5Zaliczenie1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie materiałów17
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A01_W01Student zna podstawowe uwarunkowania transformacji energetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_W03Student zna i rozumie ograniczenia stosowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych w aspekcie techniki, rozwiązań legislacyjnych, uwarunkowań ekonomicznych i społecznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami o charakterze teoretycznym oraz praktycznym z zakresu transformacji energetyczne
C-2Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów transformacji energetycznej
Treści programoweT-W-2Ewolucja polityki klimatycznej
T-W-4Finansowanie zwiększenia efektywności energetycznej
T-W-1Przyczyny i skutki zmian klimatycznych
T-W-3Konkurencyjność gospodarki a transformacja energetyczna
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zidentyfikować cele i narzędzia transformacji energetycznej oraz wpływ transformacji na gospodarkę w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A01_W02Student zna procesy, zjawiska, podmioty odpowiedzialne za kształtowanie polityki energetycznej w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_W01Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu aktualnych trendów związanych z transformacją energetyczną, w tym istniejących współzależności sektorowych energii elektrycznej, ciepła i paliw transportowych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami o charakterze teoretycznym oraz praktycznym z zakresu transformacji energetyczne
C-2Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów transformacji energetycznej
Treści programoweT-W-1Przyczyny i skutki zmian klimatycznych
T-W-3Konkurencyjność gospodarki a transformacja energetyczna
T-W-4Finansowanie zwiększenia efektywności energetycznej
T-W-2Ewolucja polityki klimatycznej
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna procesy, zjawiska, podmioty odpowiedzialne za kształtowanie polityki energetycznej w Polsce i na świecie w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTE_10-_A01_U01Student potrafi obserwowac, analizować i interpretowac przyczyny i przebieg konkretnych procesów oraz zjawisk społeczno-ekonomicznych towarzyszących rozwojowi różnych rodzajów odnawialnych źródeł energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTE_10-_U04Student potrafi przeprowadzić wstępną analizę ekonomiczną proponowanych rozwiązań, uwzględniającą aktualne koszty technologii i substratów, a także zaproponować wykorzystanie dostępnych metod finansowania.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami o charakterze teoretycznym oraz praktycznym z zakresu transformacji energetyczne
C-2Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu ekonomicznych aspektów transformacji energetycznej
Treści programoweT-W-3Konkurencyjność gospodarki a transformacja energetyczna
T-W-4Finansowanie zwiększenia efektywności energetycznej
T-W-1Przyczyny i skutki zmian klimatycznych
T-W-2Ewolucja polityki klimatycznej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi obserwowac i interpretowac procesy społeczno-ekonomiczne oraz zjawiska towarzyszące rozwojowi różnych rodzajów odnawialnych źródeł energii w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0